رییس كمیسیون اصل نود(3): اخیرا دیوان عدالت اداری از افزایش شکایت‌ها از دستگاه‌های اداری  اظهار نگرانی کرده اند

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، سیستم اداری کشور را سیستمی ناسالم دانست و تاکید کرد: این سیستم، سیستمی نیست که بتواند تمام نیازمندی‌های جامعه را به طور سالم برآورده کند.

به گزارش یزدفردا به نقل از خانه ملت، "محمد ابراهیم نكونام" در ادامه نشست خبری امروز خود،‌ با بیان این که کمیسیون اصل 90 کمیسیونی نظارتی است که می‌تواند بر قوای سه‌گانه نظارت داشته باشد، گفت: کمیسیون مکلف است که به تمامی شکایت‌های مردم درخصوص قوای مجریه و قضاییه و همچنین خود مجلس رسیدگی کند.

رییس کمیسیون اصل 90، ادامه داد: بسیاری که بررسی ها و فعالیت های این کمیسیون درخصوص رسیدگی به شکایتها از تریبون مجلس اعلام شده و در برخی موارد که ابهامی وجود داشت به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

وی نظارت در کشور را با مشکلاتی مواجه دانست و تاکید کرد: نظارت در کشور ما برخلاف استقلال قوا که بر کار هم نظارت دارند، بیشتر نظارت‌ها، نظارت‌های استفتایی است و به طور مستقیم نمی‌توانند نظارت کنند وباید به دستگاه دیگر ارجاع دهند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس، افزود: سازمان بازرسی کل کشور، قوه ناظر بر اجرای قوانین مربوط به قوه قضاییه است که تنها در حد پیشنهاد می‌تواند در این دستگاه ورود پیدا کند و البته آنها هم مکلف به پذیرش آن هستند.

نکونام معتقد است که ما باید سطح و بینش نظارتی خود را از نظارت استفتایی به استصوابی ببریم و افزود: ما در بازرسی و نظارت میدانی که داشتیم به تخلف فردی فاسد دسترسی پیدا کردیم که می‌تواند منجر به اخراجش شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه سلامت نظام اداری در کشور برخلاف تلاش های زیادی که صورت گرفته است، ناسالم است و سیستمی نیست که بتواند تمام نیازمندی‌های جامعه را سالم برآورده کند.

نکونام با اظهار این مطلب که کمیسیون اصل 90 جلسه های زیادی را در این رابطه برگزار کرده است، افزود: ما با معاونان رئیس جمهوری و با تاکید بر تضمین سلامت نظام اداری، این جلسه‌ها را برگزار کردیم، البته در کمیسیون نیز به مواردی برخورد کردیم که برخی قابل پیشگیری و برخی هم دارای اثربخشی های بیّن و فاحشی بود.

رئیس کمیسیون اصل 90، همچنین بیشتر همکاری‌های کمیسیون متبوعش را با دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: ما با سازمان بازرسی کل کشور وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها و البته سازمان هایی که نوعی با بحث نظارت در ارتباط هستند، همکاری داریم.

وی با بیان اینكه اخیرا دیوان عدالت اداری از افزایش شکایت‌ها از دستگاه‌های اداری به دیوان اظهار نگرانی و گلایه کرده اند، این افزایش شکایت‌ها را دغدغه ای بزرگ دانست و تصریح کرد: دولتمردان باید حساسیت بیشتری در جهت روند صحیح و راه اندازی کار مردم بر اساس قوانین داشته باشند، در واقع خوشحالی ما زمانی است که آمار شکایتها از قوه مجریه کم باشد.

قانون برای مسئولان حکومتی، محک و حکم است-قانون‌گریزی در درازمدت به قانون‌ستیزی منجر خواهد شد.

رییس كمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه قانون برای مسئولان حکومتی، محک و حکم است، تصریح كرد: قانون‌گریزی در درازمدت به قانون‌ستیزی منجر خواهد شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از  خانه ملت، "محمدابراهیم نكونام" در ادامه نشست خبری امروز خود، در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از دغدغه های کمیسیون اصل 90 را اهتمام به قانون عنوان کرد و گفت: قانون به خصوص برای مسئولان حکومتی، محک و حکم است و طبیعی است که قانون‌گریزی در درازمدت به قانون‌ستیزی منجر خواهد شد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس، ادامه داد: وظیفه ذاتی مسئولان این است که خدمات خود را در چارچوب قانون به مردم ارائه کنند، حتی اگر هم غیرقانونی ارائه کنند ممکن است در کوتاه مدت سودی داشته باشد اما به طور قطع در درازمدت تبدیل به آنارشیسم و هرج ومرج اداری می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل نود، یادآور شد: توصیه ما در کمیسیون اصل 90 که عمدتا در جلسه های محرمانه با دولت و سایر قوا مطرح کردیم، این بود که توجه خاصی به قانون داشته باشند.

وی با تاکید بر این که برخی از مسائلی که در کمیسیون مطرح و در رابطه با عدم رعایت قانون بود از تریبون مجلس قرائت خواهد شد، افزود: علاوه بر این موارد، مواردی هستند که بنابر مصالحی نباید گفته شوند؛ اما روزی به کار خواهند آمد به خصوص در زمان استیضاح و یا سوال از وزیر نمایندگان می‌توانند به پرونده آن وزیر در کمیسیون اصل 90 مراجعه کنند.

نکونام اضافه کرد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اهتمامشان بر همین بود که اجرای قانون باید فرهنگ شود وزمانی فرهنگ خواهد شد که حاکمیت و دولت ابتدا خود قوانین را رعایت کنند و بعد به مردم برسد.

وی تاکید کرد: توصیه مکرر ما به دولت‌ها و قوای حاکم که مشمول نظارت کمیسیون اصل 90 هستند، اجرای قانون است.


برکناری مسئولان رده بالا موجب نابسامانی در کشور می‌شود

رییس كمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برکناری مسئولان رده بالا را موجب نابسامانی در کشور دانست.

‌ "محمدابراهیم نكونام" در ادامه نشست خبری امروز خود به برکناری اخیر مسئولان از سوی رئیس جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: برکناری وزرا و یا مسئولان رده بالای کشور که کمیسیون اصل 90 به طور جدی به آن اهتمام دارد، درست است که جزو اختیارات رئیس جمهوری است؛ اما زیاد شدنش حالت نابسامانی را در کشور ایجاد می کند.

وی با قدردانی از توقف این برکناری از سوی رئیس جمهوری گفت: این امیدواری وجود دارد که این روند به طور کامل متوقف شود به این دلیل که زمان فعلی، زمانی است که همه باید نهایت سعی و تلاششان را برای عمران و آبادانی کشور بکنند و فرصت فعلی ما فرصتی است که باید سیاستهای نظام را در جهان نشان دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه این جابه‌جایی‌ها به افکار و اذهان مجلس لطمه وارد کرد.

برخی از مسئولان، مباحث تنش زا را مطرح می کنند

یزدفردا "رییس كمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از مطرح كردن مسایل تنش‌زا از سوی برخی مسئولان انتقاد كرد.

"محمدابراهیم نكونام" در ادامه نشست خبری امروز خود، به برخی از پرونده هایی که در کمیسیون اصل 90 به اتمام رسیده و یا در حال بررسی است اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث تنش‌زای کشور این است که برخی از مسئولان که برخی از مسئولان که به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری هستند، برخی از مسائل تنش زا را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: حلیت موسیقی، یا اظهار اینکه، آنهایی که اعلام می کنند حرام است، چون از موسیقی اطلاعی ندارید و یا مباحث مکتب ایرانیت، مواردی هستند که به صورت فوق العاده در حال بررسی است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا