قلعه شهر آباد شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازي مي‌شود

یزدفردا "روابط عمومی: "محمد علي اكرمي" گفت: ابركوه در جنوب غربي شهرستان تفت و از شمال به شهرستان صدوق، از شرق به شهرستان خاتم محدود مي‌شود.

مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ابرکوه ضمن اعلام اين خبر، افزود: قلعه شهرآباد در بخش بهمن و در روستاي شهرآباد واقع و يکي از سالمترين قلعه‌هاي بجامانده در شهرستان است.

"اکرمي" با اشاره به اينکه اين قلعه داراي دو ورودي در قسمت شرقي بنا است، افزود: قلعه شهرآباد بيش از 6000 متر مربع مساحت دارد و با مصالح خشت خام، ملات گل، چوب و... در دو طبقه بنا گرديده است.

وی تزئينات به كار رفته در قلعه را كاربندي آجري سردر ورودي، رواق‌هاي طرفين، هشتي و گنگره‌هاي خشتي لبه‌هاي حصار عنوان كرد و گفت: اطراف بنا برج هايي مستقر است که در ادوار قديم به منظور نگهباني از بنا مورد استفاده قرار مي‌گرفته است

"اکرمي" از جمله اقدامات مرمت و بازسازي قلعه را احياء سقف‌هاي فروريخته، سبک سازي پشت بام، اندودکاهگل پشت بام، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، ديوار چيني، شيب بندي و... برشمرد.

اين مقام مسئول دوره ساخت قلعه را به دوره ساساني نسبت داد و افزود: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، محوطه قلعه شهرآباد به شماره 24760 مورخ 27بهمن87 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا