بزرگداشت استاد قلمسیاه دریزد


یزدفردا "حسین مسرت:دیروز مقارن با زاد روز نبی مکرم اسلام ورئیس مذهب جعفری به ابتکار جمعی از اهالی علم وفرهنگ یزد بزرگداشت مقام علمی  وفرهنگی استاد دکتر ابوالقاسم قلمسیاه در جوار دبیرستان ایرانشهر با حضور جمعی از فرهنگیان واساتید دانشگاه وبا اکرام ازخانواده ایشان برگزار گردید وسنت پاسداشت مقام علم ودانش در شهری که دارالعلم نیز لقب داده شده به نیکی در حق یکی از دانشمندان بزرگ این دیار که با همه وزانت علمی همواره معلم ماند ومتعلمین ومعلمین دیگر را درسهای فراوان آموخت ادا شد.


مدیریت آموزش وپرورش استان  ضمن تجلیل از این استاد بزرگ فیزیک از توفیقات آموزشی استان و سوابق معلمی این استادگرانقدر در دبیرستان ایرانشهر سخن گفت و اقای دشتی معاون استاندار نیز پیشنهاد جایزه سالانه به نام این معلم فرزانه را  مطرح ساخت وصندوق حمایت از ابتکارات ونوآوری های علمی دانش آموزان را که همواره موردتاکید دکتر قلمسیاه بوده است مطرح ساخت. فرزند ارشد دکتر قلمسیاه نیز از امانتداری وخضوع پدرگفت واینکه استاد بيش از 70 سال از عمر خود را بدون وقفه در خدمت علم بوده است وبه قدري به «وظيفه» اهميت مي‌داده كه وقتي برادر جوان ایشان، چندين سال پيش براثر تصادف جان خود را از دست داده بود و پدردر انزلي براي معلمان فيزيك سراسر كشور كلاس بازآموزي برگزار می كرده است، وقتي در درون كلاس اين خبر را به اطلاع ايشان مي‌رسانند؛ چند ثانيه‌اي سكوت مي‌كنند

و بعد مي‌گويند كمرم از شنيدن اين خبر شكست؛ اما الآن براي معلماني كه از سراسر كشور به اينجا آمده‌اند وظيفه‌اي دارم كه بايد آن را به انجام برسانم و در نتيجه با دو روز تأخير به تهران مي‌آيند.وحتي اين اتفاق را به روي كساني كه آنجا بودند هم نياورد؛ مبادا كه آنها تحت تأثير اين حادثه ايشان را وادار به بازگشت كنند.علی قلمسیاه در ادامه گفت:پدرم که بیش از ۲۵ سال مولف کتابهای درسی فیزیک دبیرستان بود  بیش از ۲۰ سال نیزمولف سوالات کنکور این رشته بود وما هیچ یک از اعضای خانواده طی این مدت خبر نداشتیم.


دکتر رضا امراللهی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی نیز از مراتب تلاش ووظیفه شناسی استاد در آموزش مبانی فیزیک هسته ی به کارآموزان این سازمان در بوشهر آنهم در سخت ترین شرایط جنگی وبمباران نیروگاه سخن گفت واشاره داشت که اگر پایداری استاد درآنجا بر حفظ دوره های آموزشی نبود شاید درآن شرایط بطورکلی تربیت وتامین منابع انسانی پروژه با مانع چندساله روبرو می شد.


 اسفندیار معتمدی از معلمین برجسته فیزیک نیز درادامه به نقش بی نظیر استاد درتدوین فیزیک مدرسی ایران پرداخت واشاره داشت: در سال 1345 که نظام آموزشي ايران تغيير كلي كرد و قرار شد همه كتاب هاي درسي از نو نوشته شوند و آخرين روش هاي تاليف و تحقيقات علمي در آنها منظور شود. مسوولان سازمان كتاب هاي درسي ايران از ايشان دعوت كردند كار تاليف كتاب هاي فيزيك دوره دبيرستان را بر عهده گيرند. آقاي دكتر قلمسياه با دقتي كه منحصر به ايشان است با همكاري جناب آقاي محمدعلي پيغامي به كار تاليف پرداخت و هشت جلد كتاب فيزيك براي دوره دبيرستان تاليف كرد و دبيران را به مطالعه دقيق و تدريس مسوولانه و آگاهانه تشويق كرد. كتاب هاي درسي كه آقاي دكتر قلمسياه نوشت حدود يك ربع قرن در مدارس متوسطه كشور تدريس مي شد و استاد براي آنكه بهتر و بيشتر دبيران را به كار خود مسلط گرداند، به تدريس در كلاس هاي كارآموزي پرداخت و به بسياري از استان هاي كشور سفر كرد و به طور مستقيم و غيرمستقيم به راهنمايي معلمان مشغول شد.


پخش فیلم مستندی از دکتر قلمسیاه که به همت روابط عمومی سازمان انرژی اتمی تهیه شده بود وپرده برداری از تندیس استاد در دبیرستان ایرانشهر از برنامه پایانی این مراسم بود.


بی شک در این مراسم ارزشمند باید قدردان اشخاص کوشایی همچون دکتر بهجت ،فیاض،میرجلیلی وفرهنگیان قدرشناسی چون حیان،ملکوتیان،کلانتری و...وسرکارخانم مرآت بود که توانستند با برنامه ریزی وجلب مساعدت آموزش وپرورش استان وسازمان انرژی اتمی یاداین معلم بزرک ایرانشهر را به نیکی گرامی بدارند.


ضمنا نظر به جمع آوری مقالاتی درباره شخصیت وآثار دکتر قلمسیاه ،امیدواریم اسباب تدوین وانتشار آنها به زودی در قالب کتاب یادنامه ی فراهم گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا