یحیی زاده با اشاره به تدوین پیش‌نویس طرح جامع نظام رسانه‌ای:

مجلس دیگر منتظر ارائه لایحه قانون جامع نظام رسانه‌ای از سوی دولت نخواهد ماند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه صبر کمیسیون فرهنگی برای ارائه لایحه قانون جامع رسانه‌ها از سوی دولت تمام شده است، خاطرنشان ساخت: کمیسیون فرهنگی باید به دور از حاشیه‌ها به دنبال این قضیه است که در ارتباط با رسانه‌ها قانون جامعی ارائه دهد و قرار است این موضوع در یکی دو هفته آینده به عنوان طرح به کمیسیون و مجلس ارائه شود.

"سید جلال یحیی‌زاده" در گفت‌وگو با  خانه ملت  درباره قانون جامع رسانه‌ها گفت: یکی از دغدغه‌هایی که فکر و ذهن کمیسیون فرهنگی را به خودش مشغول کرده، این قانون است که در دو سال اخیر بارها در کمیسیون به آن پرداخته شده و گاهی هم با کارشناسان مرتبط در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته و در چند مورد هم به صورت غیردستور جلسه کمیسیون، به آن پرداخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: صبر کمیسیون و افرادی که منتظر تصویب این قانون هستند، تمام شده و ما تنها حدود یک سال فرصت داریم که بسیاری از آن مفید نیست زیرا نمایندگان به دنبال تبلیغات انتخابات در دوره بعد هستند و به همین دلیل ما زمان چندانی نداریم.

وی با اشاره به لایحه دولت گفت: دولت می‌خواهد لایحه‌ای بدهد که دارای دویست ماده است و اگر آنها واقعا هنوز به دنبال دقت بیشتر و احتیاط هستند و لازم است تا باز زمان طولانی ببرد که نهایتا به دست ما و این کمیسیون و این مجلس نرسد، ما هفته پیش در کمیسیون تصمیم گرفتیم خودمان آن را بگیریم و با توجه به اینکه در مدت یک سال گذشته بر روی این مساله کار شده، اصلاحات لازم را اعمال و به صورت طرح به مجلس ارائه کنیم.

یحیی‌زاده توضیح داد: در این زمان کوتاه باقیمانده مجلس هشتم نمی‌توانیم ماده به ماده این قانون را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم تا مورد بررسی قرار بگیرد زیرا در این صورت قطعا قانونی که خروجی مجلس هشتم باشد، نخواهد بود. بنابراین آن را تحت اصل 85 به مجلس می‌آوریم تا تصویب آزمایشی شود.

وی درباره دلایل تاخیر دولت در ارائه این لایحه گفت: نمی‌دانیم؛ هرچند که برای ما این گونه مسائل بی‌سابقه نیست، ما در قانون مطبوعات و قانون امر به معروف و نهی از منکر مبتلا به تاخیر آقایان هستیم و من به یاد دارم که در کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم وقتی می‌خواستیم به قانون امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم، دولت اظهار کرد مدتهاست که بر روی آن بررسی کرده و اجازه خواستند که آن را به صورت لایحه ارائه دهند اما تا کنون آنچه آنها گفتند، ارائه نشد.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: چندی پیش بنابر توصیه مراجع عظام تقلید، خود مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و طرحی آورد که آن هم هنوز قانون نشده است و برای من که هفت سال در کمیسیون فرهنگی بوده‌ام، موارد مشابه دیگری نیز وجود داشته که ما از تاخیر آن موارد مطلع نیستیم.

 

رعایت برخی احتیاط ها درمورد قانون مطبوعات

یحیی‌زاده تاکید کرد: ما باید به دور از حاشیه‌ها به دنبال این قضیه باشیم که در ارتباط با رسانه‌ها قانون جامعی ارائه بدهیم و در دیدار چند سال قبل کمیسیون فرهنگی با رهبر انقلاب، احساس کردیم ایشان توصیه اکید بر روی این مساله دارند و ما دنبال این هستیم که بعد از تاخیر دولت، خودمان به گونه‌ای این کار را نهایی کنیم و قرار است در یکی دو هفته آینده به عنوان طرح به کمیسیون و مجلس ارائه شود.

وی درباره بحث مطبوعات در این قانون و بروزرسانی آن گفت: مطبوعات یکی از دغدغه‌های بزرگ ما و از موارد مبتلابه و چالش برانگیز است و هر تصمیمی که ما در این خصوص بگیریم، اگر تند یا کند باشد بسیاری از افراد جامعه مطبوعات نگران می‌شوند و حق هم دارند؛ با این حساب در این مورد حتما رعایت برخی احتیاط‌ها و تعادل‌ها بیشتر مورد نیاز است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس درخصوص تاثیر بروزرسانی قانون مطبوعات بر بهبود اوضاع آن در کشور توضیح داد: ما شرایط خاصی داریم که باید طبق آن تصمیم‌گیری کنیم و امیدواریم با تصویب این قانون اعمال سلیقه کمتر شود هرچند که در هر قانونی به نحوی سلایقی در طرح‌ها و لوایح وجود دارد و اصولا در قانون گذاری بشر حتما سلیقه شخصی ولو ناخودآگاه و از روی غفلت اعمال می‌شود و به همین دلیل است که گاهی و پس از چندی، دوباره آن قانون عوض می‌شود.

 

قوانین باید قابلیت اجرایی داشته باشند

یحیی‌زاده با اشاره به چگونگی ادامه فعالیت یا فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی اضافه کرد: در این بحث دو مشکل وجود دارد؛ ما در این حوزه‌ها علاوه بر اینکه برخی چالش‌ها و مشکلات و موانع حقوقی و قانونی داریم، بعضی مشکلات فنی نیز داریم یعنی اگر بخواهیم چیزی را تصویب کنیم، شاید از نظر علمی و فنی امکان اجرای آن وجود نداشته باشد و تصمیمی بگیریم که فقط روی کاغذ بماند.

وی افزود: کاری که در این موارد در مجلس و کمیسیون صورت گرفته، این بوده که امکان عملیاتی شدن اجرای قانون هم مورد دقت قرار گیرد و امیدواریم با توجه به شرایط جدید و مقتضیات رسانه‌ها در شرایط فعلی جامعه، قانونی تهیه کنیم که همه از آن راضی باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: سایت‌ها و وبلاگ‌ها نباید رها شود زیرا فعالیت رسانه‌ای آنها بالا است اما یکی از نقاط ضعف قانون فعلی این بود که رسانه‌های مجازی را مد نظر نداشت و خواسته شد همه سایت‌ها و وبلاگ‌ها و نشریات یک جا و یک کاسه دیده شود و این البته کار را مشکل‌تر هم کرده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا