موزه مردم شناسي تفت با حضور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي افتتاح شد

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد، ظرفيتهاي شهرستان تفت را بي نظير و بي بديل توصيف كرد.

به گزارش سيد حسين جعفري از تفت،"بهرام رضايي" امروز در مراسم افتتاح موزه مردم شناسي تفت گفت: با توجه به محيط طبيعي و نزديكي به شهر يزد بايد توسعه بيشتري به فضاهاي مذهبي آن داده شود.

مدير كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان با تبريك ايام دهه اظهار داشت: موزه مردم شناسي تفت در بقعه شاه خليل الله از اخلاف شاه نعمت الله ولي به جهت موقعيت ويژه اين مكان از نظر مذهبي، اجتماعي و فرهنگي برپا شده است.

رضايي با بيان اينكه امروز شاهد برپايي موزه مردم شناسي تفت و موزه فرش اردكان هستيم گفت:علاوه بر اين 10 موزه در شهرستانهاي مختلف جزو مصوبات سفر اول و دوم هيئت دولت به استان بوده است.

وي افزود: با توجه به بنيان بقعه و سنگ قبر موجود در آن مربوط به دوره صفويه مي باشد كه در دوره معاصر به جهت فرسايش و آسيبهاي وارده مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته و در حوزه سازمان براي اين موزه مبلغ 150 ميليون تومان از اعتبارات استاني و ملي هزينه شده است.

رضايي با اشاره به اينكه موزه يكي از نهادهاي مهم فرهنگي است گفت:موزه بازتابي از فرهنگ و تمدن يك منطقه هست و نقش اساسي انسان و فعاليتهاي او را درمحيط زيست در منصه حضور ميرساند و براي همگان به نمايش ميگذارد كه در جهان بعد از رنسانس يك جهش قابل توجهي داشته است.



به گفته وي موزه مكاني است مناسب براي حفظ رابطه ميان نسلها و جايي است براي احساس تعلق و نگاهي دوباره به هويتي كه زيربار دنياي مدرن قرار دارد.

به گفته وي ما با مشاهده اشياي تاريخي در حوزه هاي مختلف مي توانيم حركت فرهنگي نسلهاي گذشته را دريابيم ،عبرت بگيريم.

مدير كل ميراث فرهنگي استان افزود: اگر مي خواهيم موزه هاي ما پويا باشد بايد در دل مردم و در رهگذر انسانها جاري باشند وما از حضور بخش خصوصي در مديريت و بهره برداري بخش خصوصي استقبال مي كنيم تا بتوانيم در بقا و تثبيت فرهنگ غني خودمان كمك كنيم و همينطور اميدواريم اين موزه حضور موثري در عرصه فرهنگي شهرستان و مركزي براي پژوهش و مطالعات جوانان اين كهن سرزمين باشد.

فرماندار تفت نيز در ابتدا ضمن تبريك اين ايام مبارك گفت:تفت باغ شهري است كه اگر چه در هيچ جا ثبت نشده اما حقيقتا در دل كوير يك نقطه و فضاي روحبخش براي مردم استان است.

سيد احمد عبودتيان افزود: در اين شهر شاهد وجود مجموعه هاي طبيعي در دل كوير هستيم كه عقابكوه ،برفخانه،روستاهاي ييلاقي و .. از نمونه هاي آن است..

وي اين موزه را يك مركز تمدن در اين شهر عنوان كرد و گفت: اين مكان تشكيل شده از مجموعه بقعه،مسجد امام، حسينيه، آب انبار كه زيستگاه تمدن شهري ايراني اسلامي در قلب كويراست وهمه دست بدست هم ميدهد تا طريقه زندگي مردم اين خطه را نشان دهد.

وي اظهار داشت :ما در اين موزه فصل به فصل برنامه خواهيم داشت مثل فصل انار چيني،ماه محرم كه ادوات و وسائل تعزيه خواني و عزاداري در اين مكان به نمايش گذاشته شود.

پس از مراسم افتتاحيه حاضرين از اين موزه بازديد كردند.






  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا