توسعه و فعالیت درعرصه رسانه های دیجیتال= آشنایی افکار عمومی با فرهنگ ایران

امیرترقی نژاد

یزدفردا "امیر ترقی نژاد:پانزدهمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال با اهداف ترويج و اصلاح فضاي رسانه های ديجيتال و استفاده از آنها، حمايت و توليد رسانه هاي ديجيتال و ايجاد فضاي پاك و نظارت بيشتر بر محتواي رسانه هاي ديجيتال در حالی در استان یزد برگزار شده که به اعتقاد


کارشناسان توسعه و فعالیت درعرصه رسانه های دیجیتال موجب ارزش افزوده بیشتر و آشنایی کاملتر افکار عمومی جهان با فرهنگ ایران اسلامی می شود.

معاون فرهنگي تربيتي جامعة المصطفي العالميه در این مورد می گوید: بايد مفاهيم قرآني را در قالب رسانه‌‌هاي ديجيتال و در فضاي مجازي به نسل جوان ارائه كنيم.

به گزارش خبرگزاري فارس ، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح اظهار داشت: با توجه به تاثيرگذاري گسترده و عميقي كه امروز رسانه‌ها در دنيا دارند، نقش آنها در توسعه علم و فرهنگ و حتي در مسائل اجتماعي و سياسي قابل انكار نيست.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم در اين زمينه همراه با دين و امور ديني باشيم و قرآن را به زبان روز به نسل جديد معرفي كنيم، بايد مفاهيم قرآني را در قالب رسانه‌‌هاي ديجيتال و در فضاي مجازي ارائه كنيم.

صالح بيان داشت: زبان ديجيتال امروز زبان نسل جوان و تحصيل‌كرده و زبان روزمره آنها شده است و در واقع اين زبان را بهتر دريافت مي‌كنند.

معاون فرهنگي تربيتي جامعة المصطفي العالميه خاطرنشان كرد: شايد بتوان گفت كه ادبيات جهاني تغيير پيدا كرده است و متناسب با اين فضا حركت‌هايي مانند برگزاري جشنواره نرم‌افزاري قرآني در شهر قم كه مركز جهان علمي تشيع است، ضروري است.

صالح برگزاري جشنواره نرم‌افزاري بين‌المللي قرآني را نشانه بالندگي و توجه به نيازهاي عصر حاضر عنوان كرد و با اشاره به راه‌اندازي شهر مجازي قرآن از سوي جامعة المصطفي العالميه گفت: با توجه به گستردگي فعاليت‌هاي بين‌المللي و حضور مشتاقان علوم اهل‌بيت از كشورهاي اسلامي ظرفيت بسيار عظيمي وجود دارد كه بايد از آن استفاده كرد.

معاون فرهنگي تربيتي جامعة المصطفي العالميه تصريح كرد: همچنين طلاب در تشكل‌ها و انجمن‌هاي فرهنگي به توليدات رسانه‌اي و ديجيتالي مي‌پردازند و طلاب جامعة المصطفي العالميه در حركت تبديل معارف اسلامي به ديجيتال پيشگام هستند.

به گزارش ایکنا،نماينده ولی فقيه در استان مركزی نیز براین اعتقاد است که برای معرفی دين مبين اسلامی در رسانه‌های ديجتال نيز مراكز دينی بايد به صورت منسجم و كارشناسی شده وارد عرصه شوند و با فرق ضاله به مقابله پرداخته و اسلام را بيش از پيش به جهان عرضه كنند.

آيت‌الله «دری نجف‌آبادی» افزود: اهميت اين موضوع از آنجاست كه در دهه آينده نقش فناوری ديجتيال در زندگی مردم بسيار پررنگ‌تر خواهد شد.

وی عنوان كرد: رسانه‌های ديجيتال تحولی بزرگ در زندگی افراد به وجود خواهد آورد و ملت بزرگ و فرهنگی ايران اسلامی بايد در اين زمينه نيز پيشرو باشد و ناديده گرفتن اين موضوع عقلانی نيست.

امام جمعه اراك اظهاركرد: ايران اسلامی بايد در عرصه رسانه‌های ديجيتال هدايت‌گرانه برای خود و ديگران باشد و خانواده‌ها را از آسيب‌های آن بايد آگاه كرد و شورای عالی انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علميه، رسانه‌های جمعی، مخابرات و وزارت اطلاعات بايد نقش خود را در بعد نظارت و خنثی كردت توطئه‌های دشمنان برجسته‌تر كنند.

آيت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: برگزاری اين نمايشگاه‌ها برای فرهنگ‌سازی استفاده خوب از رسانه‌های ديجيتال، انتقال تجربه استان‌ها به يكديگر و مركز نقش اثرگذاری دارد و همچنين به آسيب‌شناسی در عرصه رسانه‌های ديجيتال نيز مهم است.

وی افزود: در رسانه‌های ديجيتال نيز با حضور جوانان نخبه و با استعداد كشور بايد از آرمان‌های اسلام، انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهيدان با توجه به فناوری صيانت كرد.

امام جمعه اراك بيان كرد: برای معرفی دين مبين اسلامی در رسانه‌های ديجتال نيز مراكز دينی بايد به صورت منسجم و كارشناسی شده وارد عرصه شوند و با فرق ضاله به مقابله پرداخته و اسلام را بيش از پيش به جهان عرضه كنند.

نماينده ولی فقيه در استان مركزی ادامه داد: وجود عناصر متعهد و متخصص در رسانه‌های ديجيتال و طراحی مناسب كار ارزشمندی است كه بايد بيشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و كاربردی شود.


اما رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، سهم ایران را در صادرات رسانه های دیجیتال ناچیز می داند و می گوید توسعه این فعالیت درعرصه رسانه های دیجیتال موجب ارزش افزوده بیشتر و آشنایی کاملتر افکار عمومی جهان با فرهنگ ایران اسلامی می شود.

عیسی زارع پور با اشاره به تصویب آئین نامه ساماندهی رسانه های دیجیتال افزود: آئین نامه ساماندهی رسانه های دیجیتال تصویب شده که ظرفیتهای مناسبی را در این عرصه فراهم می کند.

وی اضافه کرد: در این آئین نامه در 33 محور از فعالان عرصه رسانه های دیجیتال و بخش خصوصی حمایت شده و اعتبارات این بخش نیز در بودجه فرهنگی افزایش خواهد یافت.


وی گفت: در قالب این آئین نامه محتوای دیجیتال کشور متحول می شود و فضای جدیدی در وزارتخانه برای توسعه رسانه های دیجیتال فراهم می کند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا