ميدان خان بافق مرمت می شود

یزدفردا "مرمت و ساماندهي رواقهاي ضلع جنوبي ميدان خان آغاز شد.

"عباس قديريان" گفت: در فاز دوم مرمت و ساماندهي ميدان خان، ضلع جنوبي اين ميدان مرمت و بازسازي مي‌شود و به ترتيب رواق‌هاي ديگر نيز طبق طرح، مرمت خواهد شد.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بافق در ادامه افزود:عمليات مرمتي اين ميدان شامل زير سازي بدنه، سفيد کاري بدنه رواق‌ها، آجرفرش کف رواق‌ها، بند کشي و حمل نخاله و خاک‌ها از ميدان است.

وي با بيان اينکه مرمت و ساماندهي اين بنا با اعتباري بالغ بر 40 ميليون ريال و در مدت دو ماه انجام خواهد شد، افزود: اين بناي زيبا و ديدني، در قلب بافت تاريخي و در مسير آستانه متبرکه امامزاده عبدا... (ع) و مسجد جامع در وسط شهر بافق واقع است.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه اين بنا از مصالح خشت،گل و با نماي آجري ساخته شده و دکان‌هايي کوچک و بزرگ، با رواق‌هاي متعدد دور تا دور اين مکان را فرا گرفته، افزود: در گذشته صداي چکش مسگران و آهنگران و کرباس بافي، گيوه دوزي، پنبه زني و ... رونق خاصي به اين بنا بخشيده بود.

وي قدمت ميدان خان را زنديه_قاجاريه عنوان كرد و افزود: اين مکان در بافت قديم شهر قرار دارد و در گذشته از نظر اقتصادي و اجتماعي داراي اهميت زيادي بوده است.

گفتني است: در وسط اين بنا حوض آبي با درختاني از خرما قرار دارد که زيبايي آن را دوچندان نموده و در مجاورت آن بناهاي با ارزشي به چشم مي‌خورد که نشان از اهميت و ارزش اين مکان تاريخي دارد از جمله وجود کاروانسرا، آب انبار، مسجد جامع و ... است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا