زين‌العابدينی، فيلمساز:

جذابيت‌ فيلم‌های آخرالزمانی هاليوود تنها در تصوير خلاصه می‌شود


ایکنا" : جذابيت در فيلم‌های آخرالزمانی غرب به ويژه هاليوود تنها در جلو‌ه‌های بصری خلاصه می‌شود، در صورتی‌كه از لحاظ معنايی از استحكام لازم بهره نمی‌برد. «كامران زين‌العابدينی»، فيلمساز مستند، اظهار كرد: فيلم‌های آخرالزمانی در يك دهه اخير دنيا رشد قابل ملاحضه‌ای داشته، به نحوی‌ كه هر سال شاهد سه يا چهار فيلم عظيم در اين رابطه هستيم. آثاری كه هر كدام چگونگی پايان دنيا را به تصوير می‌كشند.
وی افزود: اما نكته مهم اين موضوع است كه در تمام فيلم‌های آخرالزمانی هاليوود، ناجی يك آمريكايی است كه سبب نجات انسان‌ها می‌شود؛ زياده‌خواهی‌ای كه به سينما نيز رسوخ پيدا كرده است، اما به واسطه مصنوعی بودنش باورپذير نيست.
جذابیت‌های تصویری
اين مستندساز با اشاره به اينكه آثار آخرالزمانی غرب به ويژه هاليوود تنها در بحث تصويری دارای جذابيت هستند نه معنايی، تصريح كرد: فيلم‌های آخرالزمانی غرب را تنها بايد در شكل تصويری جذاب دانست. برای نمونه فيلم «2012» تنها متكی به جلوه‌های ويژه است و جز آن معنا و مفهوم ديگری ندارد. بنابراين تاثيرگذاريش نيز ماندگار نخواهد بود. دليل چنين ضعفی نيز اين است كه پايه تفكری اين آثار متكی بر يك ايدولوژی منسجم نيست.
كارگردان مستند «چشمه» در پاسخ به اين سؤال كه سينمای ما در زمينه فيلم‌های آخرالزمانی به چه اندازه فعال بوده، گفت: متأسفانه ما از آن سوی پشت بام افتاده‌ايم، چرا كه غرب با وجود نداشتن تفكری دينی قوی، سالانه چند فيلم عظيم در اين خصوص توليد می‌كند، اما ما با وجود اين‌كه از ايدئولوژی محكم در اين زمينه بهره می‌بريم، بنا به دلايل مختلف در عرصه فيلم‌های آخرالزمانی كم‌كار هستيم.
زين‌العابدينی ادامه داد: شايد مهم‌ترين دليل اين كم‌كاری را هم در عدم امكانات لازم در سينمايمان بتوان جستجو كرد كه اجازه ساخت فيلم‌های اين‌چنينی را به ما نمی‌دهد؛ هرچند كه ساخت فيلمی همانند «ملك سليمان(ع)» نشان داد كه ما می‌توانيم در فيلم‌هايمان از پروداكشن‌های عظيمی هم در كارهايمان بهره بريم.
وجود حساسیت‌ها
اين مستندساز متذكر شد: در ضمن برخی حساسيت‌های موجود در خصوص اين‌گونه موضوعات سبب شده كه فيلمسازان با احتياط به اين گونه ورود داشته باشند، بنابراين دولت بايد با سفارش به فيلمسازان مطرح فضا را به گونه‌ای فراهم كند كه سينماگران ما بتوانند به راحتی در اين زمينه فعاليت كنند.
وی در پايان خاطرنشان كرد: غفلت از ساخت فيلم‌های آخرالزمانی علوه بر اينكه ما در زمينه فكری از سينمای غرب عقب می‌اندازد، سبب می‌شود ما تماشاگری گسترده‌ای را در داخل و خارج از دست دهيم؛ درصورتی‌كه سينما يكی از ابزارهای تأثيرگذار برای اشاعه مفاهيم ارزشی است
.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا