پايات عمليات مرمت و بازسازي آب انبار تاريكگ شهرستان ميبد


سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ميبد از پايان يافتن عمليات مرمت و بازسازي آب انبار ثبتي مجموعه تاريکگ شهرستان ميبد خبرداد.

 "وحيد دهقاني" گفت: اين آب انبار يکی از بناهای مجموعه تاريکگ است که در محله دربگ فيروزآباد شهرستان ميبد واقع شده است.

"دهقاني" سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ميبد افزود: از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين آب‌انبار بازسازي و ترميم بادگيرها، ازاره‌چيني اطراف آب انبار، اندودکاهگل گنبد و اطراف بدنه و ... را برشمرد.

وي گفت: بر طبق شواهدي كه در تك‌تك بناها و اجزاي اين مجموعه وجوددارد از جمله ساخت سردر پاياب آب انبار نشان از يك مجموعه با قدمت حدود دوره صفويه دارد با اين حال اين مجموعه در دوره قاجار هم دچار تغيير شده است.

اين مقام مسئول از ويژگيهاي اين آب انبار به شكل ظاهري سردر پاياب، دمگيري‌هاي گچي و همچنين شكل گنبد خزينه اشاره كرد و افزود: آب‌انبار تاريكگ در قسمت غربي ساباط بزرگ اين مجموعه واقع است و ورودي پاياب آن از داخل ساباط بزرگ امكان‌پذير است.

دهقاني گفت: بر اساس پرونده ثبتي، مجموعه تاريکگ شامل آب‌انبار، ساباط و بازارچه است و به شماره 24227 مورخ 15/10/87 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

گفتني است آب‌انبارها يکي از بناهاي زادبومي ايران به شمار مي‌روند و به عنوان يکي از بناهاي عام‌المنفعه از منزلت و جايگاه فراواني در فرهنگ و تمدن ايران برخوردار هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا