مديرکل ميراث‌ استان به اتفاق معاون وزیرمسکن در  بافت تاريخي  سريزد

یزدفردا "مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان يزد به همراه معاون معماري و شهرسازي وزارت مسکن، معاون وزير راه وترابري و جمعي از كارشناسان مسكن و شهرسازي از بافت تاريخي و مناطق گردشگري سريزد شهرستان مهريز بازديد نمودند.

به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد: "بهرام رضايي" به اتفاق معاون وزير مسكن با حضور در روستاي تاريخي سريزد به عنوان يكي از مناطق گرشگري استان از نزديك در جريان فعاليت‌هاي مرمت و بازسازي آثار و ابنيه تاريخي منطقه قرار گرفتند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: شهرستان مهريز با وسعت 6717 كيلومترمربع در جنوب و جنوب غربي استان يزد واقع است اين شهرستان داراي يك بخش مركزي و پنج دهستان و تاريخ بناي آن مربوط به پيش از اسلام است.

"رضايي" با اشاره به اينکه سريزد يکي از دهستان‌هاي شهرستان مهريز و جزء مناطق نمونه گردشگري استان است، گفت: سريزد در فاصله 6 کيلومتري شهرستان مهريز و داراي جاذبه‌هاي گردشگري همچون قلعه بزرگ، چاپارخانه، رباط نو و كهنه، حمام اسدان، مسجد پاي برج، دروازه شهر فرافر و خانه‌هاي ارزشمند تاريخي است.

وي در بازديد از فضاهاي ياد شده اقدامات مرمتي انجام شده را شامل ساماندهي معابر اصلي، مرمت كاروانسراي كهنه، مرمت بادگير خانه خوانين زاده، مرمت قلعه سريزد، مرمت خانه مدرسي، مرمت آب انبار سربالا، ساخت كلك حسينيه پاي نخل، مرمت چاپارخانه و محوطه سازي دانست.

معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن نيز در گفت و گوي با خبرنگار ما گفت: الگوي نقشه‌هاي ساختماني براي كشور در هشت اقليم مجزا طراحي شده است.

"ميرمحمد غراوي" افزود: با عنايت به اجراي طرح تحول اقتصادي و قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، يكي از محوري‌ترين كارهاي وزارت مسكن، تهيه و اجراي طرح‌هاي الگوي معماري با اقليم‌هاي متفاوت در سطح كشور است.

وي خاطرنشان كرد: براساس اين طرح، صرفه جويي انرژي، استفاده از مصالح بومي در مناطق، رعايت برخي از اقدامات فني شامل عايق كاري سقف و بدنه جداره بيروني ساختمان از جمله الگوي معماري با شرايط اقليمي خاص است.


به گفته وي، چگونگي استقرار شهرها در پهنه كشور، سلسله مراتب ميان شهرها به منظور تسهيل و مديريت سرزمين، خدمت رساني به مردم و پيشنهاد چارچوب مقررات ساخت و ساز در كاربري‌هاي مجاز زمين‌هاي سراسر كشور از ديگر اهداف اجراي اين طرح هاست.

گفتني است: مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان به اتفاق معاون معماري و شهرسازي وزارت مسكن و جمعي از كارشناسان از ارگ و چاپارخانه، قلعه و خانه‌هاي تاريخي روستاي سريزد و همچنين بافت قديم و منطقه باستاني فرافر بازديد نمودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا