نقاط قوت و ضعف تئاتر بسیج چیست؟


امیر ترقی نژاد:نهمین جشنواره تئاتر بسیج کشور در تبریزدر حالی به کار خود پایان داد که به اعتقاد هنرمندان این رشته به دليل عدم وجود آموزش‌هاي لازم براي گروه‌هاي شهرستاني بسياري از اين گروه‌ها کارهاي جديدشان مونتاژ تجارب جشنواره‌يي‌شان استبه طوریکه .داود رشيدي معتقد است: مشکل اساسي گروه‌هاي تئاتر (در حوزه ارزشي) آن است که نويسنده درصدد است تمام مسائل دنيا را در يک کار حل کند و به همين دليل ممکن است کار طولاني و خسته کننده از آب درآيد.

به گزارش ایسنا،اين داور پيشکسوت جشنواره تئاتر بسيج با اشاره به نقاط قوت و ضعف آثار ارائه شده در جشنواره تئاتر بسیج گفت: در اين جشنواره چند اجراي خوب و قابل تأمل ديديم اما برخي آثار نيز به دلايل مختلف دچار مشکلات ساختاري و محتوايي بودند.

رشيدي با اشاره به اينکه هم‌اکنون به خاطر توجه و محبت مردم احساس گرما و انرژي مي‌کنم اظهار داشت: موفقعيت در تئاتر در گرو عشق به اين کار است. هنرمند تئاتري بايد بداند که تئاتر يک مأموريت بزرگ است و هنرمند بايد کار کند و با دقت توجه داشته باشد که با يک روز و دو روز و يک سال و دو سال نمي‌توان در اين کار به موفقيت رسيد و بايد بداند که به قول خيلي‌ها سخت‌ترين شغل بازيگري است و بعد از آن کارگران معدن داراي سخت‌ترين مشاغل هستند.

اما دکتر محمدعلي خبري می گوید: تئاتر آئينه زندگي است و تئاتري حيات دارد که به مسائل و مشکلات زندگي توجه داشته باشد و از طريق هنر تبيين کننده ي راه زندگي جامعه باشد.

اين کارشناس هنرمند افزود : توجه و نظر دست‌اندرکاران هنر ارزشي اين است که در عين توجه به مضامين مذهبي و حماسي تئاتر بتواند به همه معضلات و چالش‌هاي اجتماعي بپردازد و بتوانيم تنوع موضوعات بهتري داشته باشيم.

رئيس پژوهشکده هنر و رسانه ايران با اشاره به تعداد گروه‌هاي شرکت کننده در جشنواره تئاتر بسيج اظهار داشت: حدود 755 گروه تئاتر در شهرستان‌ها، استان‌ها و جاي جاي ايران در اين هم‌آورد هنري شرکت کرده‌اند. بايد در نظر داشت که اين براي کل تئاتر کشور سرمايه کمي نيست به همين دليل بايد توجه داشت که بعد از جشنواره بتوان با آموزش و نگه داشتن گروه‌ها در فرآيند اجرا موضوع تئاتر متعهد را به صورت يک جريان مبارک تئاتري حفظ و گسترش داد.

بايد از فرداي جشنواره براي اجراي اين نمايش‌ها برنامه‌ريزي کرد و روش گزينش کارهاي برتر تغيير کند؛ يعني کارهايي در جشنواره بعد به مراحل بالاتر بيايند که در طول سال اجراهاي موفق تري داشته باشند.
دبير جشنواره‌ تئاتر بسيج هنرمندان هم براین اعتقاد است که اگر كيفيت آثار نمايشي بالا باشد، اصلي‌ترين جايزه‌ي ما اين است كه همه‌ي اين‌ نمايش‌ها با قرار‌داد مشخصي اجراي عمومي داشته باشند.

حسين مسافر‌آستانه رییس مرکز هنرهاي نمايشي می گوید: جشنواره تئاتر بسیج در دو بخش نمايش صحنه‌اي و متون نمايشي در موضوعات سياسي، اجتماعي، اخلاقي، داستان‌هاي ديني، دفاع مقدس و با اهداف شناخت و معرفي بسيجيان هنرمند، دستيابي به جنبه‌هاي نو و بازكردن دريچه‌هاي تازه در رويكرد هنر نمايش به موضوعات اخلاقي، فرهنگي و سياسي برگزار شد.

دبير جشنواره‌ي تئاتر هنرمندان بسيج با بيان اين‌كه تنها راه رسيدن به جشنواره‌هايي مانند جشنواره‌ي بين‌المللي فجر ارائه‌ي آثار با كيفيت بالا است، افزود: هيچ امتياز و سهميه‌بندي ويژه‌اي براي كسي قائل نشده‌ايم و حضور آثار تنها به دليل كيفيت بالاي آنها بوده است.

وي ادامه داد: از نظر كيفيت چه در آثار، نوع برگزاري، داوران و دبيرخانه هيچ كمبودي نسبت به جشنواره‌هاي ديگر وجود ندارد و بسياري از هنرمندان طراز اول در اين جشنواره حضور دارند.

ولی رييس سازمان بسيج هنرمندان می گوید: اگر در مفهوم بسيج بازنگري كنيم، مي‌شود بسيج را يك تفكر و منشي كه هدفش تعالي جامعه است دانست و اين مرز بسيج است. از نظر اين تفكر چون همه‌ي هنرمندان دغدغه‌ي تعالي جامعه را دارند، بسيجي هستند.

حسين قناديان همچنين با بيان اين‌كه تاكنون 2200 شهيد هنرمند در عرصه‌هاي شعر، فيلم، تئاتر، مجسمه‌سازي و ادبيات داستاني شناسايي شده است، گفت: جمع‌آوري آثار هنرمندان شهيد و معرفي آنها از وظايف ماست.

قناديان بودجه‌ي برگزاري جشنواره را ناچيز خواند و گفت: بودجه‌ي اختصاص يافته به برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر بسيج شامل تمامي جشنواره‌هاي استاني با اين جشنواره مجموعا معادل يك ميليارد و 200 ميليون تومان است.

يک کارگردان تئاتر معتقد است: به دليل عدم وجود آموزش‌هاي لازم براي گروه‌هاي شهرستاني بسياري از اين گروه‌ها کارهاي جديدشان مونتاژ تجارب جشنواره‌يي‌شان است.

مسلم سليمانيان، نويسنده و کارگردان نمايش "جاويد خاک" گفت: متأسفانه تئاتر جنگ در شهرستان‌ها مانند يک کودک بي‌سرپرست مي‌باشد که هر مسئولي با مذاق و سليقه خود نسبت به محدود کردن و حمايت از کارهاي هنري اقدام مي‌نمايد و از اين رهگذار شرايط کار براي آنهائي که صرفا با سرمايه عشق خود کار مي‌کنند سخت و سخت‌تر شود.

اين کارگردان با گلايه از برخي مسئولين افزود: تئاتر يکي از هنرهايي است که احتياج به حمايت دارد و گاهي در جواب درخواست کسب اين حمايت به ما گفته مي‌شود که اگر تئاتر در دنيا يا مثلاً چهارمحال و بختياري نباشد چه اتفاقي مي‌افتد؟ و اين درک از مسائل فرهنگي واقعا زيبنده‌ي نظام اسلامي نيست.

سليمانيان با اشاره به تعامل مثبت گروه خود با نهادهايي مانند بسيج هنرمندان و بنياد شهيد افزود: البته اين نهادها بنا به توان خود تلاش بسياري براي احياي هنر استاني مي نمايند و روحانيت آگاه نيز حمايت هنري خود را از گروهاي ارزشي انجام مي‌دهند. چنانچه رئيس حوزه علميه شهرکرد به ما گفت، شما در يک تئاتر 45 دقيقه‌اي معنايي را به مخاطب منتقل مي‌کنيد که گاه يک مبلغ ديني براي انتقال آن نياز به سال ها کار فرهنگي دارد.

اين کارگردان مشکل اصلي تئاتر شهرستان‌ها را نبود آموزش لازم عنوان کرد و اظهار داشت: عمده‌ي تجارب ما از جشنواره‌هاست و وقتي يک گروه نتواند براساس روش‌هاي نظام‌مند به فراگيري کار هنري بپردازد ناگزير مجبور مي شود که چيزهايي که در هر جشنواره مي‌بيند مونتاژ کند و اين بلاي اصلي تئاتر شهرستانها در ساختار و محتواست.

سليمانيان با اشاره به برگزاري مطلوب نهمين جشنواره بسيج در معرفي اثر جاويد خاک افزود: داستان اين نمايش، داستان يک ايثار متقابل است که بين مادر يک شهيد و مادر يک کشته عراقي اتفاق مي‌افتد. و آن دو در مواجهه‌ي با يکديگر انگيزه‌ها و وضعيت دو سربازي که روبروي يکديگر به نبرد پرداخته‌اند را بررسي مي‌کنند.

در واقع اين تئاتر نمايانگر تفاوت حماسه‌هاي بسيجيان با نبردهاي ديگر دنياست و از سويي نشان دهنده مظلوميت خود ملت عراق در مقابل ددمنشي حکومت صفاک حزب بعث مي‌باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا