معاون وزارت كشاورزي:

استان يزد بايد از حداقل آب موجود، حداكثر استفاده را ببرد كه در حال حاضر به اين صورت نيست.

فابرکوه رحیم میرعطیم : معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي از آمادگي كامل دولت در راستاي گسترش آبياري تحت فشار خبر داد و گفت: هيچ محدوديتي در اجراي طرح آبياري قطره‌اي وجود ندارد.

سيدرحيم سجادي امروز در حاشيه بازديد از طرح‌هاي كشاورزي شهرستان ابركوه در گفت‌وگو با خبرنگاریزدفردا در ابركوه اظهار داشت: بر اساس سياست‌هاي وزارت جهاد كشاورزي كه صرف بهينه آب و خاك را سرلوحه كار خود مي‌داند، دولت به صورت كامل از تغيير آبياري سنتي به نوين حمايت مي‌كند.
وي اين اقدام را نشأت گرفته از پيام مقام معظم رهبري در سال گذشته و مطرح كردن بحث مصرف بهينه در كشور عنوان كرد.
سجادي افزود: اين طرح يكي از طرح‌هايي است كه در اولويت فعاليت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفته و در سطح كشور نيز برنامه‌ريزي‌هاي كلاني در مورد آن انجام شده است.
وي خاطرنشان كرد: به تازگي نيز مصوبه شوراي عالي آب كه با حضور رئيس جمهور تصويب شده بود به وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ شده و بر اساس اين مصوبه، اين وزارتخانه بايد در سراسر كشور، نسبت به مطالعه و اجراي آبياري تحت فشار اقدام كند.
سجادي ادامه داد: همچنين در اين مصوبه 800 ميليارد تومان اعتبار براي آبياري تحت فشار در سراسر كشور در نظر گرفته شده كه 50 درصد از اين مبلغ براي هر هكتار مشاركت مردم و بقيه سهم مشاركت دولت است.
وي سهم دولت از اين مشاركت را حدود دو تا 2.5 ميليون تومان براي هر هكتار دانست كه بر اساس نوع سيستم آبياري پرداخت مي‌شود و بقيه هزينه‌هاي اين طرح نيز به صورت تسهيلات پرداخت مي‌شود.
سجادي عنوان كرد: كشاورزاني كه در اجراي اين طرح نيازي به وام نداشته باشند مي‌توانند تنها يارانه دولت را از طريق صندوق حمايت از بخش كشاورزي دريافت كنند.
وي همچنين از استقبال بسيار خوب بهره‌وران كشاورزي از اجراي اين طرح در كشور خبر داد و اظهار اميدواري كرد: كشاورزان شهرستان ابركوه نيز بتوانند با پيگيري‌هاي نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، مدير جهاد كشاورزي استان يزد و ديدگاه‌هاي فرماندار شهرستان از اين اعتبارات سهم عمده‌اي داشته باشند.
وي يكي عوامل اجراي اين طرح را قبول اين مسئله از جانب كشاورزان دانست و اظهار اطمينان كرد: كشاورزان با توجه به خشكسالي‌هاي اخير از اين سياست حمايت و استقبال خواهند كرد.
سجادي از آبياري غرقابي در استان يزد اظهار نارضايتي كرد و افزود: استان يزد بايد از حداقل آب موجود، حداكثر استفاده را ببرد كه در حال حاضر به اين صورت نيست.
وي اظهار اميدواري كرد: مانند يكي از شهرستان‌هاي استان بوشهر، بتوان جشن پايان آبياري غرقابي را در استان يزد شاهد بود.
سجادي در پايان تاكيد كرد: در اجراي طرح آبياري قطره‌اي، هيچ محدوديتي وجود ندارد و دولت آمادگي پرداخت يارانه و وام اختصاص داده شده را دارد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا