بهاباد ،زادگاه صاحب کتاب حاشيه ، ميزبان هشتمين سفر شهرستاني خبرنگاران استان يزد


خبرنگاران استان يزد در هشتمين سفر شهرستاني خود كه به ابتكار روابط عمومي استانداري برگزار مي شود، با سفر به شهرستان بهاباد ضمن شركت در نشست مطبوعاتي فرماندار، از پروژه هاي مهم عمراني اين شهرستان بازديد كردند.

به گزارش کلماتیان خبرنگاریزدفردا "، خبرنگاران در بدو ورود به شهرستان بهاباد با حضور بر مزار شهداي والامقام اين شهرستان به مقام شامخ شهيدان انقلاب اسلامي اداي احترام كردند. اصحاب رسانه و جرايد استان سپس در نشست مطبوعاتي فرماندار اين شهرستان شركت كردند و به ارائه سئوالات خود پرداختند.


 احمدقاسمي، در اين نشست مطبوعاتي با اشاره به لزوم پرهيز از موازي کاري در ساماندهي مزار ملاعبدالله بهابادي گفت: تدوين طرح جامع ملاعبدالله بهابادي از موازي کاري دستگاه ها در زمينه ساماندهي مزار وي جلوگيري مي کند. وي افزود: در سال جاري نيز 25 ميليون تومان براي طراحي و بهسازي ملاعبدالله در نظر گرفته شده است و هيئت امنا پيگير جذب و هزينه اين بودجه هستند. فرماندار بهاباد، با بيان اينکه رشد جمعيت اين شهرستان در يک سال گذشته پس از ارتقاي بخش به شهرستان 10درصد افزايش يافته است، تاکيد کرد: دليل اصلي مهاجرت مردم مشکل اشتغال است و در سال گذشته پس از ارتقاي بهاباد از بخش به شهرستان مهاجرت معکوس شده است و جمعيت 10درصد افزايش يافته است. قاسمي در ادامه به محصول زعفران اشاره کرد و گفت: 228 هکتار از زمين منطقه بهاباد زير کشت زعفران است و سالانه يک هزار و 500 کيلو زعفران از اين سطح برداشت مي شود. وي با بيان اينکه کيفيت زعفران بهاباد در کشور رتبه اول را داراست، تصريح کرد: زعفران بهاباد در حال حاضر به صورت خام فروخته مي شود ولي در صورت احداث يک کارخانه فرآوري، ارزش افزوده اين محصول شايد يکصد برابر شود. فرماندار بهاباد، از افزايش چهار برابري فضاهاي ورزشي اين شهرستان طي پنج سال گذشته خبر داد و گفت: ساخت سه سالن ورزشي در سه روستا با اعتبارات چادرملو، ساخت يک استخر، يک سالن ديگر از اعتبارات سفر و دو سالن نيمه تمام در سال هاي گذشته به ظرفيت محيط هاي ورزشي شهرستان افزوده شده است.


وي با اشاره به ساخت کارخانه کانه آرايي در شهرستان بهاباد، تاکيد کرد: با راه اندازي اين کارخانه 50 معدن کوچک ديگر در بهاباد راه اندازي مي شود و به صورت مستقيم 140 نفر در کارخانه کانه آرايي و 500 نفر در ساير معادن مشغول به کار مي شوند. قاسمي، با اشاره به 200 چشمه و قنات در شهرستان بهاباد، تصريح کرد: 60 قنات از اين تعداد بازسازي و لايروبي شده و تنها براي قنات بهاباد 30 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. فرماندار بهاباد تصريح کرد: قنات بهاباد با قدمتي يک هزار و 500 ساله آبدهي آن از 38ليتر در قبل از لايروبي به 80 ليتر افزايش يافته و کشت مردم در برخي محصولات 10برابر شده است.


خبرنگاران سپس با حضور بر مزار علامه آخوند ملاعبدالله بهابادي، به مقام اين عالم رباني اداي احترام كردند. علامه آخوند ملاعبدالله بهابادي يزدي فرزند شهاب الدين حسين ملقب به نجم الدين و صاحب کتاب حاشيه از عالمان برجسته يزدي در سده دهم بوده است كه در حوزه هاي علمي شيراز و اصفهان و نجف علم آموخته و از همدرسان اين عالم جليل القدر، بزرگاني چون مقدس اردبيلي بوده است. وي در شيراز و اصفهان تدريس علوم اسلامي را بر عهده داشت و عالمان بزرگي همچون شيخ بهاالدين محمد عاملي معروف به شيخ بهايي و ظهرالدين ابراهيم بن حسين بن عطاء همداني از جمله شاگردان برجسته او بودند. وي اشتياق فراواني به مطالعه و تحقيق و تدريس داشت. از وي دهها تأليف باقي مانده که از معروف ترين آن «الحاشيه علي تهذيب المنطق» مي باشد. اين عالم بزرگوار در سال 891 وفات يافت.


خبرنگاران در گام بعدي، از پروژه مسكن مهر اين شهرستان بازديد كردند و در جريان روند و ميزان پيشرفت آن قرار گرفتند. براساس آمار ارائه شده، احداث اين واحدهاي مسكوني، از سال 1389 آغاز شده است و تاكنون 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.


بازديد از حمام قلعه، مسجد جامع، موزه علوم طبيعي، مجتمع گاوشيري دهياريها، بازديد از بهسازي روستاهاو كارخانه صنعتي كيمياداران كوير از ديگر برنامه هاي اين سفر بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا