سفر سه روزه مدیرکانون کشور به یزد (3):دارا و سارا کجائی هستند،دریزد چه می کنند ؟

دارا و سارا خواهر و برادر دوقلو هشت ساله ای هستند که د ريکی ا زشهر های کوچک ايران زندگی می کنند.آنها می توانند کرد،لر ،ترک ، بلوچ يا فارس باشند.می توانند گليک يا مازنی باشند و يا ..... اما مهم ايرانی بودن آنهاست.

آنها به سراسر ايران سفر می کنند.لباسهای زيبای محلی هر ناحيه را می پوشند و هوشيار و کنجکاو به ويژگيهای طبيعی و فرهنگی هر منطقه دقت می کنند.

"روز به " پدر دارا و سارا کارمند ميراث فرهنگی است.اين فرصت خوبی است برای بچه ها که همراه پدرشان به شهرهای مهم ايران سفر کنند و با آثار تاريخی اين شهر ها آشنا شوند.

مادرشان "ايران "خانم معلم جغرافيا است به همين دليل بچه ها اطلاعات خوبی از بچه های ديگر کشورهای جهان دارند.ناگفته نماند آقاجون و خانم جون بچه ها يعنی پدربزرگ و مادربزرگ آنها مشکل گشای بسياری از مشکلات دارا و سارا هستند.آقاجون پيش نماز محله آنهاست و محبوبيت زيادی بين اهالی دارد." خاله ستاره "خاله دارا و سارا که دستی به قلم دارد ،برای چند نشريه محلی و يکی از مجلات مهم قصه و شعر کودکانه می نويسد او هميشه جوابهای خوبی برای سئوالهای بچه ها درباره هر چيزی دارد.دارا و سارا د رخانه قديمی خودشان سرگرميهای مختلفی دارند.گاهی کنار حوض بزرگ ميان حياط می نشينند و با ماهی های قرمز داخل آن بازی می کنند.گاهی برای قد قد خانم مرغ پا کوتاه خانگی شان و جوجه هايش دانه می ريزند و البته هميشه مواظبند که " برفی " گربه شيطانی که هر روز روی ديوار خانه آنها می آيد،سراغ جوجه های قد قد خانم و ياماهی های داخل آن نرود.

گاهی سارا د رزيرزمين خانه شان دست به آزمايشهای علمی می زند،او تا به حال چند بار شيشه های زيرزمين را به همين خاطر شکسته است.او آرزودارد روزی معلم شيمی شود .سارا با آنکه هشت سال دارد به خوبی تنيس روی ميز بازی می کند و درمدرسه جزو اولين ها است.

دارا با تشويق سارا مثل قهرمانان داستانهای پرماجرايی که می خوانند با هم دست به کارهای عجيب و غريب می زنند.

دارا فوتبال را خيلی دوست داردالبته بدش نمی آيد که روزی مثل عمو علی کشتی گير قابلی شود،اما راستش اينها همه آرزوی دارا نيست.

دارا دوست دارد مثل مجيد پسر " عمه خورشيد " از رايانه سردر آورد و با آن کار کند.گاهی آرزو می کند مثل همکاران پدرش باستان شناس باشد.اما ا زوقتی که با حسين پسر همسايه به کلاسهای نجوم می روز گاهی در روياهايش خود را يک فضانورد می بيند.

دارا و سارا با علاقه ها و آرزوهايشان ماجراهای شيرينی خلق می کنند که همه از شنيدن و خواندن آنها لذت می برند.

ساخت


ایده ساخت

عروسکهای ملی دارا و سارا از سال ۱۳۷۵ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد. اما پنج سال طول کشید تا این دو خواهر و برادر ایرانی ، با لباسهای محلی اقوام مختلف ایرانی، با هدف آشناسازی و انس کودکان ایرانی با فرهنگ کهن ایرانی،اسلامی، در سال ۱۳۸۰ متولد شوند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها به تولید عروسک اکتفا نکرده، بلکه وسایل جنبی عروسک‌های دارا و سارا مثل لوازم تحریر، نوار سرود، تقویم، پوستر و جوراب نیز تولید و عرضه کرده است.

به گفته آقای محسن چینی فروشان، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به دلیل کیفیت نامرغوب عروسک های ایرانی، ساخت این عروسک ها به چین واگذار شد. وی می‌گوید: البته چین تنها مجری طرح تولید است و هیچ نظارتی بر طراحی و ساخت این عروسک‌ها نداشته است

ایرادات


برخی عروسک خوب را عروسکی می دانند که بتوان با آن به راحتی یک دل سیر بازی کرد و هر جور که آدم خواست بتواند قیافه‌اش را تغییر دهد، مثل عروسک‌های باربی. این عروسک‌ها را می‌شود بی‌لباس خرید. تنوع لباس‌های باربی به حدی است که می‌توان از او از یک کارگر ساختمانی یا باغبان گرفته تا یک ملکه یا هنرپیشه ساخت و اینها همه تنها به مدد لباس‌های متعدد ساده و گوناگونی است که متناسب با حالات باربی و اتفاقات زندگی روزمره‌اش طراحی و عرضه شده است.

ولی لباس‌های فاخر و غیرقابل انعطافِ دارا و سارا مانع از بازی متنوع بچه‌ها با آنهاست. یکی دیگر از تفاوت‌های این عروسک‌ها قیمت آنهاست؛ که همین مسئله حتی موجب گرایش والدین به خرید عروسک‌های باربی برای کودکان‌شان می‌شود. دارا و سارا در شکل کنونی خود بیشتر عروسک‌های زینتی هستند که باید سراغشان را در ویترین و سر طاقچه خانه‌ها گرفت، البته اگر در طاقچه‌های زندگی امروزی جایی برای آنها مانده باشد.

آناتومی و ساختمان بدنی باربی ساده و در عین حال متحرک است. اما سارا و دارا توان حرکت پیچیده باربی را که در تمامی مفاصل (به جزء انگشتان پا) از الگوی انسانی تبعیت می‌کنند، ندارند.

یکی دیگر از ضعف‌های طراحی عروسک‌های دارا و سارا وزن این عروسک‌ها است و طراحی و تولید به گونه‌ای بوده که بدن آن‌ها توپر می‌باشد و همین امر وزن عروسک‌ها را افزایش می‌داد که ممکن بود برای کودکان خطرساز شود.

اما قول ها

به گفته  مهدی باقری معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولیدات جدید دارا و سارا مشکلات فعلی این عروسک‌ها را که شامل گرانی قیمت، سنگینی وزن و ارتفاع نامناسب آن‌هاست، نخواهند داشت. وی تصریح کرد: هدف ما از تولید این عروسک‌ها مقابله با عروسک‌های باربی نیست.

نسل جديد عروسک‌هاي «دارا و سارا»
مدير مرکز سرگرمي هاي سازنده کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از ساخت و عرضه نسل جديد عروسک هاي "دارا و سارا" در سال جاري با ابعاد و حجم کوچکتر خبر داد.
"مجيد قادري" امروز گفت: در راستاي بهينه سازي عروسک هاي دارا و سارا براساس ارزيابي هاي انجام شده از مخاطبان، نسل جديد اين عروسک ها در قالب جديد، با ابعاد کوچکتر و با ظرافت بيشتر چهره، به زودي روانه بازار خواهد شد.

وي اظهار داشت: اين نسل از عروسک هاي دارا و سارا نسبت به نسل قديم آنها سبکتر و قابل حمل تر خواهد بود و طول آنها از 40 سانتي متر به 30 سانتي متر کاهش مي يابد.

مدير مرکز سرگرمي هاي کانون در مورد تاريخچه توليد عروسک هاي دارا و سارا توضيح داد: حدود هشت سال پيش با مشاهده فقدان توليد سرگرمي هايي که بيشتر جنبه فرهنگي داشته باشد در بين توليدات کانون، اقدام به طراحي شخصيت داستاني دارا و سارا کرديم.

قادري گفت: اين نخستين گام در راستاي توليد يک دختر و پسر با ويژگي هاي بومي کشور بود که جريان توليد آن از سال 1380 آغاز و از سال 81 وارد بازار فروش شد که تاثيرگذاري فرهنگي خوبي را نيز به دنبال داشت.



راستی

مجموعه موسيقي هاي دارا و سارا هم وجود دارد که می توانیم دانلود کنیم و ایرانی گوش کنیم
 

آهنگ 1

:

آرم صوتي كانون

play

download

آهنگ  2

:

سرود كانون

play

download

آهنگ  3

:

سارا جون

play

download

آهنگ  4

:

سارا

play

download

آهنگ  5

:

درس

play

download

آهنگ  6

:

سارا گل

play

download

اصل مطلب سارا و دارا در یزد هدیه می گیرند 

سارا و دارا قرار است در یزد 20 دست لباس با طرح های مختلف را به تن کنند و عکس یادگاری بگیرند و البته در حضور بابای کانون .

 البته دارا و سارا را باید درلباس های نو در یزد ببینیم و نتیجه تلاش گروه طراحی پارچه ولباس دانشگاه آزاد اسلامی و واحد آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد که 20 دست لباس سنتی جدید برای عروسکهای دارا وسارا طراحی واجرا کرده اند و قرار است رونمایی از 20 لباس جدید عروسک های ملی دارا وسارا با حضور رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل کانون کشور و با حضور مسئولین استانی در تاریخ 15آذرماه 89 در مرکز تجربیات کانون استان یزد انجام گیرد.

منابع

خبرگاریها

دارا و سارا

کانون

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا