تابش:تحولات مصر و تونس نقطه آغاز تغییرات دموکراتیک جهان اسلام خواهد بود

اگر مردم مصر به این حد از شبه دموکراسی سازش پذیر با غرب که تضمین منافع اسرائیل را نیز در دل خود دارد قانع شوند، می توان گفت از آرمانهای اصلی خود فاصله گرفته اند و حرکت آنها عقیم مانده است.

ایلنا: دبيركل فراكسيون خط امام مجلس م گويد: تحولات مصر و تونس اگر به سرانجام برسد بی شک نقطه آغازی بر تحولات و تغییرات دموکراتیک در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خواهد بود.

محمدرضا تابش نماينده اردكان در مجلس‏ در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالي در خصوص عوامل عمده قیام مردمی در مصر، با اشاره به اينكه ملت مصر با آن همه سابقه تاریخي در زمره کشورهای تمدن ساز بوده و کانون تحولات علمی و عملی در جهان اسلام و ایستادگی در خط مقدم مبارزه با رژیم صیهونیستی را در سابقه خود دارد، اظهار‌كرد: اين ملت در سایه استبداد حاکم و حکام ناکارآمد و تحت تاثیر جریانات افراطی اسلام گرا و تفریطی وابسته به غرب علیرغم تحولات نسبی در عرصه های اقتصادی و علمی احساس می کرد دچار تحقیر شده است و برای مقابله با این حس تحقیر، ملت رشید مصر به مقابله با استبداد برمی خیزد و در یک حرکت فراگیر ملی که مسلمانان و حتی اقلیت مسیحی در آن مشارکت دارند با بازگشت به خویشتن ملی و دینی خود به مقابله با استبداد و ظلم و استعمار مي پردازد.

وي افزود: برای ملت مصر با آن سابقه درخشان در تاریخ جهان و اسلام مقابله با آزادیها ، برگزاری انتخابات فرمایشی ، حاکم کردن فضای خفقان و سرکوب شدید، پشت پا زدن به آرمانهای اسلامی و ملی و سازش با رژیم غاصب صیهونیستی به جای مقابله با آن که جزو آرمانهای مردم این کشور است قابل تحمل نیست و مجموعه این عوامل باعث می شود تا مردم مصر دست به حرکتی انقلابی و مردمی بزنند و خود را از شر رژیم دیکتاتوری حاکم بر مصر نجات بخشند .

تابش در مورد شباهتهای قیام مردم در مصر بر علیه مبارک و انقلاب اسلامی در ایران بر علیه رژیم شاهنشاهی‏، گفت: وقتی دوران انقلاب در ایران را مرور می کنیم خیزش مردمی در مصر را مشابه حرکتی که مردم مسلمان ایران انجام دادند می بینیم. زيرا مردم ایران در دوران رژیم ستم شاهی که از استبداد حاکم ، فضای خفقان آور کشور، سرکوب مخالفان و شکنجه و اعدام آنها ، بی اعتنایی به احکام اسلامی ، وجود فقر و تبعیض و بی عدالتی و ... در جامعه به تنگ آمده بودند دست بی قیامی مردمی زدند که رژیم شاهنشاهی را به ستوه آورد و برای مقابله با حرکت انقلابی مردم این رژیم با بهره گیری از مشاوره اربابان آمریکایی اش مشابه حرکاتی را انجام داد که در چند روز اخیر در مصر اتفاق افتاد .

وي ادامه داد: تغییر نخست وزیر و برخی صاحب منصبان رده بالا ، سپردن دولت به نظامیان و در مرحله بعد افرادی که وجهه ملی داشتند و اعلام شاه مبنی بر اینکه " من صدای انقلاب مردم را شنیدم" و اعتراف به خطاهای خود و و عده برقراری امنیت توسط ارتش و متعاقب آن برگزاری انتخابات آزاد و برخورد با مسئولان فاسد و ... اما این وعده ها دیر هنگام بود و موج خیزش مردمی در ایران که آزادی و استقلال و برقراری عدالت و رفع تبعیض را شعار می دادند موجب شد انقلاب در بهمن 57 به پیروزی برسد.

دبيركل فراكسيون خط امام مجلس اظهار كرد: شبیه همین تحولات در مصر اتقاق افتاد اما تفاوت جنش مردمی مصر با انقلاب ایران در این بود که این طرف رهبری خداجو و مردمی همانند امام (ره) داشت که هیچگاه از خواستهای مردم تنازل نکرد و قاطعانه فریاد زد "شاه باید برود" و انقلاب اسلامی تحت رهبریهای داهیانه وی به پیروزی رسید و انقلابیون متکی به مردم مصادر امور را در دست گرفتند .

تابش افزود: در مصر علیرغم آنکه مردم بر خواسته هایشان پای فشرده اند و موفق شده اند مبارک را از کشور فراری دهند، اما چون رژیم مصر با حاکم کردن خفقان و سرکوب شدید اجازه حرکت و رشد به هیچ حزب و شخصیتی اسلامی و ملی نداده و حتی اخوان المسلمین را که جنبشی اصلاحی و اعتدال گرا بود سرکوب کرده ، شخصیت و گروه برجسته ای وجود ندارد که هدایت امر را عهده دار شود و کار را به سرانجام برساند این خطری است که جنبش مردمی مصر را تهدید می کند و این نگرانی را بوجود می آورد که آینده مصر چه خواهد شد؟ نکند تحت عناوین مقبول و موجه همانند آزادی ، دموکراسی و ناسیونالیسم مجددا دیکتاتوری بر کشور مصر حاکم شود یا با سوء استفاده از اسلام عده ای مقدرات امر را در این کشور به دست بگیرند که به ترویج افراط گرایی و خشونت گرایی بیانجامد اما توجه به این واقعیات که اغلب مردم و متفکران مصر اسلام را قبول دارند و به کلام الهی و سنت های اسلامی پایبندند و درک صحیح از تحولات دوران جدید دارند و به نیازهای امروز جامعه بشری واقفند، انسان را امیدوار می سازد تا ملت رشید مصر با این عقاید و داشته ها حکومتی را بر سرکار آورد که به مردم سالاری پایبند باشد و اسلام سازگار با آزادی و حقوق انسانها را در این کشور مستقر سازد.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد نگرانی آمریکا و اسرائیل و غرب و حتی برخی از کشورهای عربی از اوضاع حاکم بر مصر، با بيان اينكه خیزش مردمی در مصر و موج جدید مردم سالاری در منطقه تهدیدی جدی برای حکام مستبد منطقه و استعمارگران که منافع و مصالح ملتهای خود پشت کرده و غلام حلقه به گوش اربابان استعمارگر خویش هستند، است گفت: تحولات مصر و تونس اگر به سرانجام برسد بی شک نقطه آغازی بر تحولات و تغییرات دموکراتیک در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خواهد بود؛ حرکتی که حکام مستبد را به چالش خواهد کشید و منافع اربابان استعمارگر آنها را به خطر خواهد انداخت.

تابش يادآور شد: مصر همواره یک متحد استراتژیک برای آمریکا در منطقه بوده و همانند ایران زمان شاه نقش ژاندارمی منطقه را بازی می کرده است كه بعد از فروپاشی رژیم شاهنشاهی در ایران آمریکا از طریق مصر اطلاعاتی از کشورهای منطقه را بدست می آورده و برای اعمال سیاستهای منطقه ای خود مورد استفاده قرار می داده است.

وي با اشره به اينكه مصر با بستن گذرگاههای ما بین غزه و این کشور بیشترین نقش را در محاصره حماس و جنبش آزادیخواهی فلسطین داشته است، تصريح كرد: آمریکا همیشه تقویت مصر را به نوعی تضعیف ایران و فلسطینیها قلمداد كرده است و در تحولات اخیر نیز بیشترین برآشفتگی از طرف حکام آمریکا و اسرائیل بود.

دبيركل فراكسيون خط امام مجلس اظهار كرد: اگر قیام مردمی در مصر آنچنان که مردم می خواستند به پیروزی می رسید شکست عظیمی نصیب آمریکا و متحدان منطقه ای وی و در رآس آنها اسرائیل می شد و اینکه رئیس جمهور آمریکا در فاصله چند روز در ارتباط با اتفاقات مصر چند بیانیه بدهد و مصاحبه کند و حرفهای متناقضی بر زبان آورد ، اوج آشفتگی این ابرقدرت را در مواجهه با این حرکت مردمی در مصر نشان می دهد.

وي گفت: آمریکا با اتخاذ سیاست بی طرف نشان دادن ارتش مصر در جریانات اخیر و حتی در جایی که عوامل رژیم مصر به مردم حمله بردند اعلام موضع ارتش مبنی بر طرفداری از مردم باعث شد تا ارتشی که بخش عمده ای از بودجه آن از طرف آمریکا تامین می شود و متحد حسنی مبارک است در اتفاقات اخیر مصر به عنوان نیرویی بی طرف و یا حتی طرفدار مردم قلمداد شود که انقلابیون و مردم مصر می توانند به آن اتکا کنند و هر تحولی در عرصه سیاسی مصر اتفاق افتد در دورانی که هیچ حزب و شخصیت موجه و معتبری وجود ندارد، باید با اتکا به این ارتش انجام پذیرد ارتشی که نهایتاحافظ منافع آمریکا در منطقه خواهد بود این سیاست نرمی بود که از طرف آمریکا اتخاذ گردید و به نوعی حرکت تحول خواهانه و اسلام گرایانه جوانان مصر را فعلا مصادره به مطلوب كند.

تابش با اشاره به آینده خیزش مردمی در مصر ، پيش بيني كرد: اگر مردم مصر به این حد از شبه دموکراسی سازش پذیر با غرب که تضمین منافع اسرائیل را نیز در دل خود دارد قانع شوند، می توان گفت از آرمانهای اصلی خود فاصله گرفته اند و حرکت و خیزش مردمی آنها که هم صبغه اسلامی داشت و هم ضد استبدادی و ضد استعماری بود و هم آزادی خواهانه عقیم مانده است، اما بر این باورم هر چه در آینده سیاسی مصر اتفاق افتد این واقعیت را در پی خواهد داشت که رژیم جدید نمی تواند خلاف افکار عمومی جامعه مسلمان مصر و مسلمانان جهان که مقابله با رژیم صیهونیستی و تشدید فشارها بر این غده سرطانی در منطقه است ، حرکت کنند و این رژیم باید به اعتقادات اسلامی مردم و افکار آزادی خواهانه آنان احترام بگذارد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه ملت غیور و پر افتخار مصر نقش مؤثر خود را در منطقه و جهان اسلام بازیابد و این تحولات که نهایتا آینده جهان اسلام و منطقه خاورمیانه را دچار تغییر و تحول عمیق خواهد کرد، به نفع مسلمانان و آزادی خواهان و در تقابل با مستبدین و مستکبرین رقم زده شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا