گزارشي از سفر هيات دولت به يزد و انتقاد و تذكري در اين مورد

رضا سلطان زاده
مدير مسئول آیینه یزد

انعكاس آيينه شماره 210:

بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره):درآذر و دي ماه سال 1357 - 32 سال پيش از سومين سفر هيات دولت جمهوري اسلامي ايران به يزد- در مصاحبه با خبرنگاران خارجي در پاسخ به اين پرسش كه شما مي‌خواهيد در ايران چه حكومتي پايه گذاري نمائيد؟ مي‌فرمايد: در جمهوري اسلامي هر فردي از حق آزادي عقيده و بيان برخوردار خواهد بود.. . در اين حكومت همه آزادند تا اظهار عقيده كنند.. . حكومتي كه كوچكترين فرد ايراني بتواند آزادانه و بدون وجود كمترين خطر انتقاد كند.. . . 1

آنگونه كه اعلام گرديده است:

دستاورد سفر هيات دولت به يزد 260 مصوبه بوده و اميد است به خواست پروردگار و با دقت و پشتكار مديران اجرايي و با همگامي و همراهي مردم همه مصوبات به مرحله اجرا و در نهايت به بهره برداري برسد و مردم مومن و متعهد و تلاشگر يزد از اين تصميمات بهره مند شوند.

به گزارش فارس، حجت الاسلام محمدعلي صدوقي نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد پيش از سخنراني رييس جمهور در اجتماع پرشور مردم يزد در ميدان اميرچخماق اظهار داشت: يزد استاني فرهنگي و مهدپرورش علما، فقها و روحانيون بزرگي است و اميدواريم در زمينه مصوبات فرهنگي در دور سوم سفرها، بيش از پيش منتفع شود.

وي افزود: مصوبات دو سفر پرخير و بركت رييس جمهور و هيات دولت در استان يزد در بيشتر موارد به اجرا درآمده است كه لازم است از تلاش و پيگيري مديران و مسولان استان قدرداني شود.

امام جمعه يزد با اشاره به مصوبه اجراي خط دوم انتقال آب به استان يزد افزود: مهمترين مصوبه دو سفر رييس جمهور و هيات دولت به استان يزد، احداث خط دوم انتقال آب به كوير مركزي ايران و استان تشنه يزد است. اميدواريم مردم يزد در اين سفر خبرهاي خوشي از زمان آغاز احداث اين پروژه بشنوند.

صدوقي تاكيد كرد: اميدواريم در اين سفر، مسئولان امر زمان آغاز و اتمام اين پروژه مهم كه تصويب آن به تاييد مقام معظم رهبري و شخص رييس جمهور نيز رسيده و بر آن تاكيد شده است را، اعلام نمايند.

محمدرضا فلاح زاده پيش از سخنراني رييس جمهور در جمع مردم استان يزد ضمن قدرداني از حضور انقلابي مردم متدين و ولايتمدار يزد و استقبال بي نظير آنها از رييس جمهور اظهار داشت« مردم يزد در برهه‌هاي مختلف از جمله انقلاب اسلامي و دفاع مقدس حماسه خلق كرده اند.

وي افزود: مردم انقلابي يزد در دوران دفاع مقدس با تقديم 4 هزار شهيد، 10 هزار جانباز و 700 آزاده، دين خود را به انقلاب اسلامي ادا كردند.

احمدي نژاد در مراسم يزد مشخصه دولت اسلامي را تلاش براي برپايي نماز و گسترش اخلاص ذكر كرد و افزود: نماز محور كمال، دينداري، انسانيت، تجلي عبوديت و متعالي ترين رابطه انسان با خداست. . .

وي در ادامه سخنان خود، نماز را تمرين اخلاص و كار براي خدا توصيف كرد و گفت: نماز تمرين عبوديت محض و حركت در مسير تقرب الهي است. . .

احمدي نژاد نقطه تمركز شيطان راآلوده كردن اخلاص انسان دانست و گفت: دولت اسلامي موظف به برپايي نماز خالصانه براي خدا، ‌تعالي آفرين و نجات بخش است. . .

احمدي نژاد با انتقاد از معماري آپارتمانسازي و با تاكيد برمعماري‌هاي قديمي و بومي ايران گفت: نظام غرب انسان‌ها را مي‌خواهد مثل مرغداري‌ها پرورش دهد، در حالي كه ما بايد از اين روش‌ها فاصله بگيريم. تا وقتي چشم ما به دست آن هاست اين وضع ادامه دارد.

عبارت دارالعباده براي يزد كافي نيست، بايد آن را ديار عبادت، شجاعت و قناعت بناميم اين ديار، ديار سخت كوشي و پايمردي است. . .

استان يزد در طول تاريخ انسان هايي بزرگ، علمايي يگانه، ‌انديشمندان، مجاهدان بزرگ و هنرمندان عزيزي را به ايران و بشريت تقديم كرده است. سلام خدا بر شهيد محراب آيت‌ا... صدوقي، و سلام خدا بر معلم اخلاق آيت‌ا... خاتمي. . .

قناعت، آرامش، پاكي، ايمان و همبستگي مردم يزد براي ملت ما يك الگو است و انشاءالله تا آخر خواهد بود.

نگارنده در نظر دارد در اين ستون محترمانه با طرح چند پرسش به يكي از روحانيون يزد تذكراتي ارائه نمايد و مطالبي را به اطلاع خوانندگان اين ستون برساند.

به طور قطع از اهداف اصلي سفر رييس جمهور و وزراء به شهرها و استانها اين است كه در مناطق و بخش‌ها حضور به هم رسانند، مشكلات را از نزديك بررسي كنند، با مردم بدون واسطه تماس بگيرند، واقعيت‌ها را از نزديك ببينند، مشكلات را درك كنند و مسائل را بررسي نمايند تا بتوانند در جهت بهبود وضع زندگي مردم گام‌هاي مثبت‌تر و موثرتر از گذشته بردارند.

مردم ساكن دارالعباده شاهد هستند روحاني و عالمي كه دست تقدير او را بدين سو رهنمون نموده و يا زمينه هايي فراهم شده كه تريبون عمومي در اختيار داشته باشد و پي درپي بتواند در ايام و موقعيت‌هاي گوناگون از طريق رسانه ملي و عمومي با مردم صحبت كند، و اين امكان فراهم گرديده تا قبل از سفر بالاترين مقام اجرايي كشور و هياتي از وزيران جمهوري اسلامي ايران به يزد، در برنامه اي حاضر شود و سخناني پيرامون مهمان نوازي ايراد كند و احاديثي در اين زمينه براي مردم بخواند تا اين گونه وانمود شود كه تنور استقبال را گرم‌تر كنند. آيا نبايد حداقل به بعضي از نكات و اموري كه در ذيل مي‌آيد عنايت و توجهي مبذول گردد ؟

«مگر خداوند از علما عهد و پيمان نگرفته كه در برابر شكم بارگي ستمگران و گرسنگي مظلومان سكوت نكنند»2. . . «علما و روحانيون و ائمه جمعه و جماعات بايد مردم را از آثار ويرانگر فقر آگاه سازند و عوامل پديد آورنده اين پديده جهنمي را چنانكه در احاديث معرفي شده است به مردم معرفي كنند اين واجب بزرگي است كه خلاء ترك و سهل انگاري آن را، هيچ چيز پر نمي‌كند»3

آيا نبايد در رسانه عمومي و از طريق صدا و سيما به گروهي از مردم تذكر داد كه دهها ميليارد ريال هزينه نصب بيليورد و آگهي‌هاي خيرمقدم در جاده‌ها و در تمام ميدان‌ها و خيابانهاي شهر آن هم در حدي كه چشم همه بينندگان را خيره مي‌كند و چاپ و نشر و پخش عكس‌هاي رنگي رييس جمهور در فرم‌ها و ابعاد مختلف علاوه بر اطلاع رساني‌هاي چند روزه و پي در پي راديو و تلويزيون اسراف است.

در حالي كه در اين ايام و همان روز چه بسيار زنان بي سرپرست و يا افرادي فقير و مستمند اين استان نه تنها اتاق گرم و فرش و لحاف مناسب نداشتند بلكه گروهي از آنان بدون شام و غذا و يا حتي خوراك وقوت بخور و نمير در اين شهر و ديار سر بر بالين سرد و نمور گذاشتند. آيا همان روز و شب در چهارراهها شاهد تكدي گري دختران و پسراني نبوديم كه ملتمسانه درخواست مي‌نمودند پولي بگيرند و شكم خود را سير كنند.

بديهي است انتظار مردم به ويژه جامعه روحاني، ‌فرهنگي، كسبه و دانشجويان دارالعباده از روحاني شهر و ديارشان اين است، در اين ايام كه فرصت مناسبي به دست آمده است. صاحبان تريبون‌هاي عمومي مشفقانه، با دقت نظر و از روي دلسوزي با استفاده از متون حيات بخش اسلام تذكرات لازم را به كارگزاران و دولتمردان بدهند.

اگر در دور اول سفر هيات دولت و احمدي نژاد به هر دليل مردم يزد استقبال مورد دلخواه و انتظار به عمل نياوردند آياخداي ناكرده به نظام وفاداري نداشتند؟ يا سازماندهي مناسب و تبليغات موثر است كه نتايج دلخواه را به بار مي‌آورد؟

آيا غير از اين است كه مدارس را تعطيل و محل استقرار دانش آموزان راهنمايي و دبيرستاني و پيش دانشگاهي كليه آموزشگاه‌هاي يزد را قبلاً مشخص و نحوه بردن آنان را به جايگاه مورد نظر با دقت معين مي‌نمايند. بعضي از وسايل و امكانات در اختيار آنها گذاشته مي‌شود اما به آنها مي‌گوئيم نيازي به حمل پارچه نوشته شده اسم و نام مدرسه نيست و بزرگان محلات و هيات‌ها را با پيغام و تلفن دعوت مي‌كنند از چند روز قبل از مراسم ترتيبي اتخاذ مي‌گردد كه عده اي از مردم شهرها و روستاهاي اطراف در مركز استان جمع شوند. محل پاركينگ براي موتور و وسايل نقليه آنان و براي عده اي محل استراحت و غذا و امكانات در نظر مي‌گيرند و با برنامه ريزي‌هاي دقيق و پي گيري‌هاي لازم و گاه با تعطيلي ادارات اقدامات لازم به عمل مي‌آورند.

آيا مي‌پذيريد نوجوانان، جوانان و سالخوردگان را ساعتها در ميدان نگهدارند و با چند ساعت تاخير، رييس جمهور سخنراني نمايد شگفت آنكه از عظمت نماز بگويد در حالي كه مراسم تا ساعتي بعد از ظهر طول بكشد و عده اي كه به نماز اول وقت اهميت مي‌دهند نتوانند اين فريضه را به موقع ادا نمايند.

كلام آخر اينكه مهمان نوازي و اكرام مهمان در اسلام بسيار پسنديده و ارزشمند است اما سرگرداني ارباب رجوع به ادارات و سازمانها، عدم حضور كارمند در محل كار و به تعطيل كشاندن اداره به بهانه استقبال از وزير ورييس جمهور مقوله ديگري است كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذشت مگر اين كه قانون اجازه چنين كاري بدهد!!

در سالهاي پيش در اين ستون چندين مورد از مديريت استاندار سابق انتقاد شد و مطالبي به اطلاع خوانندگان آيينه يزد رسيد اما هميشه از تعهد، صداقت، درستي و خوش خلقي وي سخن به ميان مي‌آمد.

يكي از داستانهايي كه پيرامون سفر اول رييس جمهور و هيات دولت نهم در زمان استاندار سابق به يزد در افواه هست و سينه به سينه نقل مي‌گردد اين است كه عده اي مي‌گويند آقاي عاصي استاندار سابق به اطرافيان خود مي‌گفته است« رييس جمهور حاضر نيست اداره ومدرسه اي تعطيل شود يا ارباب رجوعي پشت در اداره بماند و به بهانه استقبال از وزير يا رييس جمهور كار وي مختل گردد و اظهار مي‌نموده است اين يعني حركت در خط شهيد رجايي ( ره).


پي‌نوشت‌ها:

1- «طليعه انقلاب اسلامي»، صفحات 148و 321 و 322 و 335


2-فرازي از سخنان مولاي متقيان علي(ع)، «نهج البلاغه»، خطبه 3 3- «الحياه- جلد سوم تا ششم»، صفحه 68



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا