مهمانپرست:حماسه 22 بهمن پاسخی دندان شکن به فتنه گران / ضربه بزرگی به استكبار در منطقه وارد شده؛ شرایط روحی آنان را درك می كنیم


یزدفردا "مهمانپرست گفت: حضور میلیونی مردم کشورمان در راهپیمایی22 بهمن با رنگ و معنایی ویژه پاسخی دندان شکن به قدرت هایی بود که تلاش می کردند طوری وانمود کنند که مردم از حمایت خود از نظام دست برداشته اند.


رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آغاز نشست خبری خود با تبریک سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر (عج) ، هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص)، گفت: حضور سراسری و میلیونی ملت در راهپیمایی22 بهمن جای تبریک دارد و این حضور در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حرکت های مردمی خاورمیانه و شمال افریقا به ویژه موج عظیم مردمی در مصر و تونس بود.


مهمانپرست در ادامه سقوط دیکتاتور بزرگ مصر را دستاوردی بزرگ برای مردم این کشور و گامی بزرگ در جهت پیروزی نهایی آنان دانست و افزود: حسنی مبارک در حدود 30 سال رژیمی مستبد را با حمایت مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی در مصر حاکم کرده بود.


ایران در پی آرمان برقراری عدالت در جهان


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در پی آرمانی بزرگ برای برقراری عدالت در جهان ، احترام به حقوق ملت ها و توجه به ارزش های الهی است.


مهمانپرست درباره جایگاه ایران در تحولات اخیر منطقه افزود: اینکه در کشورهای مختلف حرکت های مردمی به این سمت حرکت کند حتما مورد استقبال کشور و ملت بزرگ ما خواهد بود.


وی گفت: شاید یکی از علل این بیداری و آگاهی ، عزم و اراده جدی ملت ماست که در 32 سال پیش با انقلاب خود رژیم مستبدی را برکنار، وابستگی به قدرت ها را قطع و با به دست آوردن استقلال کشور خود با همه وجود از آن حمایت کرد .


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ناکامی دشمنان در شکست ملت ما در 32 سال گذشته با وجود همه ترفندها ، توطئه ها و شیطنت ها درس بزرگی برای ملل منطقه است که می توان ایستادگی کرد، به خواسته های صادق ملت دست یافت و با کسب استقلال و قطع وابستگی ها عظمت و شکوه و مجد کشور را زنده کرد.


مهمانپرست همچنین درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و تاثیر آن بر تحولات و تعاملات بین المللی منطقه گفت: این سفر به صورت رسمی در پاسخ به سفر رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت.


وی افزود: روابط ایران و ترکیه روابطی استراتژیک است و ما ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری داریم که تاکنون نیز اقدامات بسیار ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته است.


مهمانپرست گفت: حجم روابط دو کشور به بیش از10 میلیارد دلار رسیده و عزم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر رساندن این همکاری ها به30 میلیارد دلار در پنج سال آینده نشان دهنده ظرفیت های بالای موجود میان دو کشور همسایه است .


وی افزود: جمعیت150 میلیون نفری ایران و ترکیه و استعدادهای فراوانی در دو کشور وجود دارد که می توان استفاده کرد و گام های بسیار بزرگی برداشت .


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وقتی سفرهایی در این سطح روی می دهد توافق های مهمی صورت می گیرد و درباره موضوعات مهم مطرح در منطقه خاورمیانه ، شمال آفریقا و موضوعات بین المللی رایزنی و تبادل نظر می شود.


مهمانپرست افزود: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و مستقل منطقه هستند و رایزنی های آنها می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار در منطقه باشد.


وی گفت: امیدواریم با این خیزش مردمی که در منطقه به وجود آمده است کشورهای مستقل با پشتوانه جدیدی به مجموعه کشورهای مستقل منطقه اضافه شوند و با همکاری هایی که میان کشورها ایجاد خواهد شد و افزایش خواهد یافت شاهد منطقه پیشرفته، با ثبات و امن باشیم.


فعالیت های هسته ای ما کاملا شفاف و زیر نظر آژانس است


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فعالیت های هسته ایران کاملا شفاف و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است.


مهمانپرست درباره اظهارات هفته گذشته خانم اشتون مبنی بر شفاف نبودن فعالیت های هسته ای ایران و لزوم تشدید تحریم ها گفت :خانم اشتون از مواضع جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در زمینه فعالیت های هسته ای صلح آمیز به خوبی اطلاع دارد.


وی افزود: فعالیت کشور ما کاملا شفاف ، با همکاری آژانس بین المللی انرژی و تحت نظارت دوربین ها و بازرسی بازرسان آژانس است .


مهمانپرست گفت: موضوعی که برای گفتگو میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 به سرپرستی خانم اشتون تعریف شده بود همکاری برای برای یافتن زمینه های مشترک بود.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فکر می کنم موضوعاتی که خارج از این مسیر تعریف می شود دقیق نیست و بهتر است برای ادامه گفتگوها برای همکاری، رویکرد خانم اشتون را شاهد باشیم.


مهمانپرست همچنین درباره ابراز نگرانی آمانو از برنامه هسته ای ایران و ادعای وی مبنی بر بی اطلاعی آژانس از برنامه هسته ای کشورمان گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که فعالیت صلح آمیز کشورمان در چارچوب حقوق ما ، مقررات ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد و این جزو حقوق ملت ما و همه کشورهایی است که به معاهده ان پی تی پای بندند.


وی افزود: همه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مؤید این بوده که هیچ انحرافی از مسیر صلح آمیز وجود نداشته است.


مهمانپرست ادامه داد: بنابراین اظهاراتی که دو پهلو باشد و یا سعی در ایجاد ابهام کند مشخص است که تحت فشارهای سیاسی صورت گرفته است و امیدواریم آژانس از اعتبار و حیثیت خود دفاع کند و اجازه ندهد فشار سیاسی کشورهای قدرت طلب مسیر حرکت این سازمان بین المللی را تغییر دهد.


اگر تغییر سفیر انگلیس با نیت اصلاح سیاست ها باشد استقبال می کنیم


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تغییر سفیر انگلیس در ایران، گفت: درباره خبری که در خصوص تغییر ماموریت سفیر انگلیس در ایران منتشر شده است باید اشاره کنم که چارچوب روابط میان کشورها فراتر از ظرفیت های یک فرد به عنوان سفیر است.


وی در عین حال افزود: نقش سفرا را نمی شود نادیده گرفت به ویژه اگر سفیری در برقراری رابطه تعامل، تفاهم و روابطی موثر و سازنده میان دو دولت موفق نباشد.


مهمانپرست گفت: اگر این تغییر و جابجایی با نیت اصلاح سیاست های خصمانه دولت انگلیس صورت گیرد از آن استقبال و فکر می کنیم باید این تغییرات در همه سیاست هایی که دولت انگلیس تاکنون بر ضد ملت ما داشته است گسترش پیدا کند و می تواند آغازی برای اصلاح روند اشتباه گذشته شان باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دادگاهی برخی شیعیان که قرار است فردا در کشور مالزی برگزار شود،گفت: این مسئله را باید در چارچوب مسائل داخلی آن کشور دنبال کرد و امیدواریم موضوعات به گونه ای با درایت مدیریت شود که اتباع آن کشور از حقوق خود برخوردار باشند و آسیبی به آنها وارد نشود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این درایت و هوشیاری را در مدیریت بالای کشور دوست و برادر مالزی سراغ داریم.


ضربه بزرگی به قدرت های سلطه گر وارد شده است


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحولات منطقه ، کشورهای سلطه گر را با شرایط جدیدی روبرو کرده است و باید گفت ما شرایط روحی آنها را درک می کنیم و ضربه بزرگی به قدرت های سلطه گر و حامیان رژیم صهیونیستی وارد شده است.


در ادامه نشست خبری هفتگی رامین مهمانپرست همچنین درباره

اینکه وزیر امور خارجه آمریکا درپی ایجاد صفحه ای در توییتر به زبان فارسی برای حمایت از اغتشاش گران گفته آمریکا در کنار معترضان ضد دولتی ایران ایستاده است، گفت: اظهارات مقامات آمریکایی در این روزها دچار نوعی سردرگمی و پریشانی شده است بنابراین اظهاراتی که در جهت فرافکنی و عوض کردن صورت مسئله صورت می گیرد ناشی از این حالت روحی آشفته است.


وی افزود: خواست مشترک همه ملت های منطقه دخالت نکردن کشورهای سلطه گر ، مقابله با تجاوز و تعدیات رژیم صهیونیستی و قطع وابستگی به آمریکا ، رژیم صهیونیستی و حامیان اوست.


مهمانپرست اضافه کرد: اینکه ملت ها در کشورهای منطقه مسیر خود را چگونه انتخاب کنند به اظهارات این مقامات مداخله گر با آن پرونده سیاه در زمینه حقوق بشر نیاز ندارد و ملت ها مسیر خود را پیدا می کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر مایلند درباره داخل ایران اطلاعاتی به دست آورند بهتر است درباره حضور سراسری ملت ما در راهپیمایی22 بهمن تلاش بیشتری کنند تا متوجه شوند مسیر غلطی در پیش گرفته اند که رو به بن بست است.


ملتها هوشیار باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : اتفاقی که در منطقه خاورمیانه و در شمال آفریقا با آن روبرو هستیم حرکتی مردمی است که البته در کشورهای مختلف دارای ویژگی های متفاوتی است.


مهمانپرست درباره تحولات منطقه خاورمیانه افزود: شرایط کشورها و نوع حضور مردم در این کشورها یکسان نیست و باید هر کدام از آنها را با توجه به ویژگی ها و خصوصیات همان کشور و حضور ملت ، بررسی کرد.


وی افزود: هر جایی که اکثریت ملت خواستار تغییر باشند و نظام عادلانه ای را دنبال کنند ، باید از خواست اکثریت ملت حمایت کرد و به آن احترام گذاشت.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چیزی که میان همه ملت های منطقه مشترک است نوعی بیزاری و تنفر از دخالت های آمریکا و دیگر کشورهای غربی است که به دنبال کسب منافع خودشان و پایمال کردن حقوق ملت ها هستند و می توان ان را مشاهده کرد همین طور نفرت از رژیم صهیونیستی و تهدیدات و تجاوزات آن رژیم نامشروع به کشورها و ملت های منطقه است.


مهمانپرست گفت : طبیعی است وقتی این موج مردمی منافع آمریکایی- صهیونیستی را تهدید می کند ، آنها به دنبال ترفند ها و توطئه هایی هستند تا اگر نمی توانند جلوی این حرکت را بگیرند تلاش کنند تا این حرکت ها را به انحراف بکشانند.


وی افزود : هوشیاری و آگاهی ملت های منطقه می تواند پیروزی آن ملت ها را در رسیدن به خواسته های برحقشان تضمین کند .


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : باید همه ملت ها هوشیار باشند ، اتفاق بسیار بزرگی در حال وقوع است و این موضوع منافع قدرت ها را تهدید کرده است و حتماً باید مراقب شیطنت ها و دسیسه های آنها باشند.


مهمانپرست گفت : آن طور که ما متوجه می شویم خاورمیانه جدیدی در حال شکل گیری است اما نه آن خاورمیانه ای که مقامات آمریکایی خواب آن را می دیدند.


پیروزی بسیار درخشان ملت مصر در گام نخست


در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه به سیاست های کنونی هیئت نظامی حاکم بر مصر اشاره کرد و گفت: ملت مصر با حرکت بزرگ خود در گام نخست پیروزی بسیار درخشانی در بیرون راندن رئیس جمهوری مستبد داشت چرا که حسنی مبارک سی سال با استبداد، منافع قدرت های سلطه گر و رژیم صهیونیستی را بر منافع ملت خود ترجیح می داد.


مهمانپرست ابراز امیدواری کرد: این حرکت با ایستادگی و اقتدار ملت مصر تا پیروزی نهایی ادامه پیدا کند و ارتش هم با اجابت همه خواسته های ملت در مسیری گام بردارد که در نهایت به حاکمیت خواست و اراده ملت مصر منجر شود.


وی گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد احترام به نظر و خواست و اراده ملت مصر است چرا که در مصر ریشه های اعتقادی دینی در همه ادیان مختلف وجود دارد و هم اکنون حرکت بزرگ مردمی شکل گرفته است.


مهمانپرست ابراز امیدواری کرد که حرکت مردم مصر تا رسیدن به نقطه نهایی و برآورده شدن خواست مردم دنبال شود.


امیدواری ایران برای موفقیت دولت لبنان


سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد شاهد موفقیت دولت لبنان و حمایت همه گروه ها از این دولت باشیم.


مهمانپرست درباره تحولات اخیر لبنان گفت: مجموعه گروه ها و احزاب سیاسی با مشارکت همدیگر و رایزنی در فضای کاملاً آزاد تصمیم می گیرند ، مسیر خود را انتخاب می کنند ، دولت تشکیل می دهند و از وحدت و یکپارچگی آن کشور دفاع می کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم با این رایزنی ها و مشاوره ها ، شاهد موفقیت دولت لبنان و حمایت همه گروه ها از این دولت باشیم زیرا معنای این موفقیت ، ایجاد ثبات ، امنیت و پیشرفت بیشتر در لبنان و کشورهای منطقه خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا