رئيس جمهور در مراسم افتتاح همزمان 37 واحدسيلو:

ظرفیت سیلوهای کشور پاسخگوی نیاز کشور شده است

یزدفردا "رئیس جمهور گفت: امروز ظرفیت سیلوهای کشور با حضور سرمایه گذاران بخش مردمی و پشتیبانی دولت به جایی رسیده است که در این زمینه دیگر هیچ کمبودی وجود ندارد و پاسخگوی نیاز کشور است

رئیس جمهور گفت: امروز ظرفیت سیلوهای کشور با حضور سرمایه گذاران بخش مردمی و پشتیبانی دولت به جایی رسیده است که در این زمینه دیگر هیچ کمبودی وجود ندارد و پاسخگوی نیاز کشور است.

به گزارش یزدفردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح همزمان 37 سیلو در سراسر با ظرفیت یک میلیون و 300 هزار تن از طریق ویدئو کنفرانس با قدردانی از همه دست اندرکاران این اقدام بزرگ با اشاره به اهمیت سیلوسازی برای کشور گفت: در گذشته به دلیل نبود برخی امکانات در زمینه ذخیره، انبار و استفاده مناسب از محصولات کشاورزی از جمله گندم به علت پایین بودن ظرفیت سیلوها کشاورزان برای فروش محصول خود با مشکل مواجه بودند و از سوی دیگر محصولات خریداری شده در انبارهای نامناسب و غیربهداشتی ذخیره می شد.

رئیس جمهور گفت: امروز ظرفیت ذخیره سازی کشور به 7.8 هزار تن رسیده که برای تامین نیاز کشور کفایت می کند ضمن اینکه اگر نیاز جدیدی وجود داشته باشد،روند ساخت سیلو را می توان ارتقاء داد.

احمدی نژاد با اشاره به نقش هدفمند کردن یارانه ها در اصلاح مصرف خاطر نشان کرد: گندم در ایران کالایی استراتژیک محسوب می شود با توجه به اینکه کشورمان در معرض آسیب های طبیعی وغیر طبیعی قرار دارد ضرورت دارد که با اصلاح برخی روش ها، بهترین استفاده را از امکانات و محصولات موجود داشت و هدفمند کردن یارانه ها گامی در این راستا به شمار می رود. قبل از هدفمند کردن یارانه ها مجموع مصرف گندم 11.5 میلیون تن بوده و امروز حداکثر به 9 میلیون تن رسیده است که هنوز جا برای کاهش هست. میزان مصرف گندم در مقطع کنونی نسبت به قبل از اجرای این قانون، 5.2 میلیون تن کاهش یافته است که این میزان صرفه‌جویی در حد یک هزار میلیارد تومان است.

احمدی نژاد با اظهار امیدواری از اینکه نوید وزیر بازرگانی در زمینه تبدیل شدن کشورمان به مرکز منطقه ای از نظر تبادلات غلات تحقق یابد، اظهار داشت: می توان روند تولید را به گونه ای در کشور ارتقا داد که تجارتی آسانتر و سودمندانه تر داشت و با توجه به رشد 4 درصدی تولیدات غلات در سطح جهان، می توان به همین میزان،ظرفیت جدید در کشور ایجاد کرد.

وی به تولید کنندگان غلات کشور توصیه کرد که کمیت و کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند چرا که در این صورت ایران می تواند به بزرگترین صادر کنندگان گندم، جو و ذرت در دنیا تبدیل شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پشتیبانی دولت از بخش کشاورزی اظهار داشت: دولت در سال آینده 9 هزار میلیارد تومان به طور مستقیم در کشاورزی سرمایه گذاری خواهد کرد و قرار است یک‌سوم منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص یابد. بگونه ای که با پشتیبانی‌های دولت شاهد جهشی در این بخش خواهیم بود.

وی ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را 3 برابر تولید کنونی (100 میلیون تن )دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد که با همین میزان زمین کشاورزی و منابع مالی و آبی می‌توان 3 برابر تولید کنونی محصول برداشت کرد و به همین نسبت اشتغالزایی، تجارت و ثروت بدست آورد.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: تولید 300 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور می تواند ایران را به قدرت اقتصادی و حتی سیاسی در جهان تبدیل  کرده و به واسطه آن بازارهای جهانی را تحت تاثیر  قرار داد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که در پایان برنامه پنجم توسعه شیوه‌های کشت، داشت و برداشت و شیوه‌های آبیاری در قالب یک مدیریت عالمانه و با بهره‌گیری از روش‌های جدید متحول شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کاهش میزان مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور زیر 50 میلیون لیتر و حتی پایین تر از میزان تولید قبلی (46 میلیون لیتر) است این در حالی است که در سال 1385 متوسط مصرف روزانه بنزین 74 میلیون لیتر بود که اگر قرار بود نرخ رشد سالانه 11.5 درصد مصرف ادامه یابد، مصرف روزانه به 120 میلیون لیتر می رسید.

رئیس جمهور گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 64 میلیون لیتر بود که امروز پایین تر از میزان تولید قبلی یعنی 46 میلیون لیتراست.

احمدی نژاد گفت: در دو ماه آینده، حدود 6 الی 7 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور اضافه خواهد شد و این ظرفیت به 58 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و تا پایان سال آینده (1390) به 70 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی با اشاره به صرفه جویی صورت گرفته در مصرف گندم و بنزین پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ابراز امیدواری کرد که در سایر بخش های انرژی نیز صرفه جویی هایی نظیر کاهش مصرف گندم و بنزین صورت گرفت.

وی همه اقشار مردم و بخش های مختلف جامعه را به مصرف صحیح منابع انرژی و جلوگیری از هدر رفت منابع ملی فراخواند و گفت: نتایج به دست آمده نشان می دهد که می شود کارهای بزرگی در کشور انجام داد و البته امروز در خط آغاز مسابقه ساختن ایران و جهش های بزرگ  قرار داریم.

وی افزود: سرمایه گذاری در بخش دولتی و مدیریت در بخش های کاشت، داشت و برداشت طی 5 سال آینده بازدهی خوبی را به همراه خواهد داشت.

احمدی نژاد با بیان اینکه انجام هدفمندی یارانه ها گامی به سوی بهتر شدن جامعه شد، اظهار داشت: امروز برخلاف ادعاهایی که عده ای مطرح می کردند که با هدفمندی یارانه ها قیمت ها بالا می رود و مصرف دهکهای پایین کاهش می یابد ، جریان معکوس این موضوع  اتفاق افتاده است چرا مصرف دهکهای پایین بالا رفت و قیمت ها بالا نرفت.

رئیس جمهور گفت: با هدفمند کردن یارانه‌ها هم مصرف پایین می آید و هم ثروت ملی و قدرت خرید افراد و صادرات افزایش خواهد یافت.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه کشور در آستانه جهش های بزرگ قرار دارد ،اظهار داشت: باید با مدیریت صحیح، مصرف نان ، آرد و انرژی را در جهت بهتر زندگی کردن اقشار جامعه به حد مناسب رسانید و همه اینکارها با خودباوری ، همبستگی ، تصمیم قاطعی که در بین ملت ایران وجود دارد،  شدنی است.

غضنفری وزیر بازرگانی نیز در سخنانی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و با همت دولت و ملت می توان ایران را به مرکز تجارت شرق ، غرب ، شمال و جنوب منطقه تبدیل کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا