رئیس اداره منابع طبیعی ابرکوه: باید ازمراتع به عنوان عرصه هاي بسیار با ارزش منابع طبيعي حفاظت کرد

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه همزمان با پنجمین روز از هفته منابع طبیعی و در حاشیه مراسم غرس درخت در دانشگاه پیام نو،ر در گفتگو با خبرنگار یزد فردا، مراتع را از عرصه هاي بسیار با ارزش منابع طبيعي ذکر نمود.

محمد مهدی صادقی علت اهمیت مراتع را، نه تنها به دليل وجود پوشش گياهي در مراتع که تامين علوفه مورد نيازدام ها را بر عهده دارند، بلکه مزایای دیگر آن عنوان نمود.

وی خاطر نشان ساخت: علاوه بر تأمین علوفه دام ها که در مراتع انجام می شود، كنترل و جلوگيري از فرسايش خاك ، بالابردن نفوذ پذيري آب حاصل از بارندگي در خاك و جلوگيري از ايجاد سيلاب نیز از دیگر مزایای ارزشمند این عرصه ها به شمار می رود.

وی توليد گياهان داروئي و صنعتي و ... را نیز از دیگر مزایای مراتع ذکر نمود.

این مسئول خاطر نشان ساخت که این اداره در قالب طرح های مختلف از جمله عملیات احیاء و اصلاح در مراتع، نسبت به محافظت از این عرصه ها اقدام می نماید.

صادقی عملیات احیاء مراتع را شامل پروژه های بیومیکانیکی و بیولوژیک ذکر نمود وخاطر نشان ساخت که در حال حاضردر بخش عملیات بیومیکانیکی در سطح بالغ بر 120 هکتار، پروژه ذخیره نزولات، توام با بذر کاری در سطح مراتع شهرستان در دست انجام است.

وی هدف از این طرح را جلوگیری از به راه افتادن هرز آب ها ، افزایش نفوذ پذیری خاک، تغذیه سفره های زیر زمینی و افزایش پوشش گیاهی به منظور جلوگیری از فرسایش آب و خاک ذکر نمود.

صادقی عملیات بیولوژیک را نیز شامل بذر پاشی و بذر کاری ذکر نمود که با هدف ترمیم و بازسازی مراتع در حال تخریب، افزایش گونه های گیاهی خوش خوراک و افزایش گونه های گیاهی مولد محصولات فرعی در سطح بالغ بر 70 هکتار در حال انجام است.

این مسئول در موردطرح اجراي عمليات اصلاح در مراتع نیز خاطر نشان ساخت که در این قالب نیز، چندین طرح، شامل حفاظت، قرق، تأمین آب شرب دام، احداث آب انبار ومرمت و بازسازی راههای دسترسی به مراتع از جمله کارهای در دست انجام است.

به گفته صادقی ، تعداد 180 خانوار با بیش از 19 هزار واحد دامی ،ازطریق مراتع شهرستان امرار معاش می کنند و نقش ارزنده ای را در تأمین پروتئین مورد نیاز مردم به عهده دارند که توجه بیشتر به بهره وران مراتع امری ضروری است.

وی همچنین نیاز به اعتبارات بیشتر در راستای حل مشکلات ناشی از خشکسالی و جلوگیری از آسیب های بیشتر را یا دآور شد.

صادقی، وسعت مراتع شهرستان را حدود 180 هزار هكتار ذکر نمود و خاطر نشان ساخت که پوشش گياهي غالب مراتع شهرستان راگونه هاي درمنه ، قيچ و شور تشکیل می دهند.

19 اسفند درهفته منابع طبیعی به نام منابع طبیعی،افزایش پوشش گیاهی،کاهش آثار بلایای طبیعی نامگذاری شده است.






  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا