بهروز جعفری با اشاره به تاثیر هدفمندی یارانه ها بر محصولات کشاورزی

میوه‌های وارداتی ارزان‌تر ازمحصولات سمیرم نباشد


هدفمندی یارانه‌ها باعث شده تا برخی كشاورزان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود نگران باشند. روزنامه «نسل فردا» اصفهان با بهروز جعفری؛ نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این باره و موضوعات دیگر روز گفت‌وگویی انجام داده كه می خوانیم:


با وجود مجوزهای واردات سیب و پرتقال از سوی دولت باغداران سمیرم دچار مشكل نشده‌اند؟


اگر كمبود میوه موجب شده است تا دولت مجبور به واردات میوه‌هایی مانند سیب یا پرتقال باشد نباید قیمت محصولات وارداتی كمتر از محصول خریداری شده از باغداران و كشاورزان سمیرم و دیگر شهرهای تولید كننده میوه باشد.


سال گذشته هم این اتفاق افتاد و باغداران سمیرم متضرر شدند و خسارت‌های زیادی دیدند به گونه‌ای كه سیب درجه یك سمیرم كیلویی 100 تا 150 تومان به فروش رفت و حتی قسمتی از محصول هم فروخته نشد.


چه تدابیری برای واردات میوه از سوی دولت باید در نظر گرفته شود؟


امسال دولت تدابیری اندیشید و مجلس هم اختیاراتی را به وزارت جهاد كشاورزی داد تا اگر وزارت بازرگانی قصد واردات میوه داشته باشد باید با وزارت جهاد كشاورزی هماهنگ كند كه اقدام خوبی بود. این مورد موجب شد تا در فصل برداشت به دلیل كیفیت خوب محصول، فروش و قیمت میوه هم مناسب باشد كه تقریباً رضایت همه حاصل شد. اما در اخبار دیدیم كه امسال تعرفه واردات برای سیب و پرتقال 4 درصد در نظر گرفته شده است.


نتایج این اقدام پس از اجرایی شدن چه خواهد بود؟


با وجود فروش سیب از سوی باغداران اما سیب بسیاری در انبارها موجود است و بهای این سیب به وسیله چك به باغدار داده شده. حالا اگر این سیب‌ها به موقع وارد بازار نشوند در پرداخت پول به كشاورزان نیز مشكل به وجود خواهد آمد و طبیعی است كه در این وضعیت كشاورزان متضرر می‌شوند.


اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها چه‌قدر در این زمینه تأثیرگذار است؟


با توجه به اینكه هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده و دولت هم به نحوی بازار را كنترل كرده است فكر نمی‌كنم كمبود میوه‌ای برای شب عید داشته باشیم كه دولت بخواهد برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها میوه وارد كند. البته استنباط دوستان هم این است كه به عنوان مثال اگر برای شب عید میوه‌ای مانند سیب را وارد نكنیم قیمت آن برای شب عید نوروز گران می‌شود. ما هم می‌گوییم كه این طور نیست، زیرا دولت اهرم‌های كنترلی را برای بازار میوه در اختیار دارد كه می‌تواند آن را اعمال كند. در عین حال اگر هم كمبود میوه وجود دارد نباید از قیمتی كه سیب انباری سمیرم یا ارومیه و شهرستان‌های دیگر تولید كرده‌اند، كمتر باشد.


استاندار اصفهان نسبت به تهدیدهای موجود در استان كه مربوط به خشكسالی و افزایش آلودگی هواست هشدار داده است، نظر شما در این باره چیست؟


متأسفانه هر دوی این موارد به كل كشور مربوط می‌شود. از ابتدای امسال نیز تا امروز 8میلیمتر بارش باران در سمیرم داشته‌ایم كه در مقایسه با سال گذشته میزان بارش 160میلیمتر كاهش پیدا كرده است و این یك بحران جدی است.


‌الان سد زاینده‌رود در حدود 230 میلیون متر مكعب ذخیره دارد و در این وضعیت به كشاورزان شرق اصفهان گفته شده كه محصولی نكارند. این در حالی است كه زمین‌های دیم-‌آبی شهرستان سمیرم هم به ثمر نمی‌رسد و مردم نگران باغ‌ها هستند. البته این یك پدیده ملی است و فقط مربوط به استان اصفهان نیست. باید به عنوان یك حادثه غیرمترقبه و بحران جدی در كشور به آن نگاه شود چراكه اعتبارات استانی هم جوابگوی آن نیست ضمن اینكه تمام توان استان هم به كار گرفته شده است.


برای مبارزه با پدیده خشكسالی و آلودگی هوا اقدامات ملی صورت گرفته است؟


در بودجه امسال باید خشكسالی و آلودگی هوا به طور ویژه در نظر گرفته شود و این كار دولت و مجلس است. البته آلودگی هوا بیشتر شامل كلانشهرها می‌شود كه نیاز به برنامه‌های كوتاه مدت و بلند مدت دارد. برای این امر باید حمل و نقل مردم را اصلاح كرد و مواردی مانند حمل و نقل عمومی را توسعه داد. اگر این مورد توسعه پیدا كند ما می‌توانیم به مردم بگوییم كه خودروهای خود را بیرون نیاورند.


در ارتباط با خشكسالی نیز حتماً باید اعتباری در بودجه در نظر گرفته شود. در سال اول برنامه چهارم نیز برداشت از صندوق ذخیره ارزی با ساز و كارهای مشخص در نظر گرفته شده بود كه الان هم همانطور باید برنامه‌ریزی كرد، چراكه خشكسالی به سرمایه مردم ضربه می‌زند.


چه راهكاری برای برطرف كردن مشكل كم‌آبی شهرستان سمیرم پیشنهاد می‌دهید؟


ما برای سمیرم به صورت ویژه راهكاری داریم كه می‌توان با در نظر گرفتن آن مشكل خشكسالی را به طور كلی در این شهرستان برطرف كرد. در حال حاضر حدود دو میلیون متر مكعب آب از شهرستان سمیرم كه در جنوب استان اصفهان است خارج می‌شود. اولین توصیه و درخواست ما این است كه مدیریت منابع آبی استان بخش عمده‌ای از توجه خود را به سمت جنوب استان و سمیرم معطوف كند. باید در برنامه‌ریزی برای سدهایی كه برای رود ماربر در نظر گرفته شده تسریع شود. در این صورت می‌توان مشكل كمبود آب برای صنعت، شرب و كشاورزی در سمیرم را برطرف كرد. حتی می‌توان آب مازاد هم داشت و آنرا به شهرهای دیگر منتقل كرد.


در حال حاضر آبی كه از غرب استان وارد می‌شود و همیشه هم موجب اختلاف اصفهان با استان چهار محال و بختیاری شده است دو سوم آبی است كه از جنوب استان خارج می‌شود. وزارت نیرو و سازمان آب باید با ایجاد سد مانع هدر رفت آب شوند و برای این امر هم باید اعتبار خاصی برای آبخیزداری در نظر گرفته شود. با آبخیزداری می‌توانیم بخش اعظمی از مشكل را مدیریت كنیم. در حال حاضر ما 40 بند خاكی در دست مطالعه داریم. با پمپاژ آب از ماربر به سمت مزارع كه به اعتباری در حدود 4 میلیارد تومان نیاز دارد می‌توان آب را به سمت دو هزار هكتار از مزارع انتقال داد و آنها را مشروب كرد تا برای همیشه در برابر خشكسالی مصون باشند.


تأسیس وزارتخانه ورزش و جوانان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. نظر شما در این باره چیست؟


به نظر من این مصوبه پایه و اساس كارشناسی درستی ندارد و به اصطلاح مقداری دیدگاه‌های سیاسی در آن اعمال شده است. دلیل آن هم این است كه عده‌ای از نمایندگان مدعی هستند ارتباطی با سازمان تربیت بدنی ندارند و از این طریق می‌خواهند سازمان تربیت بدنی را در برابر مجلس پاسخگو كنند. اگر به این صورت باشد كه نباید هیچ سازمانی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری نباید تشكیل شود.


فكر نمی‌كنم این كار در عمل نتیجه خوبی داشته باشد البته همه نمایندگان برای این موضوع تصمیم گرفته‌اند. اما شیوه‌ها و راهكارهای دیگری هم برای این كار وجود داشت. ضمن اینكه ورزش ما در حال حاضر در سطح جهانی در حال پیشرفت است و ما در حال تنزل دادن آن به وزارتخانه هستیم. طبیعی است كه این كار روی روند صعودی ورزش در نهادهای بین‌المللی تأثیر‌گذار باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا