کذب الوقاتون (1)

محمد حسن نجفی

اگر آنها که خیلی سن و سالی از ایشان نگذشته یادشان باشد دو رو بر سالهای آخر جنگ ولوله ای در جامعه افتاد ! قصه از آنجا شروع شده بود که کتابهای یک روحانی (س ح ر ) که اتفاقا سید هم بود مفهوم انتظار و آخرالزمان را تا سطح داستانهای هزار و یک شب پائین آورده و خود و مراد خود را درون این دایره انتظار که بیشتر به قصه گوئی میمانست تعریف میکرد ! همان فردی که دفتر و دستک وثروتی که از این دغل گوئی به هم زد و اخیرا توسط سربازان گم نام امام زمان به جرم اخاذی و انحراف دستگیر و چهره شطرنجی او دریک برنامه تلویزیونی نشان داده شد !

در مقابل ! آن روزها ترجمه کتاب عصر ظهور محقق ارجمند علی کورانی حرفهای جدیدی را به مردم عرضه کرد حرفهائی از جنس انتظار و تلاش برای رسیدن به زمان ظهور ، متفاوت از حرفهائی که در بین عوام رایج شده بود ! اما عده ای ازسر اشتیاق شاید هم از سر ندانستن که البته تفاسیر مترجم نیز بر این همه دامن زد ، دست به تطبیق اخبار با جریانات سیاسی روز زدند و هزار قول و خبر نیز از زبان علما برای حرفهایشان شاهد آوردند که تو گوئی تفاسیر این عده حتما برحق است ، حرفهائی که آن وقتها نه هیچکدام تکذیب شد نه تائید ! این عده برداشتهای خود را به صورتی عنوان کردند که اگر شما هم بر خلاف آن نظری داشته باشی باید به دیانت تو شک کرد ،

آنوقتها هنوز مرحوم بهلول در قید حیات بود از زبان ایشان که تائید هم نشد و معلوم نشد کدام شیر پاک خورده ای این نقل را از ایشان شنیده که این مرد بزرگ سفیانی را در سوریه دیده است ،

این جماعت پیش بینی کردند که جنگ ایران و عراق با تسلیم کلید بصره به ایران پایان خواهد یافت و آنرا نشانه ای از ظهور تعریف کردند ،

آن روزها زمانی بود که یمن شمالی و جنوبی به دنبال فروپاشی بلوک شرق در قالب یک کشور درآمد اما درگیریهایی بین یمن شمالی و جنوبی که در سال 1994 بوجود آمد در نهایت باعث استیلای یمن شمالی بر جنوب شد این مفسرین که ذکرشان رفت علی عبدالله صالح را همان خروج کننده یمنی و حوادث یمن را از نشانه های ظهور در آن زمان بر شمردند ، جالب است که اکنون نیز برکناری همان علی عبدالله را نشانه میدانند

آن روزها برای شعیب ابن صالح شخصیتی را تعریف کردند که بعدها از آن پشیمان شدند ، برای تفسیر حرفهایشان دنبال شجره نامه ای برای بزرگانی از دین گشتند . از قرار معلوم این عده کار و زندگی ندارند ! به جای نشر مفهوم انتظار ، مثل انجمن حجتیه به ظواهر میپردازند و باورهای مردم را محملی برای دکه داری خود کرده اند و اصحاب فرهنگ هم انگار نه انگار که باید تلاشی بکنند اخیرا هم یک برنامه با تولید کننده اسم و رسم دار در سطح وسیعی در کشور پخش شده است به نام «ظهور نزدیک است» و این نظریه را دنبال میکنند که افراد و عناوین مورد اشاره در روایات مربوط به ظهور ، همان شخصیتهای فعلی در کشور ماست غافل از اینکه همگان از انطباق احادیث و افراد و حتی پیش گوئی در مورد ظهور منع شده اند این عده حتی خود را بری از اشاره کذب الوقاتون میدانند . خدا ایشان را به راه راست هدایت کند که موجب آزدگی دل مولای ما نشوند (2) خوب است اهل فرهنگ به مواضع علما مراجعه و نسبت به هشدار های ایشان تساهل نورزند ( 3) هرچند این اشتباهات ریشه در تاریخ دارد از حمله مغول و حکومت سربداران تا حاکمیت صفوی و حتی جنگ جهانی دوم که بزرگان را هم به اشتباه انداخت به صورتیکه تفاسیر حدیث را منطبق بر افراد نمودند31) شاید اگر واقعیت را غیر از پیش بینی خویش میافتند این گونه تفسیر نمیکردند . الهم اهنا من عندک

.......................................................................................................................

(1)در توقیع مبارک امام زمان علیه السلام به "اسحاق بن یعقوب" آمده است:

"... و اما ظهور الفرج فإنه إلی الله تعالی ذکره و کذب الوقّاتون

و اما آشکار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالی است و وقت گزاران دروغزنانی بیش نیستند


(2)- قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف:« قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَهِ وَحُمَقاؤُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْهُ »

نادان و کم خردان شیعه و کسانی که پر و بال پشه از دین داری آنان برتر و محکم تر است،ما را آزار می دهند {1}احتجاج،ج2؛ص289_بحار الأنوار،ج25؛ص267,ح9


(4) حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به توزیع گسترده لوح فشرده ای تحت عنوان "ظهور بسیار نزدیک است" آن را مشکوک دانسته و ابراز داشتند: اینکه سی دی مذکور به صورت میلیونی در میان مردم به صورت رایگان توزیع می‌شود این سئوال را در ذهن هر انسانی ایجاد می‌کند که هزینه این سی دی از کجا آمده است و هدف از آن چیست؟

معظم له با بیان اینکه در این سی دی تطبیق‌های نادرست صورت گرفته است اظهار داشتند: در این سی دی بر طبق میل افراد مضامین روایات بر برخی از افراد منطبق شده است و برای ظهور وقت تعیین کرده‌اند، درحالیکه بر اساس روایات تعیین وقت برای ظهور کذب و تعیین کنندگان آن کاذب هستند. یقین داشته باشید دست خارجی در این مسئله هست هرچند ممکن است برخی از جوان‌ها به عشق امام زمان (عج) این کار را انجام دهند و خودشان هم متوجه دست‌های پشت پرده نباشند.

معظم له تأکید کردند: این کارها باعث می‌شود تا مردم امام زمان و ظهور را موهوم تصور کنند؛ زیرا وقتی شما تطبیق انجام دهید اگر این تطبیق درست نباشد به اعتقادات مردم آسیب خواهد زد. باید مراقب این توطئه‌ها بود زیرا این مطالب بی‌پایه و اساس است.

(4) - به قلم حجه السلام جعفریان

..........به یاد آوردم که در متنی از آثار علامه محمد باقر مجلسی ـ که رضوان خداوند بر او باد ـ مطالبی در باره تطبیق برخی از روایات با دولت صفوی دیده بودم.

دریافتم علامه مجلسی دو حدیث نخست از آن چهارده حدیث را بر دولت صفوی منطبق کرده و به تطبیق برخی از مطالب موجود در این دو روایت با دولت صفوی، از جمله شاه اسماعیل و حتی قتل صفی میرزا به دست پدرش شاه عباس کرده است. تعبیری که در این روایت به عنوان نشانه بوده این که قوچ فرزند خود را خواهد کشت.

تصور کردم در این اوضاع و احوال که بحث ظهور با چنین صراحتی مطرح شده اس، بهتر است از باب عبرت، متن آنچه را که آن علامه بزرگوار قریب سیصد و اندی سال پیش در این باره آورده، عینا خدمت خوانندگان عزیز تقدیم کنم و قضاوت را به عهده خود عزیزان بگذارم.

اما بعد چنین گوید فقیر خاکسار محمد باقر بن محمد تقی ـ حشرهما الله مع الائمة الابرار ـ که چون بر کافّه ارباب فطنت و ذکا و عامّه اصحاب بصیرت و اعتلا ظاهر و هویداست که ادای شکر نعمت سلسله علیه صفیّه صفویه ـ انار الله برهانهم و شیّد الله ارکانهم ـ که اساطین دین مبین اجداد طاهرین ایشان ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ ببرکات تأییدات ایشان، استوار و قوانین شریعت منوّره و اقانین دوحه ملّت مطهّره نبوی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به سعی جمیل ایشان مایه دار است، بر کافّه مؤمنان متحتّم و دعای خلود این دولت ابد پیوند بر عامّه فرقه ناجیه شیعیان لازم است.

و چون از پرتو این سلطنت روز افزون، این ذرّه بی‌مقدار توفیق یافت که اخبار حضرات ائمه اطهار ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ را در ضمن بیست و پنج مجلد از کتاب بحار الانوار جمع نمود، و عموم طلبه دینیه را از کتاب مزبور انتفاع عظیم حاصل گردید، در اثنای جمع احادیث، دو حدیث به نظر قاصر رسید که ائمه اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به ظهور این دولت علیه خبر داده‌اند و به اتصال این سلطنت بهیّه به دولت قائم آل محمد ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ شیعیان را بشارت فرموده‌اند، به خاطر فاتر رسید که ترجمه این دو حدیث شریف را با دوازده حدیث دیگر که مشتمل بر احوال شریف حضرت خاتم اوصیاء و نقاوه ازکیا و شفیع روز جزا و مخزن اسرار سید انبیاء، یعنی صاحب الزمان و خلیفة الرحمان ـ علیه و علی آبائه الصلاة و السلام ـ بوده باشد، به موقف عرض نوّاب کامیاب فلک قباب خورشید حجاب، اعنی شهریار عادل کامل باذل گردون بارگاه ملایک سپاه گلدسته گلستان مصطفوی، نوباه بوستان مرتضوی، ثمره شجره نبوّت رسالت، غصن دوحه امامت و ولایت، خلاصه احفاد سیّد المرسلین و نقاوه اولاد ائمه طاهرین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ باسط مهاد امن و امان، رافع لوای عدل و احسان، بانی مبانی مروت و انصاف، ماحی مراسم جور و اعتساف، قاسم ظهور قیاصره دوران، کاسر اعناق اکاسره زمان، سلطان سلطان نشان و خاقان گیتی ستان السلطان ابوالمظفر السلطان شاه سلیمان الصفوی الموسوی بهادرخان ـ خلد الله ملکه و اجری فی بحار الظفر االنصرة فلکه ـ برساند، و این چهارده درّ شاهوار که از دریای علوم اهل بیت رسالت ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ استخراج نموده‌ام، حمایل بر دوش شاهد دولت ابد توأمان گرداند.

امید که اطناب این سلطنت عظمی به اوتاد خیام سعادت فرجام خاتم اوصیاء پیوند یابد و صبح صادق این دولت کبری تا طلوع خورشید عالم افروز قائم آل محمد ـ علیه السلام ـ از آسیب ظلمت فتنه‌های زمانی تیرگی نیابد بمحمد و آله الطاهرین، من قال آمین، ابقی الله مهجته، فانّ هذا دعاء یشمل البشر.

حدیث اول: شیخ عالی مقدار محمد بن ابراهیم نعمانی که از اعاظم محدثین است در کتاب غیبت بسند معتبر از ابوخالد کابلی روایت کرده است که حضرت امام همام محمد بن علی باقر علوم الانبیاء و المرسلین ـ صلوات الله علیه ـ فرمودند: کأنّی بقوم قد خرجوا بالشرق یطلبون الحق، فلایعطونه، ثمّ یطلبون فلایعطونه، فاذا رأوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم، فیعطون ما سألوا فلایقبلونه، حتی قوموا و لایدفعونها الاّ الی صاحبکم قتلاهم شهداء.

یعنی: گویا می‌بینم گروهی را که از جانب مشرق ظاهر شوند و طلب دین حق از مردم کنند و مردم را به آن دعوت نمایند. پس از ایشان قبول نکنند. پس بار دیگر طلب نمایند و قبول نکنند. پس چون این آیه را بییند، شمشیرهای خود را بر دوشها گذارند و جهاد کنند. پس مردم بدین حق درآیند. پس ایشان به این راضی نشوند تا آن که بر ایشان پادشاه و والی شوند، و پادشاهی ایشان بماند و به کسی ندهند مگر به صاحب شما. یعنی حضرت صاحب الزمان ـ صلوات الله علیه ـ و هر که با ایشان کشته شود، در جنگ شهید شده است. او ثواب شهیدان را دارد.

مترجم گوید که بر صاحبان بصیرت ظاهر است که از جانب مشرق کسی که دین حق را طلب نمود و مردم را بدین حق دعوت کرد و پادشاهی یافت، به غیر سلسله علیّه صفویّه ـ خلّد الله ملکهم ـ نبود. و در این حیث شریف شیعیان خصوصا انصار واعوان این دولت توامان را بشارتهاست که بر عاقل پوشیده نیست.

حدیث دوم: باز شیخ نعمانی در کتاب مذکور بسند معتبر از حضرت امام بحق ناطق جعفر بن محمد الصادق روایت کرده است که آن حضرت فرمود که، روزی حضرت امیر المؤمنین و امام المتقین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ خبر می دادند از وقایعی که بعد از آن حضرت به ظهور آید تا ظاهر شدن قائم آل محمد ـ علیه السلام ـ پس حضرت سید الشهداء حسین بن علی ـ علیه السلام ـ فرمودند که یا امیر المؤمنین! چه وقت حق سبحانه و تعالی زمین را از ظالمان پاک خواهد کرد؟‌حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ فرمود که خدای تعالی زمین را از لوث کافران پاک نخواهد کرد تا خون حرام بسیار به زمین ریخته شود. بعد از آن پادشاهان بنی امیه و بنی عباس را به تفصیل بیان فرمودند. در حدیث طولانی که راوی اختصار کرده است. پس فرمود که: «اذا قام القائم بخراسان و غلب علی ارض کوفان و الملتان و جاز جزیرة بنی کاوان، و اقام منّا قائم بجیلان و اجابته الآبر و الدیلم، و ظهرت لولدی رایات الترک متفرّقات فی الاقطار و الحرمات و کانوا بین هنات و هنات، اذا خربت البصره و قام امیر الامرة». فحکی علیه السلام حکایه طویلة ثم قال: اذا جهّزت الالوف و صفّت الصفوف و قتل الکبش الخروف، هناک یقوم الاخر و یثور الثائر و یهلک الکافر؛ ثم یقوم القائم المامول و الامام المجهول له الشرف و الفضل و هو من ولدک یا حسین، لا أین یظهر بین الرکنین فی ذرّ یسیر یظهر علی الثقلین و لایترک فی الارض الادنین؛ طوبی لمن أدرک زمانه و لحق أوانه و شهد أیامه، یعنی هرگاه، خروج کند پادشاهی از خراسان و غالب شود بر زمین کوفه و ملتان و بگذرد از جزیره بنی کاوان که در حوالی بصره است، و خروج کند از ما پادشاهی در گیلان و او را اجابت کنند و یاری نمایند اهل ابر ـ که در حوالی استراباد است ـ و دیلم ـ که قزوین و حوالی آن است ـ و ظاهر شود از برای فرزند من عَلَمای ترکان، و متفرق شوند اطراف عالم و در مکان های شریف و جنگها و فن‌های عظیم ایشان رو دهد، در وقتی که جنگ کننده در بصره و برخیزد پادشاه پادشاهان. ـ پس حکایت طولانی بیان فرمودند که راوی از میان انداخته است، پس فرمودند ـ : که آن گاه تهیه کرده شود چندین هزار لشکر برکشیده صفها، و بکشد قوچ فرزند خود را، در آن هنگام دیگری پادشاه شود، امامی که مردم قدرش را ندانند یا پی به مکانش نبرند. او راست شرف و فضیلت بر عالمیان و او از فرزندان تست ای حسین. وصف آن نمی‌توان کرد. مثل او کجا بهم می رسد؟ ظاهر شود در میان دو رکن کعبه معظمه با جماعتی اندک، و بر جن و انس غالب گردد و مردم دون، یعنی کافران و ظالمان را از زمین براندازد. خوشا حال کسی که زمان او را دریابد و به روزگار دولت او برسد و در خدمتش حاضر گردد.

مترجم گوید که: ظاهر است که خروج کننده خراسان اشاره است به امرای ترکان مثل چنگیزخان و هلاکوخان، و خروج کننده در گیلان اشاره است به شاه دین پناه رضوان مکان شاه اسماعیل ـ حشره الله مع الائمه الطاهرین ـ لهذا حضرت فرمود که از ماست و او را فرزند یاد کرد.


و از میان خسروان روزگار به این نسب عالی مقدار همین سلسله علیّه ممتاز و سرافرازند و پادشاه پادشاهان با مراد همان خسرو خلد آشیان است با دیگری از سلاطین عظام و اولاد کرام او. و چون راوی بسیاری از حدیث را انداخته، به خصوص حکم نمی‌توان کرد.

و کشتن قوچ فرزند خود را به گمان این حقیر اشاره است به شهادت شاهزاده عالی تبار صفی میرزا ـ نور الله مضجعه ـ و پادشاه دیگر که طلب خون نماید اشاره است به سلطنت سلطان علیین آشیان شاه صفی ـ افاض الله علیه.

و چون حدیث را اختصار کرده‌اند بعضی از وقایع افتاده است، اما بشارت به تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان ـ علیه الصلاة‌ و السلام ـ و اتصال این دولت دین پرور به دولت حق امام البشر از آخر حدیث ظاهر است.

(منبع: رساله اثبات رجعت یا ترجمه چهارده حدیث) (و نیز بحار: 52 / 243 که اشارت کوتاهی به حدیث اول و تطبیق آن بر صفویه دارند با این عبارت: لا یبعد أن یکون إشارة إلى الدولة الصفویة شیدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم‏

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا