پرده برداری از ضریح نواده بلافصل امام محمد باقر(ع) در ابرکوه در محرم امسال


ابرکوه رحیم میر عظیم سرپرستی یزدفردا :این امامزاده یکی از امامزادگانی است که در کشور و استان یزد از نوادگان بلافصل یک امام است و مورد عنایت مردم قرار دارد.

در محرم امسال، مردم ابرکوه شاهد پرده برداری از ضریح مطهر امامزاده شهیدان ابرکوه، از نوادگان بلا فصل امام محمد باقر(ع)، خواهند بود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه قبل از این در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشته بود که، این ضریح از پنجم محرم از شهر میبد که محل ساخت آن بوده است، حرکت کرده و بعد از گذراندن یک شب در امامزاده سید جعفر یزد وبا عبور از تفت ،علی آباد و دهشیر، شب هفتم محرم وارد ابرکوه می شود.

حجت الاسلام ولی، مسیر حرکت ضریح در ابرکوه را، شب هفتم تا صبح تاسوعا، استقرار در میدان امام حسین(ع) ابرکوه، صبح تاسوعا حرکت به بخش بهمن و همچنین روستای مریم آباد و در جوار دو امامزاده دیگر شهرستان،بعد از ظهر تاسوعا بهشت زهرا، شب عاشورا تا پایان شب در میدان امام حسین(ع) ابرکوه و انتهای شب حرکت به سمت امامزاده شهیدان ذکر نمود.

وی زمان پرده برداری از ضریح امامزادگان واجب التعظیم مالک و محمود را عصر عاشورا ذکر و از مردم ولایتمدار ابرکوه خواست در این مراسم روحانی شرکت نمایند.

به گفته ولی، این امامزاده یکی از امامزادگانی است که در کشور و استان یزد از نوادگان بلافصل یک امام است و مورد عنایت مردم قرار دارد.

ولی افزود:این امامزاده با وجود اهمیت و احترام خاصی که دارد سالیان سال در محرومیت به سر برده است و از سال قبل تلاش ها در جهت رفع محرومیت از این امامزاده شدت گرفته است.

به گفته این مسئول ،انجام کارهای عمرانی از جمله ساخت داخل بقعه ساخت سرویس بهداشتی، آسفالت مسیر با همکاری اداره راه و ترابری ابرکوه، ساخت ایوان بیرونی، ساخت سکوهای دور امامزاده و فرش شدن کف آن با کمک یک خیر از جمله اقدامات انجام شده است.

ساخت ضریح نیز از جمله مهمترین فعالیت ها در زمینه محرومیت زدائی از این امامزاده زمینه بوده است.

به گفته وی بحث ازاد سازی زمین های اطراف این امامزاده نیز از جمله کارهای ارزنده ای بوده است.

حجت الاسلام ولی، حل شدن مشکل آب و برق و گاز را نیز از جمله دیگراقداماتی دانست که با تلاش خاضعانه هیئت امناء امامزاده و در رأس آن ها آقای غلامحسین اکرمی رئیس هیئت امناء صورت پذیرفت، ضمن اینکه نقش ارزنده هیئت امناء در فعالیت های انجام شده و در دست اقدام را نیز می بایست از عوامل پیشرفت کار ذکر نمود و اوقاف به سهم خود از خدمات این عزیزان خدمتگزار قدر دانی می کند.

به گفته حجت الاسلام ولی مسئولین شهری ابرکوه نیز در این فعالیت ها یاری رسان اداره اوقاف بوده اند که از تمامی این عزیزان به خصوص آقای حاج خلیل زارع رئیس راه و ترابری شهرستان که با همکاری خود در آسفالت راه دسترسی به امامزاده، بسیاری از مشکلات زوار را بر طرف نموده اند قدر دانی و از خداوند منان توفیق روز افزون انان را در خواست می کنیم.

وی افزود: تاکنون مبلغی حدود 250 میلیون تومان جهت طرح های انجام شده هزینه گردیده است و علاوه بر آن صدها متر زمین نیز جهت توسعه امامزاده آزاد سازی شده است.

وی برنامه های آینده را تهیه طرح جامع امامزاده شهیدان،ساخت مسجد، گسترش فضای مسقف و احیاء موقوفات این امامزاده واجب التعظیم برشمرد.

به گفته سرپرست اداره اوقاف شهرستان جهت طرح تکمیل و توسعه این امامزاده واجب التعظیم مبلغی حدود سه میلیارد تومان مورد نیاز است.

حجت الاسلام ولی همچنین شماره حساب 15119 بانک تجارت مرکزی ابرکوه را نیز جهت واریز کمک های مردمی به امامزاده شهیدان اعلام نمود.

یاد آور می شویم که به گفته سرپرست اوقاف ابرکوه، کار ساخت این ضریح که از 9 ماه قبل آغاز شده بود، با 50 میلیون تومان هزینه َبه اتمام رسیده است.

همه ساله جمع زیادی از مردم کشور جهت زیارت این امامزاده واجب التعظیم به شهرستان ابرکوه سفر می کنند.

امامزاده شهیدان همه روزه شاهد حضور جمع زیادی از مردم شهرستان نیز می باشد و در مناسبت های مختلف نیز به انجام عزاداری و نخل برداری می پردازند.

نسب امامزادگان واجب التعظیم مالک و محمود در بحر الانساب آمده است.

شایان ذکر است که این امامزاده در خارج از محدوده شهری ابرکوه قرار دارد و انتظار می رود با تلاش مسئولان ذیربط و با قرار گرفتن در محدوده شهری و با توجه به قرار گرفتن آن در یک موقعیت خاص، به یکی از قطب های اصلی گردشگری شهرستان ابرکوه تبدیل شود.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا