لس آنجلس تایمز : ایران تنها برنده انقلاب‌های عربی است

گروه سیاسی:مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشورهای اسلامی یک واقعیت واضح را نشان داده و آن همراستا بودن این تحولات با نگاه استراتژیک جمهوری اسلامی به منطقه است. حمایت بسیار قاطعانه و شجاعانه ایران از انقلاب مردم مصر و خطبه‌های مهم و تاثیرگذار رهبر انقلاب در تشویق مردم این کشور برای سرنگونی حسنی مبارک و همین‌طور مواضع صریح دولت جمهوری اسلامی در حمایت از قیام‌های اسلامی دیگر کشورهای منطقه به خوبی این واقعیت را نشان می‌دهد. تحولات اخیر کشورهای اسلامی موجب ارتقای چشمگیر جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی شد. در کنار اعتراف گسترده رسانه‌های دنیا درباره این واقعیت، نشریه آلمانی«هامبورگر آبِند بِلات» نیز در شماره جدید خود با اعلام اینکه ایران «برنده بزرگ» تحولات اخیر خاورمیانه است، نوشت: شاید تقویت «بنیادگرایان سنی» از جمله القاعده، مانع گسترش پیروزی‌های ایران در منطقه شود. این نشریه آلمانی در گزارشی نوشت: گروه‌های تروریستی سنی مانند القاعده – که به ایدئولوژی وهابی عربستان نزدیکند – با شدت می‌کوشند از «بحران انقلاب‌های عربی» استفاده ببرند که این تنها راه جلوگیری از بهره‌برداری ایران از این انقلاب‌هاست. روزنامه‌های مهم آمریکایی و اسرائیلی هم با اشاره به تحولات منطقه تاکید کردند که با انقلاب‌های خاورمیانه قدرت ایران رو به افزایش است. «لس‌آنجلس ‌تایمز» در گزارشی با اشاره به تحولات خاورمیانه تاکید کرد: تنها برنده انقلاب‌های مردمی منطقه، ایران است. لس‌آنجلس ‌تایمز نوشت: ایران بزرگ‌ترین برنده اتفاقات خاورمیانه است و این به دلیل این است که ایران خود را با مردم کشورهایی که دیکتاتورهایشان را سرنگون کردند، همدرد نشان می‌دهد. «تغییرات زلزله‌وار عربی به سود ایران و به زیان عربستان سعودی است». این عبارتی است که روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به کار برد و اذعان کرد که تحولات منطقه، به سود ایران و به زیان متحدان آمریکاست.

بنا بر این گزارش، بر خلاف اینکه فرید زکریا، تحلیلگر هندی‌الاصل آمریکایی انقلاب‌های عربی را «نخستین تحرک مردم در قرن 21 خوانده» ولی مایکل سلکمن، تحلیلگر امور خاورمیانه در روزنامه نیویوک‌تایمز تصریح کرد که این تحولات «به سود ایران و به زیان عربستان، متحد آمریکاست». به گزارش فارس، مایکل سلکمن نوشت که نظام‌هایی که دچار زلزله‌ شده‌اند همه متحد آمریکا هستند طوری که همه این کشورها مانند نظام حسنی‌مبارک، زین‌العابدین بن‌علی، علی عبدالله صالح و عبدالعزیز بوتفلیقه روسای‌جمهوری (سابق) مصر، تونس، (کنونی) یمن و الجزایر در جنگ آمریکا علیه تروریسم دارای جنبه مشترک هستند و این علاوه بر ارتباط و همکاری دائم حکومت‌های پادشاهی عربی با آمریکا در همه مسائل است. در این گزارش با بیان اینکه حتی نظامیان سودان و لیبی در دوره اخیر با آمریکا همکاری کرده‌اند، آمده است: «دولت عمر البشیر در سودان در جنگ با تروریسم با آمریکا کاملا همکاری اطلاعاتی کرد؛ معمر قذافی، رهبر لیبی یکی از سران عربی است که جنبش‌های اسلامی را سرکوب کرد و تنها کشوری است که برنامه‌ هسته‌ای خود را تحویل آمریکا کرد؛ وضع برای عربستان سعودی دشوارتر است و از بیم آغاز اعتراضات مردمی طرحی به ارزش 100میلیارد ریال سعودی آغاز شده است. ریاض می‌ترسد که در کانون ناامنی قرار بگیرد. همه این مسائل نشان می‌دهد که عربستان تحت فشار است و نفوذ و قدرت ایران افزایش یافته است؛ در حالی که این 2 کشور برای افزایش نفوذ منطقه‌ای و حتی اسلامی در رقابت هستند».

اعتراف فرید زکریا به دینی بودن قیام‌ها

فرید زکریا نیز در مطلبی اذعان کرد که قیام ملت‌های عرب به خاطر حمایت ایالات متحده آمریکا از دیکتاتورهای حاکم بر این ملت‌ها و در نتیجه ایجاد گرایش‌های دینی بین این ملت‌هاست. این تحلیلگر هندی‌الاصل آمریکایی در واشنگتن‌پست نوشت: تقریبا یک دهه است آمریکا دریافته که حمایت واشنگتن از رژیم‌های دیکتاتوری سبب ایجاد گرایش‌های افراطی دینی شده که منطقه و آمریکا را تهدید می‌کند. همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به قلم «اوری شاویت» نوشت: بر خلاف اینکه انقلاب‌های عربی موفق شده‌اند برخی دیکتاتورها را در منطقه سرنگون کنند ولی در این میان خطر، هست که کسی متوجه آن نیست. اوری در این مقاله با نام «توفان تغییر» تصریح می‌کند که خطر، افزایش قدرت ایران پس از انقلاب‌های عربی است که قدرت بزرگ خاورمیانه می‌شود. وی آمریکا را به شکل غیرمستقیم عامل این امر می‌داند و تاکید می‌کند که آمریکا با قطع حمایت خود از نظام‌های مصر، بحرین، لیبی و تونس در این امر مقصر است.

امروز تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل

دانشجویان دانشگاه‌های تهران در حمایت از حرکت‌های انقلابی مردم منطقه امروز در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران تجمع می‌کنند. حسین قدیانی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نشست خبری بسیج دانشگاه‌های کشور گفت که دانشجویان دانشگاه تهران در حمایت از حرکت‌های انقلابی مردم منطقه و در اعتراض به سکوت مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در قبال کشتار مردم کشورهای عربی توسط دیکتاتورهای این کشورها از ساعت 15 امروز در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران تجمع می‌کنند. وی افزود: دانشجویان در این تجمع نماد استکبار جهانی یعنی آمریکا را در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران دفن خواهند کرد. قدیانی خاطرنشان کرد: عده‌ای از دانشجویان نیز به نمایندگی از تجمع‌کنندگان به دفتر اتحادیه اروپایی خواهند رفت و منشور حقوق بشر را به آنان خواهند کرد. رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور بیانیه و توصیه‌‌نامه‌ای نیز برای سازمان کنفرانس اسلامی تهیه شده و به این سازمان تقدیم خواهد شد.

سفیر لیبی در تهران: قذافی کنار برود

واکنش جمهوری اسلامی در قبال دیوانگی‌های قذافی واکنش‌هایی صریح بود. رئیس‌جمهور ایران نسبت به این رفتار حاکم لیبی انتقاد کرد و از دیگر سو دانشجویان نیز روز پنجشنبه با برگزاری تجمعی خواستار اخراج سفیر لیبی از ایران شدند. در واکنش به همین مواضع جمهوری اسلامی و همچنین دیگر اقدامات دیپلمات‌های لیبیایی بود که روز گذشته سعد مجبر، سفیر لیبی در جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای از معمر قذافی خواست از قدرت کنار برود. سعد مجبر یادآور شد: مردم در مقطع کنونی می‌توانند مسؤولیت اداره لیبی را برعهده بگیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا