اکبر نژاد رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان یزد:

 جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی هنرهای اصیل بومی را معرفی می کند


یزدفردا "رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان یزد گفت:جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی هنرهای اصیل بومی را احیاء و معرفی می کند.

محمد اکبرنژاد با اعلام این مطلب افزود : متاسفانه صنایع دستی ما در اثر غفلت و ماشینی شدن زندگی ها و همچنین واردات بی رویه در بعضی از موارد در حال فراموشی است که این جشنواره موجب احیاء و ایجاد علاقه در اقشار مختلف مردم بالاخص جوانان و نوجوانان می شود.

وی ادامه داد : هر مجموعه آموزشی که مهارت آموزی را چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم برای نشان دادن توانمندیهای خود از مکانیزمهایی مثل نمایشگاه ، فروشگاه بازدید همگانی و یا جشنواره ها استفاده می کند باعث انگیزه در هنرمندان می شود .

وی با اشاره به اینکه اصل برگزاری جشنواره امری پسندیده است اظهار کرد : جشنواره ها باید نگاه نوینی به موضوع داشته باشندو متناسب با سلایق و نیازهای جامعه برگزار شوند.

وی ادامه داد:باید همه دستگاه های مرتبط با موضوع جشنواره در آن دخالت داده شده واین دستگاه ها با احساس مسئولیت تمام همت خود را برای بهتر برگزار شدن جشنواره ها به کار گیرند.

این مقام مسئول وجود کارگاه های آموزشی ، تجلیل از پیشکسوتان ، استفاده از فنگ شویی مناسب ، حضور مسئولین در جشنواره ها ، انجام کار زنده در محل ،در دسترس بودن محل نمایشگاه ،دکور مناسب و تبلیغات رسانه ای و محیطی راازراهکارهای موثردر این جشنواره عنوان کرد.

اکبر نژاد نبود یک سیستم آموزشی مستمر و منطبق با شرایط و نیازهای روز را یکی از موانع سد راه هنرمندان دانست و اضافه کرد : عدم تجاری سازی صنایع دستی و تجسمی غفلت از مقوله صادرات و به روز آوری آن ، عدم ثبت مالکیت مادی و معنوی اثر مثل شناسنامه اثر ؛ بیمه نبودن هنرمندان و نبود جایگاه مناسب حقیقی و حقوقی هنرمندان از دیگر مشکلات این قشر هنرمند است .

این مقام مسئول درخصوص هنر صنایع دستی اذعان کرد : دو دید متفاوت در مورد این هنر وجود دارد یکی آنکه فرد به چشم یک شغل نگاه می کند و جنبه درآمد زایی و تجاری سازی را مد نظر قرار می دهد که سعی می کند با علایق و نیاز مردم تطبیق داده شود و دیگر دید سرگرمی و تفنن است که در اوقات فراغت و همچنین به عنوان مشاغل خانگی برای خانم های خانه دار به آن توجه می شود.

اکبر نژاد تصریح کرد :باید برای پیوند مردم با صنایع دستی باید فضاسازی و فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.

وی گفت :برای نمونه در ادارات برای دادن جوایز به مردم باید از صنایع دستی استفاده کنیم.

به اعتقاد اکبرنژاد ،ایجاد شهرک های صنعتی خاص برای مقوله هنرهای تجسمی و صنایع دستی بسیار موثر است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا