خانه صالحي شهرستان بهاباد مرمت می شود

یزدفردا "همزمان با تاسيس نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد، مرمت و بازسازي خانه صالحي اين شهرستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي میراث  استان يزد"جماليان" گفت: خانه صالحي جزء معدود خانه‌هاي به جاي مانده از خانه‌هاي تاريخي اين شهرستان و داراي معماري اصيل و زيبايي با عناصري چون بادگير، کلاه فرنگي، ايوان وسيع و اتاق‌هاي سه دري و پنج دري است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد در ادامه افزود: ورودي بنا در جهت شمال و پس از آن هشتي قرار دارد. از هشتي دو راهرو وجود دارد که يکي به باغچه ساختمان در ضلع شرقي و ديگري در ضلع شرقي حياط منتهي مي‏شود.

جماليان اضافه کرد: فضاي ساختمان در چهار جهت حياط به چشم مي‏خورد و ضلع جنوبي بنا که جهت استفاده در فصل تابستان احداث شده، داراي يک ايوان در مرکز و دو راهرو در طرفين است، راهرو غربي به پلکان پشت بام و راهرو شرقي به فضاي حوضخانه منتهي مي‏شود که اين قسمت شامل کلاه فرنگي و بادگير است.

وي از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين بنارا تخريب قسمت‌هاي نوساز، اجراي مجدد نماي غربي طبق الگوي موجود در خانه‌هاي تاريخي، سبک سازي وآجر فرش سقف، بندکشي، ازاره چيني و... برشمرد.

"جماليان" با اشاره به اينکه قدمت اين خانه به دوره پهلوي برميگردد، گفت: طبق اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي اين خانه به شماره 26670 در مورخ 22/4/88 در حافظه آثار ملي به ثبت رسيده است.

گفتني است اين بنا پس از مرمت و بازسازي به عنوان نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد و نيز موزه مردم شناسي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا