مصاحبه اختصاصی یزد فردا با دکتر محمد آریامنش زلزله شناس و استاد دانشگاه در باره زلزله اخیر ژاپن:

زلزله یازدهم مارس 2011 ژاپن هشداری در باره احتمال وقوع حوادث احتمالی مشابه در ایران

یزدفردا "دکتر محمد آریامنش استاد دانشگاه، پژوهشگر و زلزله شناس که در حال حاضر به عنوان معاون سازمان سنجش آموزش کشور مشغول خدمت می باشد در مصاحبه با یزد فردا در با ره زلزله اخیر ژاپن عنوان نمود:

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=31684yf34630.jpgزلزله اخیر به عنوان بزرگترین زلزله ژاپن در سده اخیر می باشد که توسط دستگاههای زلزله نگاری تا کنون به ثبت رسیده است. این زمین زلزله که مقارن ساعت دو چهل و شش دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی در شرق ژاپن اتفاق افتاد بخش شرقی آسیا را بطور کامل لرزاند. این زمین لرزه که در شرق هونشو و در فاصله ای کمتر از 400 کیلومتر از پایتخت ژاپن اتفاق افتاد باعث ایجاد سونامی در تمام مجمع الجزایرهای شرق آسیا شد.

وی عنوان نمود که بطور کلی ژاپن یکی از کشورهای لرزه خیز دنیا محسوب می شود و عمده ترین دلایل لرزه خیزی ژاپن فرورانش صفحه اقیانوس آرام به زیر پوسته اوراسیا می باشد. همین موضوع باعث وقوع آتشفشان های زیادی تاکنون در منطقه شده است. دکتر آریامنش اضافه نمود بدلیل قرار گرفتن کانون زمین لرزه اخیر در درون اقیانوس و عمق 25 کیلومتری کانون زمین لرزه مذکور، سونامی های حاصل از آن که همان دریا لرزه هستند در فاصله کوتاهی بسیاری از مناطق مسکونی و صنعتی شرق ژاپن را فرا گرفت. سونامی های که ارتفاع ان بیش از ده متر بوده توانست خسارات مالی و جانی فراوانی را به اقتصاد ژاپن وارد نماید.

آریامنش اشاره نمود که بزرگی زمین لرزه و بویژه عمق آن توانست امواج سونامی را پس از حدود هفت ساعت حتی به جزایر هاوایی در امریکا رسانده و آنجا را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

دکتر آریامنش اضافه نمود که با توجه به وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 7.4 در همین منطقه که حدودا

حدود 72 ساعت روی داده بود وقوع زمین لرزه به بزرگای بیش از آن در این فاصله زمانی متصور

نبود.

سونامی ژاپن -


آریامنش در ادامه به تخریب بناهایی اشاره نمود که حداقل از یکصدو چهل سال قبل در این منطقه احداث شده بود وی اضافه نمود که تاکنون متاسفانه بیش از هشتاد آتش سوزی مهیب در منطقه گزارش شده که مهیب ترین آن آتش سوزی کامل یک کارخانه پتروشیمی است.

این زلزله شناس اشاره نمود که گزارش های منتشر شده و شواهد علمی موضوع حاکی از فعالیت یک گسل تراستی و تقریبا\" قائم در باعث این رویداد شده و خسارات فراوانی به تاسیسات عمرانی منطقه وارد نموده است. راه آهن جاده های مواصلاتی، کارخانه ها بویژه در مناطق ساحلی علاوه بر تخریب بدلیل لرزش ناشی از زمین لرزه مورد حملات بسیار جدی سونامی قرار گرفته اند.

تا جایی که بسیاری از تحلیل گران اقتصادی دنیا این فاجعه را سومین فاجعه ای تلقی نمودند که می تواند اقتصاد جهان را در سال 2011 تحت الشعاع خود قرار دهد.

سونامی ژاپن -


دکتر آریامنش در ادامه به این مهم اشاره کرد که دقیقا\" حدود 7 سال قبل یعنی در اواخر سال 2004 بود که سونامی مهیبی تقریبا با همین بزرگا سواحل سوماترا را تحت تاثیر قرار داده و بیش از سیصد هزار کشته بر جای گذاشت، حال آنکه تلفات این فاجعه طبیعی بطور متفاوت بین 1000 تا 2000 نفر گزارش شده است. طبیعی است که توسعه علمی و توجه دولت ژاپن به اصلاح زیر ساختهای توسعه عمرانی و شهری در کاهش قابل ملاحظه اینگونه حوادث طبیعی بسیار بسیار موثر بوده است.

دکتر اریامنش در خاتمه عنوان نمود که واقعیت همین است که زلزله هیچگاه خبر نمی کند و حد اقل در حال حاضر انسان قادر به پیش بینی زمین لرزه نیست و واقعا\" اگر چنین رویدادی و یا در حد این زمین لرزه اگر در ایران اتفاق افتد باید منتظر فاجعه بیش از این بود. باید باور کنیم که زیر ساختهای مناسبی در توسعه عمرانی نداریم و ضرورت دارد مسئولین امر توجه اساسی به این مهم داشته باشند.

وی از همه دانشگاهها، موسسات آموزش عالی کشور درخواست نمود تا به گسترش رشته های مرتبط با زلزله شناسی و مهندسی زلزله و مدیریت بحران و جلب نظرات همه متخصصان موجود در داخل ، توجه بیشتری در به روز نمودن آموزشها و پژوهشهای مرتبط داشته باشند تا با ارائه پژوهشهای بنیادی و کاربردی ، شاهد تحولات قابل انتظار در این حوزه علمی در کشور باشیم در غیر اینصورت نباید انتظار خروجی های پژوهشی کافی از پژوهشگاهها و موسساتی که با همین نام در کشور دایر شده اند را داشت و بدین ترتیب رسیدن به اهداف سند چشم اندازی که در نقشه جامع علمی کشو برای موضوع زلزله فقط یک رویا خواهد بود.

سونامی ژاپن - احمد ابراهیمی


توضیح یزدفردا :با آرزوی بهبودی کامل برای استاد آریامنش که چندی پیش به علت عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بودندو  تشکر از فرصتی که به همکاران ما دادند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا