کارگاه مبانی اصلی داستان و فیلم نامه

با حضور استاد حسین فتاحی

یزدفردا "سرویس فرهنگ و ادب :چهارشنبه یکم دی ماه کارگاه بحث آزاد مبانی اصلی داستان کوتاه، رمان و فیلم نامه با تاکید بر روی شاخصه های اصلی ادبیات پایداری با حضور استاد حسین فتاحی و هنرجویان و افراد علاقه مند در سالن کنفرانس حوزه هنری یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی حوزه هنری استان یزد فتاحی در این جلسه ضمن تبیین عوامل مهم و اساسی در چگونگی شکل گیری نظام فکری یک داستان نویس به بحث و تبادل نظر باهنرجویان پرداخت.

"عادت های نویسندگی" حسین فتاحی و چگونگی شکل‌گیری طرح اولیه رمان "آتش در خرمن" و داستان "بلند راهزن ها "از جمله مطالبی بود که هنرجویان مصرانه مشتاق شنیدن آن بودند. فتاحی جرقه اولیه رمان معروف "امیر کوچولوی هشتم" را دیدار با کودکی در تحریریه مجله کیهان بچه ها ذکر کرد. چنان که وی عنوان کرد من هنگامی که برای تهیه یک گزارش کودکانه برای مخاطبان مجله کیهان بچه ها به مناطق جنگی رفتم در شهر سوسنگرد که تازه از اشغال نیروهای عراقی آزاد شده بود در یک قهوه خانه بین راهی با شخصیت اصلی رمان آتش در خرمن روبرو شدم. او نوجوانی از روستاهای سوسنگرد بود که به هنگام آغاز جنگ چوپانی می کرده و مدتی هم در مناطق تحت اشغال عراقی ها مانده بود. خاطرات و حرف های وی دست مایه ای شد برای نگارش اولین رمان جنگ برای مخاطب کودک و نوجوان که البته بعدها سریالی هم براساس این رمان و مطابق با فیلم نامه ای که خودم نوشتم تهیه و از تلویزیون پخش شد.

حسین فتاحی مهم ترین عامل را در شکل گیری ذهن و فکر نویسنده مطالعه آثار ادبی برتر جهان براساس یک اولویت بندی تاریخی ذکر کرد.

او در پایان به هنرجویان توصیه کرد برای نوشتن علاوه بر مطالعه از اطلاعات ، خاطرات و دانسته های دیگران هم استفاده بکنند.

گفتنی است با توجه به استقبال هنرجویان و علاقه مندان به فن داستان نویسی در این جلسه پیشنهاد شد تا جلسات هفتگی کارگاهی برای نقد و بررسی داستان و نیز جلسات ماهانه به صورت مرتب و با حضور نویسندگان برتر کشوری برگزار شود.


حسين فتاحي متولد ١٣٣٦ يزد، در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسي آثار كلاسيك فارسي براي كودكان و نوجوانان آثار متعددي منتشر كرده كه «آتش در خرمن» و «پسران جزيره» در زمينه ادبيات پايداري است و «عشق سالهاي جنگ» رمان ديگر او از سوي نشر قدياني تاكنون شش بار تجديد چاپ شده است.«مدرسه انقلاب» ،«كودك و توفان» ، «اميركوچولوي هشتم» و بازنويسي «قصه‌هاي شاهنامه» و «سمك عيار» از ديگر آثار اوست. وي هم اكنون «قصه‌هاي مزرعه سيب» را ترجمه و آماده چاپ دارد....

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا