مهندس رحيم مشايي در جمع روساي نمايندگي‌هاي ايرنا:
بايد با كمك رسانه پيام و انديشه ايران را در عرصه جهان نهادينه كنيم


یزدفردا "مهندس اسفنديار رحيم مشايي گفت: امروز دوره تحير فلسفي غرب است و زمان آن فرا رسيده تا پيام و انديشه ايران را در عرصه جهاني نهادينه كنيم و براي اين كار رسانه نقشي ممتازي دارد لذا بايد توجه بيشتري را معطوف به تقويت و حتي راه اندازي امكانات رسانه اي بنماييم.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور قبل از ظهر امروز (سه شنبه) در جمع روساي دفاتر نمايندگي داخل و خارج از كشور خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا ) در سالن ششصد نفره وزارت كشور گفت: درك زمان و تحولات آن مهمترين مساله براي اهالي رسانه است .

مهندس اسفنديار رحيم مشايي با بيان اينكه سرعت تحولات دنياي امروز بسيار بيشتر از گذشته است، افزود: تحول و تغيير در دوره جديد يك تفاوت اساسي و استراتژيك با دوره هاي پيش دارد و آن اينكه امروز ديگر بر اساس تحولات گذشته و حال نمي توان آينده را پيش بيني كرد . شرايط كنوني يك نقطه عطف است و شيب و جهت تحولات در حال تغيير بوده و يك گسست بين آينده با امروز و گذشته در حال وقوع است .

وي اظهار داشت : در گذشته كساني كه بر شرايط زمان خود مسلط بودند سهم عمده اي در تعيين نتيجه تحولات و شكل گيري آينده داشتند اما در تحولات امروز اين سهم ديگر قطعي و الزامي نيست و اين جريان مي تواند كاملا بر عكس اتفاق بيفتد .

رييس شوراي اطلاع رساني دولت با بيان اينكه زمان شكل گيري شرايط جديد در دنيا فرا رسيده است ، تصريح كرد: جريان مسلط فعلي ديگر توان مديريت تحولات را از دست داده و شانسي براي تعيين آينده معادلات ندارد و نه تنها در شرايط خوبي نيست بلكه با قطعيت مي توان گفت در شرايط بسيار بدي هم قرار دارد .

مهندس مشايي افزود: از آنجا كه هنوز امكانات براي تبيين شرايط حاضر در اختيار جريان مسلط قرار دارد، آنها تا به حال اجازه نداده اند كه بوي تعفن اين جسد باعث اشمئزاز جامعه جهاني شود اما اين وظيفه ماست كه با فرصت را غنيمت شمرده و با تامين امكانات لازم شرايط و تحولات فعلي را براي شكل گيري آينده مطلوب مديريت كنيم.

رييس دفتر رييس جمهور تصريح كرد : امروز وقتي رييس جمهور آمريكا به نمايندگي از كشورش كه داعيه رهبري جهان را دارد در بالاترين مرجع جهاني يعني سازمان ملل متحد لزوم تغيير را مطرح مي كند يعني اينكه درك كرده كه مطالبه تغيير در دنياي امروز يك مطالبه عمومي است و آنها هم نمي خواهند از اين قافله عقب بمانند . آمريكا درك كرده كه لوكوموتيو تغيير به حركت خود درآمده و اگر دير بجنبد نه تنها صندلي لوكوموتيوران را از دست مي‌دهد بلكه بايد فقط در واگن آخر جايي براي خود جستجو كند .

مهندس مشايي اظهار داشت : انقلاب اسلامي در شرايط خاصي به پيروزي رسيد و ما را در يك موقعيت استثنايي قرار داد و در سال‌هاي اخير نيز خطاهاي نظام سلطه در حمله به عراق و افغانستان و مصاف هسته اي كه همه براي مهار قدرت روز افزون ايران بود، همه باعث شده كه نظام سلطه بيش از پيش موقعيت برتر خود، در مقابل ايران را از دست بدهد.

رييس دفتر رييس جمهور خطاب به حاضران در جلسه با تاكيد بر اينكه اتفاقات و تحولات جهان را اولا بايد به خوبي فهم و درك كرد و بعد همه اجزاء و وجوه آن را به درستي به مخاطب منتقل كرد ، ادامه داد : امروز اصحاب رسانه كشورمان براي پاسخ به سوالات و مطالبات جهانيان مبني بر اينكه در ايران چه مي گذرد و ايران در عرصه بين الملل چه مي كند موقعيتي ويژه در دست دارند.

مهندس مشايي با بيان اينكه امروز لزوم تغيير در نزد افكار عمومي جهاني كاملا پذيرفته شده است گفت : جمهوري اسلامي ايران در پديد آوردن الزامات درك و فهم اين احساس واحد جهاني براي لزوم تغيير سهم عمده اي دارد از اين رو بايد در عرصه رسانه كاري كنيم كه اين سهم كاملا از سوي همه پذيرفته شده و تثبيت شود البته ما به ازاي آن سهم خواهي نمي كنيم و دوره تقابل و سهم خواهي را پايان يافته مي دانيم اما داعيه ايران، تغيير به معناي اشتراك مساعي براي مديريت جهان و نفع بردن همه است .

رييس دفتر رييس جمهور افزود: نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه داشت اين است كه بعد از فراگير شدن احساس لزوم تغيير، درباره نحوه اعمال و مديريت آن بحث و تبادل نظر شود و در اين زمينه بايد با استفاده از ابزار رسانه ديدگاه خود را در اين عرصه پيش ببريم در غير اين صورت سلطه گران اگر چه لزوم تغيير را درك كرده و وقوع آن را لازم مي دانند اما به دنبال آن هستند تا تغييرات را از زاويه نگاه خود و مطابق با منافع خودشان مديريت كنند .

مهندس مشايي افزود: ايران پيش قراول طرح مساله لزوم تغيير در مديريت جهاني است و ما اين تغيير را به نحوي مي خواهيم كه منافع آن به همگان برسد.

وي با بيان اينكه روند تغيير قابل توقف نيست ، اظهار داشت : تغيير به هر تقدير واقع خواهد شد اما فرصتي كه امروز براي انقلاب اسلامي به وجود آمده، هميشگي نيست و اگر مديريت نشود فرصت از دست خارج خواهد شد.

رييس دفتر رييس جمهور عزت ، قدرت ، امنيت و وحدت ملي كه به لطف زحمات و سياست هاي دولت براي جمهوري اسلامي ايران حاصل شده را فوق العاده و كم نظير دانست و تصريح كرد : اين فرصت هيچ گاه در اختيار ايران نبوده است و امروز كه شرايط جهاني مهياي صعود ايران به قله و جايگاه‌هاي رفيع در عرصه جهاني است بايد از اين فرصت استفاده كرده و با استفاده از همه توان و امكانات و با اعمال مديريت صحيح تحولات جهاني، همه كشورها را براي سهيم شدن در اصلاح مديريت جهاني ترغيب كرده و با تجميع توان آنها روند تحولات را به نفع ملت‌ها تسريع كرد.

مهندس مشايي افزود: امروز رسانه هاي نظام سلطه با جعل و يا بزرگنمايي يك واقعه، خط خبري خاصي ايجاد كرده و به واسطه آن ملت‌ها را مورد تهاجم رسانه اي قرار مي دهند و اگر در مقابل براي خودمان فرصت و امكان تهاجم خبري متقابل ايجاد نكنيم، ناچار هستيم همواره در مقابل تهاجم دشمن دفاع كنيم.

رييس دفتر رييس جمهور با اظهار تاسف از عدم برخورداري از رسانه اي با هويت جهاني و بين المللي ، خاطر نشان كرد: رسانه بين المللي يعني رسانه اي كه خبر خود را از سر قدرت منتشر كرده و رسانه هاي ديگر از سر ناچاري آن را نقل كنند و اين خبر براي ما نفع و براي آنها ضرر داشته باشد و تا وقتي كه چنين رسانه اي نداشته باشيم، نمي توانيم تهاجم خبري دشمن را دفع كرده و در راستاي آرمان هاي خود دشمن را مورد هجوم خبري قرار دهيم.

مهندس مشايي محصولات ارائه شده از سوي رسانه هاي نظام سلطه را محصولاتي بي ارزش و تاريخ مصرف گذشته توصيف كرد و بيان داشت: ملت ايران در چنين شرايطي اخبار و كالاي نابي براي ارائه به افكار عمومي جهاني دارد كه بايد امكان ارائه و معرفي آن را نيز محيا كرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا