قاتق نان یا قاتل جان

  اکبر یزدانی

این روزها واژه صرفه جویی در ادبیات ما بسیار کاربرد دارد و خصوصا مسئولین هر وزارتخانه که با مواد و انرژی مصرفی مردم سر و کار دارند از این واژه بسیار استفاده می کنند اما این پرسش باقی است که آیا ابزار و لوازم صرفه جویی را هم در نظر دارند یا صرفه جویی را فقط در امساک مردم می بینند ؟ صرفه جویی در آب انواع شیر آلات و وسایل مورد نیاز می خواهد . صرفه جویی در نان مستلزم نان با کیفیت است و اما برق که شاید گرانترین و پر مصرف ترین نوع انرژی است به غیر از فرهنگ مصرف که با رعایت مردم قابل دسترسی است استفاده از لامپ های کم مصرف و فلور سنت است که به صورت گسترده تبلیغ میشود . بدون در نظر گرفتن سلامت مردم و توجیه اقتصادی آن .


همانگونه که میدانید خطرات این لامپ ها آنقدر زیاد است که کشور های پیشرفته عطای آن را به لقایش بخشیده اند و کشوری مثل انگلیس کلیه لامپهای کم مصرف را قصد جمع آوری دارد اما هنوز در کشور ما بعضی استفاده از آن را تبلیغ و تشویق مینمایند .


آنان که درباره ی این لامپ ها خوانده اند و یا اطلاعاتی کسب کرده اند می دانند که :

1- این لامپ ها به دلیل استفاده از جیوه در آنها بسیار خطرناک بوده و حتی در کشور های پیشرفته در صورت شکستن یک لامپ از این نوع در خانه ای صاحب خانه را از طرف محیط زیست به یک مامور رفع آلودگی ارجاع می دهند


2- زباله ی این نوع لامپ ها به دلیل به کار رفتن جیوه که در دمای معمولی مایع بوده و در هنگام شکستن مقداری گاز جیوه قابل استنشاق را در هوا پراکنده مینماید و ما بقی به صورت گلوله های بسیار ریز جیوه و گرده بسیار نرم و سفیدی پراکنده می کند و جزء زباله های پر خطر محسوب میشود


3- نور اینگونه لامپ ها به دلیل اشعه ماورإ بنفش خطرات عدیده ای دارد که در تحقیقات به اثبات رسیده برای پوست بدن مضر می باشد ، موجب افزایش چین و چروک پوست میگردد و ایجاد کک و مک را در پوست باعث میشود و تابش 2800 نانومتری لامپ های فلور سنت جدا و بدون انکار موجب تغییرات پاتولوژیکی پوست میگردد چرا که اشعه ماورإ بنفش ( همان اشعه ای که در برابر آن و زیر نور خورشید برای حفاظت از پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود ) با تحریک سلول های رنگدانه پوست موجب بیماری های فوق و حتی سرطان پوست میشود .


4- کسانی که در منزل و محل کار 8 ساعت زیر نور این گونه لامپ ها باشند 5 برابر افراد دیگر دچار بیماری کاتاراکت یا آب مروارید می گردند و خیلی سریع تر دچار عارضه پیر چشمی می شوند . 5- در ارتباط با عوارض روحی و روانی نیز نور لامپ های کم مصرف بی تاثیر نبوده و استفاده کنندگان این نوع نور دچار خستگی زود رس ، افسردگی ، ضعف و بی حالی ، از دست دادن تمرکز و کاهش راندمان کاری می گردند .


حال این پرسش باقی میماند که آیا در برابر این همه مضرات استفاده از این گونه لامپ ها توجیه منطقی و حتی اقتصادی دارد ؟


پژوهش در این باره نه آزمایشگاه های آن چنانی میخواهد و نه تحصیلات عالیه . در یزد اکثر مردم که با تمکن مالی کم در زیر زمین زندگی میکنند و دائم از نور این لامپ ها استفاده مینمایند سوال شود به امراض ذکر شده دچار اند . آیا مسئولین محترم وزارت نیرو به جای تشویق و ترغیب مردم به استفاده از این کالای پر خطر سعی بر این نموده اند با بروز کردن خطوط انتقال نیرو اتلاف انرژی را در خطوط انتقال کمتر نمایند . آیا دولت در مراکز و ساختمان های خود دست به اصلاح جهت هر چه کمتر استفاده از این انرژی زده است و یا دانشمندان و نخبگان ، اساتید دانشگاهی و پژوهش گران هیچ تحقیق و پژوهشی را در این زمینه انجام داده اند .


جستجوی موارد فوق با کیلیک یک دکمه در دسترس است اما آیا وزارت بهداشت این مرز و بوم تا حال اطلاع رسانی کافی برای به حداقل رساندن خطرات این نوع لامپ ها انجام داده است ؟


به راستی جناب وزیر نیرو صرفه جویی و قناعت بسیار کار پسندیده ایست اما هزینه ی درمان سرطان پوست و اثرات روحی و روانی نور این گونه لامپ ها چقدر است .


جناب وزیر بهداشت حضرت عالی مسئول حفظ سلامت روحی و روانی و جسمی مردم این دیار هستید .


آیا هیچ گونه اطلاع رسانی و یا پژوهشی را در این مورد دستور فرموده اید ؟


در پایان استدعای عاجزانه این حقیر این است : مسئولین به هوش باشند ، جان و سلامتی مردم فدای استفاده ی کلان اقتصادی چند وارد کننده نگردد و مردم نیز بهتر است درباره ی استفاده از هر تکنولوژی حداقل اطلاعات را به دست آورند تا به جای قاتق نان قاتل جان به خانه نبرند و سلامت خود و فرزندانشان را به خطر نیندازند .


کلیه اطلاعات درباره ی نوع خطر ، کم کردن خطر و عوارض این گونه لامپ ها روی اینترنت موجود است با مطالعه آن خود را در برابر عوارض آن معصوم و خطر را به حداقل برسانند .



یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا