شناور HL5000بعنوان بزرگترین جرثقیل دریایی صنعت نفت ایران به دلیل شکسته شدن بوم برای مدت طولانی زمینگیر شد.
جرثقیل HL5000 ایران، بعنوان بزرگترین جرثقیل لولهگذاری و نصب سازههای دریایی صنایع نفت و گاز ایران و خاورمیانه در آبهای نیمهعمیق، دچار حادثه شد.
به دلیل شکسته شدن بوم 400 تنی و برخورد این بوم با بدنه این کشتی جرثقیل دار به طور کامل از مدار بهره برداری خارج شده است.در این حال، پایگاه اطلاعرسانی نفت و انرژی گزارش داد: در حال حاضر با توجه به نوع مواد اولیه و فلزاتی که در بوم این جرثقیل به کار رفته؛ امکان تعمیر آن در کوتاه مدت وجود ندارد. ضمن آنکه امکان خرید این فلزات به دلیل شرایط تحریم از خارج کشور با مشکلات زیادی همراه است.
بنابراین گزارش، هماکنون مذاکراتی با چند شرکت آسیایی برای تأمین فلزات به کار رفته در بوم این جرثقیل پنج هزار تنی آغاز شده؛ اما به نظر نمیرسد این مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه برسد.این جرثقیل در اختیار شرکت فن آوری آبهای عمیق (از شرکتهای زیرمجموعه صدرا) است که تا پیش از تخریب، نصب و راهاندازی تمامی سازههای دریایی ایران در خلیج فارس شامل پایه سکو و سکوهای چندهزار تنی توسط این جرثقیل انجام میشده است.در سه سال گذشته تمامی سازههای دریایی فازهای پارس جنوبی، میدان نفتی بهرگانسر، هنگام، سلمان و سایر میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس توسط شناور HL5000 انجام گرفته است.با تخریب این جرثقیل، نگرانیهایی هم در شرکت ملی نفت ایران به وجود آمده است؛ زیرا با آماده شدن پایه سکو و سکوهای فازهای جدید میدان مشترک پارس جنوبی نصب این سازها در خلیج فارس با مشکلات و تأخیرهایی مواجه خواهد شد.یکی از مهمترین دلایل غرق شدن پایه سکوی میدان نفتی هنگام در عمق 80 متری آبهای خلیج فارس هم، نبود جرثقیل HL5000 شرکت فنآوری آبهای عمیق بوده؛ به طوری که برای نصب این سازه از روش غوطهور شدن و یا lunch استفاده شده است.گفتنی است، شناور جرثقیلدار HL5000 دارای کلاس لویدز آلمان بوده که از وزن 11 هزار و 676 تنی برخوردار است. این کشتی پیشرفته به سیستم مهار شناور، لنگر هشت نقطهای، سیستمهای جرثقیل برخوردار بوده و میتواند سازههایی تا وزن حدود 5000 تن را در خلیج فارس بلند و سپس نصب کند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 16,مارس,2025