نگراني از افزايش ‌سرقت اشیاء عتیقه وآثار تاريخي در يزد

امیرترقی نژاد

سرقت از آثار تاريخي استان يزد وارد مرحله جديدي شده است. اگر تا چند وقت پيش دوستداران ميراث فرهنگي در شوك به سرقت رفتن كتيبه مسجد جامع يزد بودند، بتازگي اين موضوع با سرقت رفتن 2 شيء تاريخي يكي از موزه‌هاي اين شهر تاريخي، ابعاد گسترده تري يافته است.

يك ظرف شيشه‌اي چند لايه مربوط به دوره مادها به ارزش تقريبي 800 هزار دلار و شيء دوم ظرف نمرودي به ارزشي معادل يك ميليون دلار در حالي به سرقت رفته كه اين موزه خصوصي همانند مسجد جامع يزد، فاقد امكانات لازم امنيتي بوده است.بنا بر گزارش یزدفردا ، سارقان با شكستن قفل در موزه ميرزامحمد كاظميني واقع در محل امامزاده جعفر يزد، اين دو شيء بسيار ارزشمند را به سرقت برده‌اند.


شواهد همچنين نشان مي‌دهد كه سارقان با غير فعال كردن دزدگير‌ها سرقت را انجام داده‌اند.ظرف نمرودي به سرقت رفته به «زوج ظرف» شهرت داشته كه ظرف مذكر آن در اين موزه قرار داشته و ظرف ديگر آن در يكي از موزه‌هاي معتبر انگلستان نگهداري مي‌شود.


به هرحال اين سرقت‌ها بنا به گفته دوستداران ميراث فرهنگي افزايش قابل توجهي به خود گرفته و اين امر بيشتر در روستاهاي تاريخي و به دور از چشم هر شاهد و جنجالي صورت مي‌گيرد.


براي نمونه، در يكي از قديمي‌ترين مساجد تاريخي استان يزد در بخش ندوشن، كتب و اشياي گرانمايه‌اي نگهداري مي‌شد كه از آن جمله مي‌توان به تعدادي كتب تاريخي، كتيبه‌‌هاي قديمي و 700 ساله، در چوبي پرقدمت، منبر و... اشاره كرد، اما برخي از اين آثار هم‌اكنون موجود نيست و منابع موثق خبر از سرقت اين آثار داده‌اند.


اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان، مشكل را مربوط به خود نمي‌داند و بر اين اعتقاد است كه نهادهاي ديگري همچون نيروي انتظامي و امنيتي در اين زمينه وظيفه‌اي بيشتر از اين سازمان دارند.


بهرام رضايي، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد مي‌گويد: اين سازمان با تمام امكانات موجود خود طي يك سال گذشته اهتمام بيشتري براي مراقبت و نگهداري از ابنيه‌ و آثار تاريخي استان يزد داشته است.

در حالي كه نهادهايي همچون نيروي انتظامي بايد در اين زمينه وظيفه خطيرتري را به عهده بگيرند.

با اين وصف همچنان اين انتقاد به ارگان‌هاي مسوول در استان يزد وارد است كه چرا يكي از مهم‌ترين موزه‌هاي اصلي يزد و به طور كلي بناهاي مهم تاريخي اين استان، از سيستم حفاظتي مطلوبي برخوردار نيست.

به هر حال، با افزايش سرقت آثار تاريخي يزد اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا وقتي حدود يك سال پيش كتيبه 3 ميليون دلاري مسجد جامع يزد به سرقت رفت به رغم وجود كتيبه‌هاي تاريخي ديگر در اين مسجد، حفاظت مناسبي از اين بناها صورت نگرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا