نشست اعضاءکميته تخصصي استاندارد سازي مطالعات اجتماعي و ميراث فرهنگي وزارت نيرو در مرکز بين الملي قنات و سازه‌هاي آبي يزد


کميته تخصصي استاندارد سازي مطالعات اجتماعي و ميراث فرهنگي در نشست مشترك مرکز بين الملي قنات و سازه‌هاي آبي يزد و ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد حضور يافتند.

"بهرام رضايي" در نشست اعضاءکميته تخصصي استاندارد سازي مطالعات اجتماعي و ميراث فرهنگي وزارت نيرو در مرکز بين الملي قنات و سازه‌هاي آبي يزد ضمن خيرمقدم و خوشامدگويي به اين کميته گفت: در تمامي دوره هاي تاريخي اعم از دوران قبل و بعد از اسلام استفاده از منابع آب زيرزميني از طريق قنات ها در ايران معمول بوده است.

مديركل ميراث‌فرهنگي صتايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: استفاده از قنات ابتکاري است که متعلق به ايرانيان بوده و در ساير کشورهاي جهان نيز بعدها رواج يافته است. اين نوع بهره برداري از آبهاي زيرزميني در بسياري از نواحي ايران بويژه در مناطقي که در آنها رودخانه و چشمه وجود ندارد. مانند يزد – کرمان و خراسان در توسعه کشاورزي نقش بسياري داشته است.

"رضايي" با بيان اينكه تاريخچه آبياري اين سرزمين نشان مي‌دهد که مردمان اين ديار معمولاً براي تامين آب نه تنها از يک روش بلکه از راههاي متعدد يا ترکيبي از آنها را در کنترل و بهره برداري بهينه و پايدار از منابع آب مدنظر خود قرار داده‌اند.

مدير مرکز بين الملي قنات و سازه هاي آبي يزد نيز ضمن خوشامدگويي، در اين نشست به معرفي مرکز ببن المللي قنات و سازه‌هاي آبي استان پرداخت وگفت: اين مرکز، تنها مرکز بين المللي تحت پوشش يونسکو که در ايران و استان يزد واقع است و وظيفه آن انجام مطالعات، آموزش و پژوهش در زمينه قنات و سازه هاي تاريخي آبي مي‌باشد.

علي اصغر سمسار يزدي در ادامه افزود: رياست شوراي اين مرکز با وزير نيرو است که اختيارات خود را به معاونت امور آب خود تفويض نموده است و اين شورا با حضور معاونت امور آب وزارت نيرو به عنوان رئيس شورا، مديريت دفتر منطقه اي يونسکو در ايران، دبيرکل کميسيون ملي يونسکو، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي، مدير مرکز منطقه اي مديريت آب شهري و نمايندگان کشورهاي عضو يعني ژاپن، چين، عمان، افغانستان، آذربايجان و الجزاير برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه از ميان بيش از سي و شش هزار رشته قنات فعال در ايران 12 رشته براي ثبت در آثار جهاني يونسکو انتخاب شده و روند لازم براي اين کار با همکاري سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري کشور در دست پيگيري است، گفت: هم اينک 36 هزار رشته قنات ايران در حدود 8 ميليارد متر مکعب آبهاي زير زميني را استخراج مي‌کنند که اين تعداد قنات از مجموع قناتهايي که در ديگر کشورها وجود دارد بيشتر است.



مدير مرکز بين المللي قنات و سازه‌هاي آبي يزد در مورد ويژگي‌هاي قناتهاي انتخاب شده گفت: قناتهايي که انتخاب کرده‌ايم قناتهايي هستند که يا از نظر تاريخي حرفي براي گفتن دارند و يا طول آنها قابل توجه است، در بين آنها قناتهايي هستند که در حدود هشتاد کيلومتر طول دارند.

وي افزود: برخي قناتها نيز بخاطر عمق زياد و يا ويژگي خاصي که در مديريت منابع آبي دارند برگزيده شده‌اند.

سمسار يزدي گفت: جمهوري اسلامي ايران هم اينک با اعزام کارشناسان و متخصصان خود به برخي از ديگر کشورها مانند عراق و جمهوري آذربايجان قناتهايي را در اين مناطق در دست ساخت يا بازسازي دارد.

وي تاکيد کرد به دليل اينکه دانش قنات پيش از اين به صورت سينه به سينه و تجربي از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شد، در سالهاي گذشته با هماهنگي مرکز بين المللي قنات، در ايران دانشکده قنات ايجاد شده است.

به گفته سمسار يزدي اين دانشکده تاکنون تعدادي کاردان و کارشناس در اين رشته تربيت کرده و از اين راه توانسته است انقطاعي را که بين نسل قديم و جديد احساس مي شد جبران کند.

وي در مورد فعاليتهاي اين مرکز گفت: مرکز بين المللي قنات و سازه هاي آبي با پيشنهاد ايران و موافقت يونسکو نهاده شد و در سال 1385 بطور رسمي گشايش يافت و از آن زمان کار خود را در زمينه هاي پژوهشي، مطالعاتي و آموزشي در رابطه با قنات دنبال کرده و تاکنون در زمينه هاي مختلف مانند افزايش آگاهي هاي عمومي، چاپ کتاب، برگزاري دوره هاي آموزشي و همايشهاي متعدد فعاليتهاي موثري در سطح بين المللي داشته است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا