قدردانی ولادیمیر پوتین از فیفا به خاطر برگزیده شدن  روسیه به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، از فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به خاطر برگزیدن کشورش به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ قدردانی کرده است.
"یزد فردا"فیفا روز پنجشنبه (دوم دسامبر) در مراسمی در شهر زوریخ سوئیس، روسیه را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ و قطر را به عنوان میزبان بازی های ۲۰۲۲ انتخاب کرد.ولادیمیر پوتین که به زوریخ سفر کرده، وعده داد که روسیه مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را در بالاترین سطح ممکن برگزار کند.وی گفت به این علت که فیفا تحت فشارهای زیادی قرار گرفته بود به سوئیس رفت.
بر اساس تحقیقات برنامه تلویزیونی پانوراما، وابسته به بی بی سی، سه نفر از مدیران ارشد فیفا در گذشته از یک شرکت بازاریابی ورزشی حدود ۱۰۰ میلیون دلار رشوه دریافت کرده اند.روسیه در دور اول رای گیری ها نه رای و در دور دوم ۱۳ رای دریافت کرد.نخست وزیر روسیه پیروزی قاطع کشورش در دور دوم رای گیری را "کاملا غیرمنتظره" توصیف کرد.او گفت: "ما به اینکه در مبارزه ای سخت و منصفانه پیروز شده ایم، مفتخریم."آقای پوتین خطاب به فیفا افزود: "از ته قلبم از شما تشکر می کنم."نخست وزیر روسیه نقش فعالی در انتخاب شدن روسیه ایفا کرده است.
حمایت های او در انتخاب شهر سوچی برای برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۱۴ نیز بسیار حیاتی بود.تاخیر در سفر ولادیمیر پوتین به زوریخ باعث شده بود برخی فکر کنند که روسیه به احتمال زیاد میزبانی را از دست خواهد داد.پوتین گفت به خاطر اتهام فسادی که علیه شماری از مقام های فیفا مطرح شده بود در جلسه این سازمان حاضر شد. او اتهام های وارده را "بی اساس" دانست.ولادیمیر پوتین همچنین گفت تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد تا افرادی که با در دست داشتن بلیط مسابقات جام جهانی از کشورهای دیگر برای تماشای بازی های ۲۰۱۸ به روسیه سفر خواهند کرد، نیازی به دریافت ویزا نداشته باشند.
روسیه و قطر برای اولین بار است که میزبان جام جهانی می شوند.قطری ها اولین میزبان جام جهانی در میان کشورهای عرب و خاور میانه هم خواهند بود، هرچند تیم ملی فوتبال این کشور تا به حال به مرحله نهایی بازیهای جام جهانی راه پیدا نکرده است.روسیه از لحاظ جغرافیایی بزرگ ترین کشوری است که جام جهانی را برگزار می کند و در مقابل قطر کوچکترین و کم جمعیت ترین کشوری است که در تاریخ جام جهانی میزبانی این رویداد را برعهده می گیرد.
برای سال ۲۰۱۸ چهار پیشنهاد انگلستان، روسیه، اسپانیا/ پرتغال و همچنین هلند/بلژیک مطرح بودند.رقبای قطر هم برای میزبانی جام ۲۰۲۲ هم آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا بودند.جام جهانی فوتبال در کنار المپیک مهمترین رخداد ورزشی است که هر چهارسال یک بار برگزار می شود و میلیون ها دلار برای کشور میزبان به درآمد خواهد داشت.دوره پیشین جام جهانی در تابستان ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی برگزار شد که با قهرمانی اسپانیا پایان یافت
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا