رئیس کل بانک مرکزی: پیش بینی نیاز به چند صد تن طلا در کشور صورت گرفته بوددر همان زمان 500 تن طلا خریداری شد

سود 10 میلیارد دلاری از تغییر سبد ارزی


رئیس کل بانک مرکزی سال 1390 را سالی پرچالش تر از سال 89 برای اقتصاد ایران خواند و با بیان اینکه کمربندها را باید محکم ببندیم گفت: از تغییر ترکیب سبد ارزی متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شد.


رئیس کل بانک مرکزی سال 1390 را سالی پرچالش تر از سال 89 برای اقتصاد ایران خواند و با بیان اینکه کمربندها را باید محکم ببندیم گفت: از تغییر ترکیب سبد ارزی متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شد.


کمربندها را باید محکم ببندیم


به گزارش مهر، محمود بهمنی امروز در سخنرانی خود در دانشکده علوم اقتصادی در تهران با موضوع بررسی حذف 4 صفر از پول ملی کشور گفت: سال گذشته سال پرچالشی در اقتصاد ایران بود که آن را پشت سر گذاشت و امسال پرچالش تر خواهد بود؛ بنابراین باید کمربندهای خود را محکم ببندیم تا امسال را پشت سر بگذاریم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سال جاری به نام سال جهاد اقتصادی که کلمه معنوی به معنای گذشته است، افزود: امسال مکمل سال قبل است که سال همت مضاعف و کار مضاعف بود.


پیش بینی من درست از آب درآمد


وی تصریح کرد: سه سال گذشته از دبیرکلی بانک مرکزی به بخش ریاست بانک مرکزی آمدم در همان زمان نیز مسائل اقتصادی امروز کشور را پیش بینی می کردیم که روزی به طلای که هم اکنون مورد نیاز است، نیازمند خواهیم بود؛ بنابراین ذخایر ارزی کشور را افزایش دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش از این پیش بینی نیاز به چند صد تن طلا در کشور صورت گرفته بود که این ذخیره سازی انجام شد، افزود: در همان زمان 500 تن طلا با میان نرخ خرید هر اونس 654 دلار خریداری شد که امروز با این کار متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور افزوده شده است.


اصلاح وضعیت ذخایر ارزی


بهمنی به اصلاح وضعیت ذخایر ارزی کشور و تغییر سبد ارزی کشور اشاره کرد و افزود: پیش از این نیاز ارزی کشور مانند طلا تامین شد، این در حالی بود که ما در تغییر ترکیب سبد ارزی به نسبت قیمت دلار به یورو و سایر ارزها توجه کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در آن زمان که تصمیم گیری به تغییر ترکیب سبد ارزی گرفته شد، 79 درصد این سبد دلار بود که هم اکنون عکس این حالت اتفاق افتاده است، زیرا می دانستیم که نرخ دلار در بازارهای جهانی افزایش نخواهد یافت بنابراین نرخ آن هم اکنون 1110 و کمی کمتر و یا بیشتر از آن معامله می شود اما چندین میلیارد دلار از این تغییر و مابه التفاوت سود بردیم.

وی با بیان اینکه موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز که با اسم ائمه اطهار با نرخ سود 27 تا 30 درصد فعالیت می کردند را ساماندهی کردیم، افزود: هم اکنون چنین موسساتی در کشور فعالیت ندارند، ممکن است که برخی از آنها تخلف کرده یا از دستورالعمل ها تخطی کنند اما اصل کار اصلاح شده است.

بهمنی تاکید کرد: به منظور کمک به بخش صنعت نرخهای سود اصلاح شد، زیرا صنعت با نرخ سود 28 درصدی در بخش تسهیلات نمی توانست به فعالیت ادامه دهد.


پست رئیس کلی را باید به جوانان تحویل دهم


رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به سمت تکمیل اصلاحات در سیستم بانکی حرکت کرده ایم و در نیمه راه هستیم افزود: این در حالی است که دیگر ما باید پستهای این چنینی را تحویل بدهیم و شما جوانترها (دانشجویان کشور) آنها را از ما تحویل بگیرید و کشور را از به نحو مطلوب اداره کنید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا