نگاهی به صنعت نساجی استان یزد
محمد میر جلیلی
نساجی استان یزد سابقه ای کهن داشته و در ادوار مختلف تاریخ، نساجان یزدی بخوبی درخشیده و آثار نفیس و با ارزشی را از خود بجای گذارده اند.
در این دو دهه اخیر صنعت نساجی یزد از نظر کمی و تا حدودی کیفی رشد داشته که متاسفانه این وضعیت تداوم نیافته و در سال های اخیر ما شاهد رکود قابل توجه این صنعت نه تنها در استان که در کل کشور می باشیم.
اگر عامل اقتصاد جهانی را لحاظ نکنیم عوامل داخلی متعددی این رکود را باعث شده اند که ذیلا˝ به بعضی از آنها بدون توجه به اولویت بندی آن پرداخته می شود؛
1- فرهنگ تولید کالای مرغوب در بین نساجان ما کم رنگ شده و متقابلا˝ مردم ما هم علی رغم اینکه بیشتر تمایل به مصرف کالای خارجی دارند. اما فاقد فرهنگ مصرف کالای مرغوب می باشند. زمانیکه معیار مردم برای خرید کالاهای مورد مصرفشان ارزان بودن آن باشد و توجهی به کیفیت کالا نداشته باشند، شرایط بگونه ای فراهم می شود که تولید کنندگان ما هم کمتر به کیفیت کالا توجه داشته باشند. بعبارتی دیگر این فرهنگ مصرف کننده است که میزان توجه به کیفیت کالا را برای تولید کننده مشخص می کند. وجود منسوجات چینی در بازار ما مشکل به حساب نمی آید، بلکه عدم توجه مصرف کننده ایرانی به کیفیت کالا مشکل اساسی می باشد.
در این زمینه حضور کاملا˝ کم رنگ استاندارد در صنعت بخصوص در صنعت نساجی احساس می شود.
یکی از معضلات بزگ صنعت نساجی مادر بخش عرضه به عبارتی دیگر فروش کالاهای تولید شده می باشد. عدم ارتباط صحیح و حساب شده بین عرضه کننده و متقاضی باعث شده است که بازار فروش تولیدات نساجی رونقی نداشته و زمینه را برای فعالیت و رشد واسطه های سودجو فراهم سازد و این نگرانی باعث عدم توجه جدی تولید کننده به کیفیت كالاي تولیدي می گردد.
اگر در فرایند تولید برنامه ریزی صحیح و طراحی فنی و تخصصی و سپس نظارت علمی و تخصصی و در پایان کنترل کیفیت جامع و دقیق و در نهایت بازاریابی مدبرانه ای که نیاز به نیرو های تحصیل کرده و کاردان دارد حاکم نباشد، باید شاهد نابودی تدریجی تولید به خصوص در زمینه صنعت نساجی و پوشاك كشور باشیم.
شرکت مهندسی تحقیقاتی سیما نساج یزد با استعانت از خداوند متعال و به دنبال برگزاری موفق اولین الی پنجمین دوره نمایشگاههای بین المللی تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی، چرم، پوشاک و فرش استان یزد در سال های 85 الی 89 تصمیم به برگزاری ششمین دوره این نمایشگاه در تاریخ 14 الی 17 اردیبهشت سال 90 گرفته است.
برگزارکنندگان نمایشگاه با هدف ایجاد شرایط مناسبتر برای فعالیت شرکت های حاضر در نمایشگاه و همچنین استفاده بهتر بازدیدکنندگان گرامی و افزایش میزان رضایتمندی همه دست اندرکاران صنعت نساجی از این نمایشگاه که در قطب صنعت نساجی کشور برگزار می شود ضمن توجه خاص به قابلیتهای این نمایشگاه در سال های گذشته و رفع مشکلات آن عنایت به فاکتورهای زیر را در دستور کار خود قرار داده اند:
1- تغییر فضای نمایشگاه و انتقال مکان برگزاری به محل جدید نمایشگاه های بین المللی تخصصی استان یزد
امید است در پرتو تغییرات حاصله و برنامه ریزی های جدید و استفاده از پیشنهادات سازنده همه صاحبان صنعت نساجی در دستیابی به اهداف نمایشگاه به شرح زیر موفق باشیم.
1- آشنا شدن مردم کشورمان با آخرین دستاوردهای صنعت نساجی ایران و جهان
در یک کلام صنعت نساجی و پوشاک با مشکلات و معضلات فراوانی رو در رو می باشد. اصلاح امور نیاز به اراده ملی و عظمي همگانی دارد و بدیعی است که آغازگر این حرکت اصلاحی کسانی جز کارگزاران، مسئولین و تصمیم گیرندگان امور مملکت نمی باشد و ساير شاغاين در اين صنعت عظيم نيز بايد در راستاي حل مشکلات و دستيابي به صنعتي پويا و زنده به صورت موثر و گسترده نقش آفريني کنند
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 15,مارس,2025