شادروان دكتر ابوالقاسم قلمسياه ،یک چهره یزدی ، استاد فرهيخته و پيشكسوت انرژي اتمي


یزدفردا "دكتر قلمسياه از پيشكسوتان انرژي اتمي در ايران با داشتن بيش از 50 سال سابقه تدريس ، تحقيق و پژوهش از پشتوانه ها و ريشه هاي انرژي اتمي در ايران محسوب مي شود .استاد قلمسياه از چندي پيش به دليل كهولت سن در بيمارستان بستري شده بود.


دكتر ابوالقاسم قلمسياه اسفند سال1299 دردر یک خانواده یزدی مقیم  شهر كرمان متولد شد.دوره ابتدايي و متوسطه را در كرمان گذراند و در سال 1318 از دانشسراي مقدماتي كرمان فارغ التحصيل شد.


پس از اتمام اين دوره به عنوان شاگرد اول وارد دانشسراي عالي شد و رشته فيزيك و شيمي را در آنجا به پايان رساند.

سپس به عنوان دبير به يزد آمد و در همینجا ازدواج كرد.در سال 1339 توسط مركز اتمي دانشگاه تهران بورسيه دولت فرانسه شد و براي گرفتن دكترا به فرانسه رفت. قرار بود كه 6 ماه آنجا بماند، ولى به سبب تحقيقاتى طولانى كه در آنجا نمود و آنها خوششان آمد تا اخذ مدرك دكتراى علوم فيزيك به مدت سه سال در آنجا ماند.

در پايان اين دوره تحصيلى، مركز اتمى فرانسه از وي خواست در آنجا بماند و پيشنهاد حقوق زيادى كردند اما دكتر قلمسياه به آنها گفت كه ايراني است و بايد برگردد. "من مديون و بدهكار كشورم هستم. آنها به من اجازه داده‌اند كه بيايم اينجا تحصيل كنم و الان تحصيلات من تمام شده است و بايد به كشورم برگردم. اگر من اينجا بمانم شما به من به عنوان فردى كه از يك كشور عقب افتاده است نگاه مى‌كنيد. من بايد به كشورم برگردم."


در سال 1342 به ايران بازگشت و با جلب موافقت آموزش و پرورش به مركز اتمى دانشگاه تهران آمد و به عنوان عضو پژوهشى اين مركز مشغول خدمت شد.

يك سال قبل از جدا شدن مركز اتمى از دانشگاه تهران و تشكيل سازمان انرژى اتمى ايران به پيشنهاد دانشكده علوم دانشگاه تهران عضو آموزشى اين دانشگاه شد تا اينكه در سال 1364 بازنشسته شد .

پس از بازنشستگى دوباره در سازمان انرژى اتمى، به عنوان مشاور آموزشى مشغول به كار شد كه تا اين اواخر ادامه داشت .

البته با دو سازمان ديگر شامل مركز تحقيقاتى و پژوهشى برنامه‌ريزى كتاب هاى درسى وزارت آموزش و پرورش و بنياد دانشنامه بزرگ فارسى ايران كه رياست آنها به عهده احمد بيرشك بود همكاري مي كرد.


دكتر قلمسياه تاكنون در سه زمينه آموزش، پژوهش و تهيه و تدوين كتاب‌هاى علمى فعاليت داشته است.


استاد قلمسياه تاكنون بيش از ده عنوان كتاب در زمينه هاي درسي ، علمي و علوم هسته اي و مقالات متعددي در زمينه هاي علمي و درسي به چاپ رسانده است .

از جمله اين كتاب ها مي توان به زندگينامه علمي دانشوران ، مكانيك بركلي ، فرهنگ علم ، مباني راكتورهاي هسته اي ، حفاظت راديولوژيكى محيط زيست و اندازه گيرى راديواكتيوتيه طبيعى هواى تهران اشاره كرد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا