بحران ادبی یا بی‌تجربگی

همه داریم از سال صفر شروع می‌کنیم

محمود حسینی‌زاد


سرویس فرهنگ و هنر یزدفردا "مشکلی که امروز در ادبیات ما وجود دارد، این است که معیارهای ادبی ما دچار بحران شده ​است. نویسنده معیار ندارد. ناشر معیار ندارد و ممیز ما هم معیار ندارد و همه به نوعی بی تجربه هستند و دوران بی‌تجربگی را طی می‌کنند. حتی جوایز ادبی که قدری سر و صدا کرده‌اند نیز به نوعی همین وضعیت را دارند و در بی‌تجربگی به سر می​برند.


همین مساله طی این سال​ها تاثیر خودش را روی ادبیات ما گذاشته و وضعیت را به جایی رسانده که الان می‌بینیم.


از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در چند سال اخیر ادبیاتی نداشتیم که دچار بحران شود. وقتی می گویم ادبیات نداشتیم، منظورم این است که ادبیات شاخص نداشتیم. در دهه‌های گذشته وضعیت به این شکل نبود. به عنوان مثال در دهه 40 ما نویسندگان شاخصی داشتیم و هنوز هم وقتی می‌خواهیم از نویسندگان شاخص نام ببریم از آن‌ها یاد می‌کنیم.


دلیل این موضوع هم به همان نکته​ای که گفتم بر می گردد. یعنی وضعیتی که الان به نظر بحرانی می‌آید. درواقع نوعی بی‌تجربگی است که دست‌اندرکاران کتاب خود را درگیر آن کرده‌اند، اعم از نویسنده، مترجم، ناشر و حتی ممیزها. همه با این بی‌تجربگی مواجه هستند. همه ما داریم از سال صفر شروع می‌کنیم. فکر نمی‌کنیم پیشینه‌ای داشته‌ایم، انگار بخواهیم از ابتدا شروع کنیم. انتظار داریم که نویسنده ما چیز معقول را بنویسد، مترجم چیز معقول ترجمه کند، ناشر چاپ کند ،اما این اتفاق نمی‌افتد.

منبع:جهان
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا