وزير بازرگاني خبر داد:

مصوبه حمایتی جدید دولت برای تولیدات کشاورزی و دامی

وزیر بازرگانی گفت:گزارش وضعیت بازار همه استان های کشور به صورت مرتب اعلام می شود ضمن اینکه سامانه 124 هرگونه شکایات مردمی را ثبت و رسیدگی می کند.

وزیر بازرگانی از مصوبه حمایتی جدید دولت از تولیدات کشاورزی و دامی خبر داد و گفت: براساس این مصوبه 150 میلیون لیتر گازوئیل 165 ریالی و یک میلیون تن گندم 170 تومانی برای خوراک طیور، در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

به گزارش یزدفردا  به نقل از وزارت بازرگانی (شابا )،مهدی غضنفری ، افزود: این مصوبه بلافاصله پس از تصویب، ابلاغ شده و از امروز قابل اجراست.

وزیر بازرگانی اضافه کرد: سهمیه گازوئیل به بخش کشاورزی اختصاص یافته است اما واحد های مرغداری هم می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

وی گفت: کشاورزان و مالکان واحدهای مرغداری باید مابه التفاوت قیمت هر لیتر گازوئیل تا 150 تومان را به صورت اقساط بازپرداخت کنند.

وزیر بازرگانی در پنجمین روز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، وضعیت بازار را آرام دانست و گفت: گزارش وضعیت بازار همه استان های کشور به صورت مرتب اعلام می شود ضمن اینکه سامانه 124 هرگونه شکایات مردمی را ثبت و رسیدگی می کند.

وی افزود: سایر وزرا نیز همه روزه گزارشات خود را در جلسه ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارائه می کنند و در صورت بروز مشکل و یا کمبودی، راهکارهای مورد نیاز بررسی و اعلام می شود.

غضنفری با تاکید بر اینکه تعادل قیمت ها در بازار مشاهده می شود، اظهار داشت: مسئولان در سازمان های بازرگانی به همراه استانداران وضعیت بازار را روزانه رصد و ضمن دریافت اطلاعات، شرایط حاکم بر بازار را تجزیه و تحلیل می کنند.

وی افزود: تاکنون هیچ مشکل جدی در نظام توزیعی کشور وجود نداشته است.

وزیر بازرگانی، مردم را همیاران اجرای این طرح دانست و گفت: اختیارات کافی به استانداران سراسر کشور داده شده است تا در صورت نیاز، خود وارد عمل شوند.

غضنفری در ادامه درباره تامین کالای موردنیاز کشور هم گفت: با وجود ذخیره سازی برخی از اقلام اساسی به کمک بخش خصوصی، تاکنون درخواستی برای آزادکردن ذخایر نداشته ایم زیرا موجودی کف بازار نیاز کشور را تأمین می کند.

وی با اعلام اینکه هیچگونه افزایش تقاضایی در بازار مشاهده نشده است، افزود: خرید مصرف کنندگان براساس نیاز، نشان می دهد که مردم پول های واریز شده را برای پرداخت قبوض خود ذخیره کرده اند.

غضنفری با اشاره به آزادسازی قیمت آرد و تعیین یک قیمت ملی برای آن از ابتدای دی گفت: با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها، هیچ گونه تبعیض قیمتی در این بخش وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آرد مورد نیاز واحدهای دولتی و آزادپزها با یک قیمت معین در اختیار آنها قرار می گیرد و همه خبازی ها می توانند با مراجعه به ادارات غله و خدمات بازرگانی آرد مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وزیر بازرگانی افزود: ضمن اینکه به شرکت های غله اعلام کرده ایم که اطلاعات واحدهای آزادپز را در فهرست خود قرار دهند.

وی از افزایش سهمیه آرد نانوایی ها خبر داد و گفت: در صورتی که خبازیها به موازات افزایش کیفیت، قیمت خود را کاهش دهند، از سهمیه بیشتری برخوردار خواهند شد.

غضنفری افزود: محدودیتی در عرضه آرد وجود ندارد و مردم می تواند همچون گذشته آرد مورد نیاز خود را با قیمت ملی تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز هر گونه مشکلی به فرمانداران اختیارات کامل داده شده است که برای حل مشکل وارد عمل شوند.

وزیر بازرگانی همچنین با اشاره به موضوع نهضت کاهش قیمت تمام شده کالاها گفت: پس از هدفمند شدن یارانه ها، امروز با پدیده ای که می توان اسم آن را نهضت کاهش قیمت گذاشت، مواجه شده ایم به طوری که بسیاری از بخش ها و بنگاه های اقتصادی به دنبال پیوستن به این نهضت هستند.

وی افزود: با اجرایی شدن این قانون، کاهش قیمت ها و ارائه تخفیف را در بخش هایی همچون لوازم الکتریکی و برخی از کالاهای صنعتی شاهد هستیم ضمن اینکه وزیر بهداشت نیز از ثبات قیمت ها در بخش بهداشت و درمان خبر داده است.

غضنفری گفت: با توجه به اثر گسترده اجرای قانون هدفمندسازی یارانه در شکوفایی اقتصاد کشور؛ همه مردم علاقه مند هستند که نقشی در اجرای هر چه بهتر این قانون داشته باشند.

وی درباره پیش بینی از وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: با توجه به کنترل و پایش روزانه قیمت ها و موجودی سطح بازار و تعامل بسیار گسترده ای که بین اصناف، اتاق های بازرگانی و دیگر فعالان اقتصادی با دولت وجود دارد انتظار جو آرامی را در این خصوص داریم.

وزیر بازرگانی اجرای هر چه بهتر قانون هدفمند سازی یارانه ها را نیازمند مراقبت دانست و گفت: وزارت بازرگانی اجرای این قانون را جدا از تنظیم بازار شب عید نمی داند و آمادگی کامل دارد هر گونه نیازی که تا پایان سال احساس شد در جهت تامین و توزیع کالا اقدام کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا