عدم تخصص ونوآوری در روابط عمومی ها

امیرترقی نژاد

سالهای سال است که از فعالیت روابط عمومی در نهاد ها وادارات استان یزد می گذرد ودر این راستا روابط عمومی ها دچار تغییر وتحولات گسترده ای در سطح استان شده اند اما به اعتقاد کارشناسان کمتر به متخصصان دانش آموخته روابط عمومی توجه شده وحتی این روزها به نقش مهم نوآوری وخلاقیت در روابط عمومی توجه نمی شود.

عباس ماند گاری کارشناس ارشد ارتباطات در این مورد  می گوید:کمتر متخصص دانش آموخته روابط عمومی در صدر نهاد روابط عمومی های سازمان ها قرار گرفته است.

وی بااشاره به نقش مهم نوآوری وخلاقیت در روابط عمومی ،اظهارمی دارد:در جامعه روابط عمومی ایران چه درون سازمان ها، چه نهادهای صنفی و چه نهادهای عملی روابط عمومی کمتر توجهی به خلاقیت و نوآوری می کنند.

اما دکترمحمودرضا مرتضوی مدرس رشته روابط عمومی مرکز علمی کاربردی فرهنگ وهنر یزد براین اعتقاد است که بزرگ ترين چالش روابط عمومي کشور در حال حاضر، فقدان الگوي روابط عمومي کارامد و يک هسته تصميم گيري با مديريت متمرکز است.

وی می گوید: اگر روابط عمومي بخواهد در اين زمانه رقابت تنگاتنگ، نتيجه بدهد بايد همه سعي خود را در باب طراحي و ارايه الگوهاي جديد بکار ببرد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه ،مهمترين رسالت يک روابط عمومي آگاه کردن مردم از تلاش ها و مشکلات سازمان، جويا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آن به سازمان و ترتيب اثر دادن به آنها در برنامه ريزي هاي آتي به منظور رسيدن به رشد و توسعه بيشتر سازمان است.

عباسعلی سرداری زارچ دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی می گوید :برگزاري کنفرانس هاي بين المللي، ايجاد ارتباطات بين المللي، راه اندازي موسسات خصوصي و تشکل های حرفه ای، انتشار نشريات تخصصي، برگزاري دوره هاي متعدد آموزشي،تاسيس رشته روابط عمومي در مقاطع کارشناسي و کارشناسی ارشد و ساير اقدامات از اين دست نشان مي دهد که روابط عمومي ايران در حال پيشرفت است و البته براي دستيابي به جايگاه حرفه اي خود، بايد در عرصه هاي ديگر نيز فعاليت خود را گسترش بدهند.

وی باشاره به اینکه نقش تشكل هاي روابط عمومي را نبايد ناديده گرفت براین باوراست که استراتژي تشكل هاي روابط عمومي بايد مبتني بر ارتقاء‌ سطح آگاهي حرفه اي و عمومي، حمايت و همكاري نزديك با اشخاص متخصص و سازمان هاي ملي، محلي و بين المللي و حمايت از نوآوري و ابتكار و مشاركت تخصصی فعالان روابط عمومي به عنوان بخشي از يك برنامه گسترده باشد.

ولی نتايج يك تحقيق درباره تلقي شهروندان يزدي از روابط عمومي که چند سال پیش توسط عباس ماند گاری وامیرترقی نژاد صورت گرفته است نشان مي دهد كه 54 درصد برقرار كننده ارتباط ميان سازمان و جامعه , 2/13 درصد رسيدگي كننده به انتقادات و پيشنهادات‌‏, 3/7 درصد حل مشكلات مراجعين سازمان‌‏, 5 درصد مسوول اطلاع رساني به جامعه‌‏, 5/3 درصد مجري برنامه هاي تبليغاتي سازمان‌‏, 3 درصد مسوول ارتباطات داخلي سازمان و 14 درصد ساير را تعريف روابط عمومي مي دانند.

دراین تحقیق که به روش پيمايشي و مصاحبه حضوري و تكميل پرسشنامه با شهروندان يزدي در مناطق 3 گانه شهر يزد به عمل آورده است، تبليغات با سهم 40 درصد مهمترين كاري قلمداد شده است كه روابط عمومي ها در حال حاضر بدان مي پردازند. اين در حالي است كه 20 درصد اطلاع رساني , 15 درصد تشريفات , 10 درصد نظر سنجي , 5 درصد ارتباط با كاركنان و 10 درصد انتشارات , نوع فعاليت روابط عمومي ها از ديدگاه پاسخگويان بوده است.

درباره عدم توجه به افكار و نظرات مردم از سوي روابط عمومي ها 30 درصد موافق , 5/37 درصد بي نظر و 5/32 درصد مخالف هستند. در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي شما از روابط عمومي ها چيست ؟ اين نتيجه به دست آمده است كه 5 درصد زياد, 80 درصد متوسط و 15 درصد كم را عنوان كرده اند.

همچنين درباره ميزان آشنايي روابط عمومي ها با مشكلات آنان عنوان شده است كه 30 درصد زياد , 9/14 درصد متوسط و 4/28 درصد كم است. در ادامه تحقيق به اين مساله اشاره شده است كه 10 درصد زياد , 5/40 درصد متوسط و 5/49 درصد كم را درباره ميزان تلاش روابط عمومي ها براي حل مشكل مراجعين دانسته اند. 70 درصد امور اداري , 5/2 درصد طرح انتقادات و پيشنهادات‌‏, 5/20 درصد كسب اطلاعات و 7 درصد بي پاسخ را درباره علل مراجعه به دفاتر روابط عمومي ها عنوان كرده اند.

و بالاخره اينكه به اعتقاد شهروندان يزدي, 5/41 درصد رسيدگي به امور و مسائل مراجعين و كاركنان‌‏, 7/15 درصد رفتار مناسب و برخورد با مردم ,3 درصد صداقت در رفتار و گفتار , 8/12 درصد اطلاع رساني جامع و دقيق , 2/3 درصد روحيه انتقاد پذيري , 8/13 انتقال نظرات مردم به مسوولين و 10 درصد پاسخگويي دولت را ويژگي يك روابط عمومي كارآمد دانسته اند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا