سیزدهمین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شد

"یزد فردا"انتخاب مطلب؛ رضا بردستانی : سی سال پیش که نخستین جلد "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" منتشر شد کمتر کسی گمان می برد که در جامعه ای که انقلاب، جنگ، سانسور مکتبی و سیاسی و اخلاقی، بحران اقتصادی و چالش های فرهنگی را تجربه می کند، کاری نو، اصیل، جدی، علمی و ارزشمند چون تالیف و انتشار دائره المعارفی برای کودکان و نوجوانان با استاندارهای جهانی و بدون کمک دولت ممکن باشد اما "جلد سیزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" منتشر شده و جلدهای دیگر در راه است.

دائره المعارف نویسی در ایران پیشینه ای غنی نداشت و تالیف دائرالعمارفی که با حفظ صبغه علمی به زبان کودکان و نوجوانان ایرانی تالیف شده باشد و به نیازها و پرسش های آنان در همه زمینه ها پاسخ گوید،کاری کارستان است و نیازمند سرمایه گذاری هنگفت،گروهی از متخصصان رشته های گوناگون، ویراستارانی کارآزموده که متن های تخصصی را با زبان و جهان کودک و نوجوان هماهنگ کنند، تصویرگران،گرافیست ها و عکاسانی که دانش و مفاهیم دشوار را برای کودکان و نوجوانان به زبان تصویر ترجمه کنند و مدیریتی با اعتبار، آگاه و مسلط به کار و کاردان که این همه را در یک جا گردآورده و چند دهه حفظ کند.

اما "شورای کتاب کودک" و خانم "توران میرهادی" سرپرست "فرهنگنامه کودک و نوجوان" و همه مولفان و ویراستاران و هنرمندانی که داوطلبانه بدین مهم همت گماشتند، با این کار دشوار برآمدند، بنایی ماندنی برساخته و نمونه ای نادر از کاری کارستان را در عرصه فرهنگ ایران به دست دادند بی آن که از کمک های دولتی بهره مند شده و استقلال خود را وانهند.

"فرهنگنامه کودک و نوجوان"،که بر اساس حروف الفبا منتشر می شود، بیش از ۵ هزار مدخل و موضوع مورد نیاز کودکان و نوجوانان گروه‌های سنی ۱۰ تا ۱۶ سال را در عرصه های فلسفه، دین، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و ریاضی، علوم کاربردی، هنر، ادییات، زبان، تاریخ و جغرافیا، زندگی نامه انسان های مشهور، کشورها و سرگرمی و... دربردارد و این همه با هزاران تصویر و عکس و نقشه،در ۲۶ مجلد منتشر خواهد شد.

"شورای کتاب کتاب" و خانم "توران میرهادی"،سرپرست "فرهنگنامه کودک و نوجوان" و همه مولفان و ویراستاران و هنرمندانی که داوطلبانه بدین مهم همت گماشتند، با این کار دشوار برآمدند، بنائی ماندنی برساخته و نمونه ای نادر از کاری کارستان را در عرصه فرهنگ ایران به دست دادند بی آن که از کمک های دولتی بهرمنده شده و استقلال خود را وانهند."جلد سیزدهم فرهنگنامه کودک و نوجوان"، که اکنون منتشر شده است،۱۵۰ مقاله و مدخل را در بر دارد و از حرف خ آغاز می شود.

بیش از سیصد متخصص و بیش از پانصد نویسنده، ویراستار، مترجم، نقاش و گرافیست با فرهنگنامه همکاری دارند و نام بسیاری از برجستگان فرهنگ ایران و متخصصان معتبری چون عبدالحسین آذرنگ، نادر افشار، کریم امامی، مهرداد بهار، علی بلوکباشی، احمد بیرشک، علی پازوکی، بهاالدین خرمشاهی، رضا سید حسینی، عبدالحسین زرین کوب، سیروس طاهباز، علی اشرف صادقی، محمد رضا شفیعی کدکنی، جعفر شهیدی، مهدی محقق، عباس یمینی شریف و غلام حسین یوسفی در میان همکاران فرهنگنامه به چشم می خورد.شرکت "تهیه و نشر فرهنگنامه کودک و نوجوان"، ناشر فرهنگنامه، که از زیرمجموعه های شورای کتاب است، در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد.

"شورای کتاب کودک"، نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۴۱ با هدف "کمک به روند شکل ‌گیری ادبیات کودکان" به همت توران میرهادی و با یاری توراندخت اشتیاقی، نوش‌آفرین انصاری، یحیی مافی، لیلی آهی و عباس یمینی شریف بنیان گرفت.

سیزدهمین مجلد فرهنگنامه کودک و نوجوان چون جلدهای قبلی از ویراستاری حرفه ای برخوردار بوده و گنجینه کتاب کودک و نوجوان را در ایران غنی تر خواهد کرد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا