اندر حكايات آلودگي هوا و رد پاي ديگران

زبان دراز
هفته نامه آیینه یزد

جدم كه در ميان مردم زمان خود به طويل اللسان معروف بود در عالم رويا به من گفت: نوه عزيزم در روزگار ما شنيدم كه مي‌گويند در كشور جا بلقا، آلودگي هوا، پايتخت و شهرهاي بزرگ آن را در نورديد پس دولتمردان آن كشور مصوب كردند بهترين راه، تعطيلي و خروج مردم از شهرها و رفتن به ييلاقات است در حاليكه اين بحران كشورشان را فرا گرفته بود مطلب زير را در روزنامه‌هاي آن روز همان كشور چاپ نمودند و سينه به سينه نقل مي‌كردند.


روزنامه ارگان حزب راست‌ها نوشت: توطئه آلودگي هوا ساخته و پرداخته نابخردان و مخالفان است و اين توطئه با اسم رمز هشدار شروع شده و كوردلان به آن دامن زده اند و عده اي از عوامل آ‌ن هم دستگير و در دارالحكومه به آلوده ساختن هوا اعتراف كرده اند. مدارك نشان مي‌دهد صد هزار تومان هم! پول دريافت كرده اند همچنين استكبار آن زمان از طريق يك كشور سامي زبان براي عوامل آلودگي هوا پول فرستاده مدركش هم به يكديگر نشان مي‌دادند.


روزنامه غرب ارگان حزب چپ‌ها نوشته بود: جناح حاكم آن زمان براي ايجاد خفقان! ‌با سوزاندن كتاب‌ها و روزنامه‌ها دود توليد كرده و به خانه روشنفكران فرستاده است و احتمالاً در اعلام ارقام و آمار هم صداقت لازم به كار گرفته نشده است.


در آن اوضاع راديو و تلويزيون با به تصوير كشاندن زباله‌هاي جمع آوري نشده فرنگي‌ها و كارتون خوابهاي آمريكا و ماشين‌هاي در برف مانده اروپا و تهيه نماهنگي كه گل و بلبل و تصاويري از هواي لطيف پايتخت پخش مي‌كرد گفت: خيلي وضع اروپا و آمريكا بد است و اقتصادشان ورشكسته شده است و برويد خدا را شكر كنيد كه زير سايه دولت ما هستيد!!


اداره محيط زيست اعلام كرده بود هواي مركز بلاد ما از مرز هشدار گذشته است. دولت جابلقا گفت: صبر كنيد به زودي بادي مي‌وزد باران مي‌بارد و توطئه‌ها را از بين مي‌برد البته يكي، دو تا، سه تا بچه و اولاد هم كم است بايد نوزاد را به توليد انبوه رسانيد و. . . بزودي هيچكس فقير نخواهد ماند با خيال راحت استراحت كنيد كه، هستيم«فرزند كمتر نه، اولاد بيشتر بلي»


مدير مسئول آيينه خطاب به اين حقير گفت: نوه محترم طويل اللسان بيدار شو! غذاي سنگين خورده بودي حرفهاي بي‌ربط مي‌زدي ! ‌ماست يعني كشك! اين درست است. . .

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا