محمد بهشتی نژادمعاون صنایع دستی میراث استان یزد:

بیشترین صنایع دستی تولید شده در یزد با مضامین قرآنی است

یزدفردا"معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان یزدگفت: بابرگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی ، فکر و خلاقیت هنرمندان در معرض رقابت قرار می گیرد.

محمد بهشتی نژاد با اعلام این مطلب افزود : در حال حاضر هنرمندان بسیاری داریم که تا به حال هنر و خلاقیتشان در معرض رقابت با دیگران قرار نگرفته است و برگزاری این جشنواره باعث می شود تا افرادی که دارای ایده هستند بتوانند آن را به دیگران بشناسند .

وی ادامه داد : از پتانسیل های موجود در صنایع دستی استفاده از مواد اولیه داخلی استفاده از هنر و ذوق هنرمندان بومی ، نیاز به سرمایه گذاری اندک ، اشتغال زایی ، ارزآوری و ارزش افزوده بالا و نیاز به فضای اندک می باشد.

وی تفاوت اصلی میان صنایع دستی و ماشینی را در ذوق و سلیقه ای که در تولیدات صنایع دستی تجلی می یابد و به وسیله مواد اولیه بومی و کمک دست تهیه می شود نام برد.

وی با اشاره به اینکه مردم یزد از صنایع دستی کاربردی استقبال خوبی می نمایند، خاطر نشان ساخت :مردم یزد از صنایع دستی که دکوری و تزینی هستند کمتر استفاده می کنند .

بهشتی نژاد درخصوص حمایت های صورت گرفته از هنرمندان صنایع دستی گفت : هرچند تاکنون تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است ولی این حمایت ها کافی نبوده است .

وی ادامه داد:باید به هنرمندان صنایع دستی وام های کم بهره و بلند مدت داد چون در فرآیند تولید صنایع دستی ، سرمایه راکد می ماند تا این صنایع دستی به فروش برسد .

وی اضافه کرد:به همین علت ، بلند مدت بودن تسهیلات ضروری است .

وی در ادامه اظهار داشت : با توجه به اینکه صنایع دستی ، فرهنگ و اصالت منطقه تولید کننده را به مشتری نشان می دهد ، بیشترین صنایع دستی تولید شده در یزد با مضامین قرآنی و مسائل مذهبی عجین است چون استان یزد در مسائل مذهبی یکی از استانهای سرآمد کشور است .

معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان یزد ، برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی با روحیه مردم این مرز و بوم همخوان دانست و محدود شدن این جشنواره با مضمون آیات قرآن را از نقاط قوت جشنواره عنوان کرد.

بهشتی نژاد در پایان تاکید کرد با توجه به پتانسیل های صنایع دستی این صنعت می تواند در بحث اشتغال و درآمدزایی مفید باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا