بازخوانی نخستین مکتوب سیاسی امام (ره)در گفتگو با ملک ثابت مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد



یزدفردا :کلماتیان "خبرنگاریزدفردا:بسیاری 15خرداد 1342 را نقطه آغاز مبارزات امام خمینی (ره) می دانند ولی بر اساس سندی در یزد که اولین مکتوب سیاسی امام تلقی می شود، امام می نویسند: اگر در گوشه ای به دین جسارت شد، همه یک دل و یک جهت قیام کنند.


محمدرضا ملک ثابت، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به مبارزات امام خمینی (ره) در حوزه مسائل روشنفکری گفت: بر اساس سندی که در دو صفحه و نیم از اردبهشت 1323 در یزد وجود دارد، امام از آن زمان در زمینه مسائل روشنفکری و وحدت اقشار مختلف مردمی به ویژه روحانیت در تلاش بودند.


وی با بیان اینکه این سند برگ هایی از دفتر یادداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین وزیری از علمای برجسته و بنام یزدی است، اظهار داشت: حجت الاسلام وزیری دفتر یادداشتی داشتند که مطالب ارزشمندی از علمای برجسته، نویسندگان، شعرا و روشنفکران در آن موجود است و یادداشتی از امام راحل (ره) در دو صحفه و نیم در آن وجود دارد.


وی ادامه داد: هنگامی که حجت الاسلام وزیری دفتر یادداشت خود را به خدمت امام می برند، امام دفتر را بر روی پای خود می گذارند و یک قلم (بدون آنکه قلم را بر دارند) دو صفحه و نیم مطلب می نویسند.


ملک ثابت افزود: امام بر اساس این سند که اکنون نیز وجود دارد، بعد از بسم الله الرحمن الرحیم می نویسند، 'بخوانید و به کار ببندید' و در ادامه با اشاره به آیه 'قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادا' می نویسند' اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گر شهوت ران بر شما چیره شوند و تمام آئین وشرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند.'


ملک ثابت با اشاره به تاکید امام بر حفظ وحدت، پرهیز از تفرقه و ضرورت ارتباط گیری نیروهای مذهبی با یکدیگر در این نامه، افزود: امام در این نامه به مقایسه جمع های مذهبی و حتی بهائیان می پردازند و می نویسند ارتباطات ما کم است و این بلاها بر سرمان آمده است.


وی با اشاره به بخش هایی دیگر از نوشته های امام خمینی (ره) در آن نامه، افزود: امام می نویسند 'ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علما بلاد و گویندگان رساندید خوبست یک کتابی فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده'.


ملک ثابت ادامه داد: امام می نویسند'شما ها که به حق مشروع خود قیام نکردید خیره سران بی دین از جای برخواستند و در هر گوشه زمزه بی دینی را آغاز کردند'.' از همه امضا بگیرید که اگر در گوشه ای از مملکت به دین جسارت شد همه یک دل ویک جهت از تمام کشور قیام کنند'.


مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در بخش دیگری از این گفت و گو به زمینه های ایجاد انقلاب اسلامی اشاره و تاکید کرد: اسلام ستیزی رژیم شاه و تلاش برای از بین بردن مظاهر اسلامی از جمله زمینه های انقلاب اسلامی مردم مسلمان ایران است.


وی به اسناد کم نظیری در این زمینه به نامه ای از زنان یزدی در آن مقطع اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند، زنان یزدی در دوران کشف حجاب نامه ای اعتراضی را به مجلس شورای ملی می نویسند که این نامه به وزارت کشور، فرمانداری کل و شهربانی یزد منعکس می شود و شهربانی در دو نامه جداگانه پاسخ این نامه اعراضی را می دهد.


ملک ثابت، به روزهای قیام مردم یزد اشاره کرد و گفت: 'میشل فوکو' فیلسوف مشهور فرانسوی که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای قم و تهران بوده است می نویسد، پخش نوار کاستی از قیام مردم یزد که نشانگر حمله وحشیانه دژخیمان رژیم شاهنشاهی و صدای شلیک گلوله ها همراه با فریاد های الله اکبر، خمینی رهبر مردم یزد بود نقش مهمی در تحریک مردم و گسترش اعتراضات و مبارزات مردم ایران داشته است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا