محرم در ابرکوه شوری دیگر دارد.


ابرکوه رحیم میرعظیم :اگرچه در جای جای ایران اسلامی، مردم، عزادار و سیاهپوش شهادت مولای خویش هستند، اما در برخی از شهرهای کشور برگزاری این مراسم حزین به گونه ای است که مردم دیگر نقاط کشور و گاهأ جهانگردان خارجی را به سوی خود می کشد.َ

ابرکوهی ها، علاقه بسیاری به حضور در شهر و دیار خود در ایام محرم دارند و در این ایام، خانواده ها گاهأ ده ها میهمان را پذیرا هستند که به برکت سفره پرفیض و برکت امام حسین و سفره های پهن شده در تکایا و حسینیه ها، کمترین مشکلی برای پذیرائی از آنان وجود ندارد.

عزاداری در ابرکوه به صورت رسمی از شب هفتم محرم آغاز می شود که این آغاز کاری سنگین است ، البته نه به سنگینی مسئولیتی که برعهده شیعیان در ادامه راه فرزند پیغمبر گذاشته شده است.

عزاداری در ابرکوه در طول 3 روز و در سه نوبت انجام می شود و از ساعات اولیه صبح آغاز و تا پاسی از شب ادامه می یابد ، البته چند سالی است که روز های عزاداری ها رو به افزونی گذاشته است و البته شروع محرم مصادف با برگزاری مراسم روضه خوانی و برپائی زیارت عاشورا در هر کوی و برزن است.

حرکت دستجات عزاداری از تکایای مختلف و طبق برنامه هماهنگ شده آغاز و عزاداران با نوای طبل و به صورت دستجات زنجیر زن و سینه زن به دیگر تکایا سر می زنند و در پایان، به تکایای خود باز می گردند.

سرما، بعد مسافت و هیچ مانعی نمی تواند این رسم کهن عاشقی را از مردم بگیرد.

روز عاشورا در ابرکوه غوغای دیگری است .

همراه با سرزدن آفتاب، انبوه مردم عزادار در تکایا گرد می آیند و به همراه تعزیه خوان ها، وارد میدان اصلی شهر می شوند و در ادامه با گذر از امامزاده احمد به سمت تکایای خود حرکت و بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا و اطعام از سفره مولای دلدادگان به سمت منازل خود راهی می شوند تا عصر همین روز در خیمه گاه ها شاهد نمایش تعزیه آتش زدن بارگاه امام حسین باشند و شب نیز شام غریبان خانواده آل پیامبر را به تصویر می کشند.

البته شور و هیجان حسینی در این شهر کهن را تنها با دیدار و حضور در این مراسم می توانید به راستی به نظاره بنشیند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا