بازديد رضائی سرپرست ميراث‌فرهنگي استان يزداز پروژه‌هاي گردشگري و آثار فرهنگي و تاريخي بهاباد

یزدفردا "سرویس خبر "روابط عمومی:سرپرست سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري استان يزد از پروژه‌هاي گردشگري و آثار فرهنگي و تاريخي بهاباد بازديد كردند.


سرپرست ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در بازديد از بهاباد گفت: شهرستان بهاباد در 200 كيلومتري شمال شرقي يزد و 80 كيلومتري شهر بافق قرار دارد.


"رضايي" افزود: تنها رودخانه دائمي بهاباد رودخانه شور در منطقه جلگه، در شمال شهرستان جريان دارد . سرزمينهاي اطراف اين رودخانه از نظر ژئومورفولوژي پديده اي کم نظير براي مطالعه و بررسي‌هاي زمين شناسي است.


وي گفت: پتانسيل‌هاي گردشگري روستاها، مناطق وجوامع ايزوله، بيش از هر چيز به سرمايه‌هاي جغرافيايي، کيفيت مناظر طبيعي وآثارتاريخي، مضافا شادابي فرهنگ محلي آنهابستگي دارد. لذا عمق بخشيدن و ارزش نهادن به اين عوامل همچنين تبديل آنها به عناصرقابل عرضه، ترويج، حفظ و مراقبت ازسنت ها، آداب ورسوم، چشم اندازها ومحيط زيست، جذابيت منطقه وپتانسيل هاي آن راتضمين كرده و اين عناصر و عوامل را به صورت يک محصول واقعي گردشگري در مي‌آورد.


"رضايي" با بيان اينكه گردشگري بدليل درآمدزايي بالا،کاربر بودن وايجاد اشتغال براي تمامي سطوح و طبقات اجتماع و بدليل نقشي که در توزيع عادلانه درآمد و هدايت پول از جيب طبقات ثروتمند و متوسط اجتماع به جوامع روستايي دارد، افزود: صنعت گردشگري فرصت مناسبي در اختيار شهرستان‌ها نهاده تا با استفاده از اين صنعت به رشد برسند. به طوريکه امروزه در بسياري ازکشورهاي درحال توسعه از اين صنعت درجهت کاهش فقر و توسعه استفاده شده است.


وي افزود: با ايجاد و تأمين امکانات رفاهي و خدماتي اين شهرستان مي‌تواند در تمامي فصول به ويژه در فصل هاي بهار و تابستان از کانونهاي مهم گردشگري محسوب شود.


"رضايي" در بازديد از مقبره عالم بزرگ اسلام ملا عبدالله بهابادي گفت: علامه آخوند ملاعبدالله بهابادي صاحب کتاب حاشيه، از عالمان برجسته يزدي در سده دهم بوده وي در حوزه هاي علمي شيراز و اصفهان و نجف علم آموخته و از همدرسان وي بزرگاني چون مقدس اردبيلي و از جمله شاگردان برجسته اين عالم مي‌توان شيخ بهاالدين محمد عاملي معروف به شيخ بهايي را نام برد.


اين مقام مسئول در اين سفر يك روزه به اتفاق فرماندار و شهردار بهاباد از آثار و ابنيه تاريخي شهر بهاباد من جمله مسجد جامع، مزار ملاعبدالله، چند خانه تاريخي، قلعه تاريخي جنت‌آباد، مجموعه برج و آب انبار حاجي آباد، موزه علوم طبيعي بازديد كرد.


"رضايي" در اين بازديد مطالعه و طرح احياء و مرمت مقبره ملاعبدا.. را در دستور کار قرار داد و افزود: مرمت و احياء خانه صالحي نيز در حال انجام است كه پس پايان مرمت با تغيير كاربري به موزه آماده افتتاح خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا