بازار خرید ،مهمترین دغدغه هنرمندان صنايع دستي

امیرترقی نژاد


این هفته نمایشگاه سراسری صنایع دستی در حالی در استان یزد به کار خود پایان دادکه به اعتقاد کارشناسان بازار خريد به عنوان يكي از اصلي‌ترين ومهمترین دغدغه هنرمندان صنايع دستي كشوربه شمارمی رود.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري که به یزد سفرکرده بوددر این مورد می گوید: در تلاشيم تا پايان برنامه پنجم توسعه، ميزان صادرات صنايع‌دستي را به يک ميليارد دلار برسانيم.

تهمينه دانيالي اظهار داشت:‌ حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مي‌تواند از صنعت نفت فراتر و اثرگذارتر باشد و زمينه‌هاي درآمدي فراواني را ايجاد کند.


معاون صنايع‌دستي کشور تصريح کرد: اگر توليدات هنرمندان قاليباف را در کنار ‌آن‌ها قرار دهيم تعداد هنرمندان صنايع‌دستي کشور به چهار ميليون نفر مي‌رسد.


دانيالي خواستار توجه بيشتر به ايجاد بازارچه‌هاي صنايع‌دستي در کشور شد و افزود: ظرفيت‌ها و فضاهاي تاريخي مناسبي در کشور وجود دارد که با هماهنگي دستگاه‌هاي استان مي‌تواند به بازارچه صنايع‌دستي تبديل شود و استان يزد در اين زمينه از پتانسيل‌هاي خوبي برخوردار است.


وي حمايت دولت از صنايع‌دستي را مناسب ارزيابي کرد و اظهار داشت: دولت تسهيلات خوبي را در اختيار هنرمندان قرار مي‌دهد و بايد از فرصت‌هاي به وجود آمده در اين بخش بيشترين بهره را برد.


اين استاد دانشگاه اظهار داشت: حوزه ميراث فرهنگي مي‌تواند از صنعت نفت فراتر و اثرگذارتر باشد و زمينه‌هاي درآمدي فراواني را ايجاد کند.
معاون صنايع‌دستي کشور با اشاره به اين که اشتغالزايي در حوزه صنايع‌دستي بسيار مقرون به صرفه و ارزان قيمت است، گفت: آنچه مهم است ايجاد بازار فروش است که بايد در اين بخش اقدامات ويژه‌اي صورت گيرد.

اما نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان می گوید: در سال‌هاي گذشته نبود بازار خريد به عنوان يكي از اصلي‌ترين مشكلات صنايع دستي كشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سيد كريم داوودي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته مشكل اصلي صنايع دستي كشور بازار خريد بوده است، اظهار داشت: اين مسئله بايد به عنوان محور اصلي در سياست‌گذاري و برنامه‌هاي اجرايي لحاظ شود.
وي افزود: در گذشته كارگاه‌هاي صنايع دستي پس از توليد، محصول خود را به فروش مي‌رساندند و صنايع دستي جزئي از زندگي مردم به شمار مي‌رفت ولي متاسفانه امروزه اين صنعت از زندگي مردم حذف شده است.
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه صنايع دستي و توريسم لازم و ملزوم يكديگرند، اضافه كرد: نگاه به صنايع دستي بدون برنامه‌ريزي براي ايجاد زير ساخت‌ها جهت جذب توريسم نگاه اشتباهي است لذا اين دو توأم با يكديگر بايد توسعه پيدا كنند.
وي بيان داشت: يكي از اهداف اصلي سند چشم‌انداز 20 ساله، جذب توريسم در كشور است كه براي تحقق اين امر بجاست برنامه‌ها را از كلي‌گويي خارج كنيم و به جزئيات بپردازيم.
داوودي با اشاره به اينكه خواهر خواننده‌هاي اصفهان بهترين ظرفيت براي ارائه صنايع دستي هنرمندان ايراني به شمار مي‌روند، تصريح كرد: شهرداري و شوراي شهر با همكاري صنايع دستي مي‌توانند با ايجاد كارگاه‌ها و نمايشگاه‌ها ي دائمي و يا فصلي، زمينه فروش صنايع دستي ايران را در خارج از كشور فراهم كنند.
معاون امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان نیز براین اعتقاد است که علل مصرف نكردن صنايع دستي بايد در خانواده‌هاي ايراني شناسايي و براي رفع آنها تلاش شود.

مهدي صفدري در مراسم افتتاحيه چهارمين نمايشگاه صنايع دستي قربان تا غدير در زاهدان اظهار داشت: صنايع دستي در هر جامعه‌اي، دو بعد اقتصادي و هنري دارد.
وي بيان كرد: در حوزه صنايع دستي، كارهاي بسياري انجام شده اما تا رسيدن به نقطه رضايت‌بخش، فاصله زيادي داريم.
صفدري خاطرنشان كرد: هنر صنايع دستي از سخت‌ترين و دشوارترين هنرها است كه در نزد پدران و مادران ما قرار دارد به همين منظور بايد تلاش كرد تا اين صنعت در بين جوانان جامعه به منظور حفظ و احياي آن رواج يابد و در اين زمينه فرهنگ‌سازي شود.
وي گفت: هنرمندان سيستان و بلوچستان نيازمند حمايت هستند تا بتوانند با آرامش خاطر، دست به خلاقيت بر روي اشياء بزنند.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان معتقد است که صنايع دستي سيستان و بلوچستان به دليل تلاش بي‌وقفه هنرمندان روبه رشد است.

شهرکی تصريح كرد: صنايع دستي در زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي هر جامعه مي‌تواند مؤثر باشد از اين رو بايد به اين شاخه از هنر، توجه بيشتري شود.
وي افزود: صنايع دستي، حاصل هنرمندي يك فرد است كه ذوق و سليقه خود را در قالب اين هنر به ديگران عرضه مي‌كند.
مديركل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان گفت: در دولت نهم، شاهد تحول عظيم در بخش صنايع دستي بوده‌ايم كه اين خود موجب تشويق هنرمندان به صنايع دستي شده است.
شهركي بر ارتقاي صنايع دستي تأكيد كرد و افزود: صنايع دستي هنري است كه از قديميان به ما رسيده، به همين منظور بايد در حفظ و ارتقاي اين صنعت كوشا باشيم.

ولی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: صنایع‌دستی باید از سطح تزیینات فراتر رفته و لازم است با زندگی جدید تغییر کند.

به گزارش مهر، نصرت اله سپهربا اشاره به وجود استعدادهای فراوان بسیار در زمینه هنر و صنایع‌دستی در استان کرمانشاه یادآور شد: باید از این استعدادها برای توسعه و رونق صنایع‌دستی استان بهره کافی ببریم، بنابراین با بارور کردن این استعدادهای درخشان و حمایت همه جانبه می‌توان صنعت بومی محلی استان‌ را به شکلی مطلوب و پویا فعال کرد.

رئيس دانشگاه هنر اصفهان برای توسعه این رشته هنری در کشور می گوید: راه اندازي دانشگاه صنايع‌دستي با نظر وزارت علوم و معاون رئيس جمهور در دستور کار قرار گرفته است.

مظفر در نشست بررسي تفاهم‌نامه راه اندازي دانشگاه صنايع دستي می افزاید: اين در حالي است که مصوبه هيأت دولت در سفر به استان اصفهان نيز دليل اصلي براي پيگيري راه اندازي اين دانشگاه بود.

وي تصريح کرد: با توجه به تخصص‌هاي موجود در ايران و با نظر ميراث فرهنگي و وزارت علوم، توسعه دانشگاه صنايع‌دستي در رشته‌هاي ديگر نيز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئيس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: تحقق آموزش عالي در حوزه هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي مورد تأکيد شخص رئيس جمهور است.
اسفنديار حيدري پور مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان اصفهان نيز گفت: با توجه به اينکه اصفهان به عنوان مهد صنايع‌دستي کشور مطرح است، پتانسيل راه اندازي دانشگاه صنايع‌دستي در اصفهان وجود دارد.
وي اظهار داشت: در داوري نشان برتري و کيفيت يونسکو که آبان ماه سال جاري برگزار شد از ميان 280 اثر رسيده 65 اثر مهر اصالت يونسکو در کشور دريافت کردند که از اين تعداد 30 اثر مربوط به اصفهان بود .
بااین حال مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران با بيان اينكه صنايع دستي ريشه در فرهنگ كشور ما دارد براین باور است که صنايع دستي باید بصورت يك حوزه فرهنگي دیده شود.

به گزارش خبرگزاري فارس ،اسدالله محمدپور در آيين افتتاح كارگاه تخصصي «گليمچه متكازين» و شركت تعاوني «هزار نقش متكازين»، اظهار داشت: بخش صنايع دستي ارتباط مستقيمي با حوزه اشتغال و صنعت دارد و اين موضوع در حالي‌كه مجموعه‌اي با آورده شخصي خود افراد راه‌اندازي مي‌شود، ما را مصمم و بر ما واجب مي‌كند كه حمايت‌هاي جدي را داشته باشيم.
وي تصريح كرد: براي تحقق اهداف دولت در ايجاد اشتغال پايدار، همه بخش‌ها بايد به‌صورت متوازن حركت كنند و صنايع دستي يكي از مواردي است كه در بخش اقتصادي و با ارزش افزوده بالا مي‌تواند كمك مهمي براي دولت باشد.
محمدپور با تاكيد بر اينكه صنايع دستي را به صورت يك حوزه فرهنگي مي‌بينيم، خاطرنشان كرد: استكبار جهاني مي‌خواهد ما را از فرهنگ و ريشه‌هاي 7 هزار ساله جدا كند اما ما بايد تمدن ايراني و اسلامي خود را زنده نگه داريم.
وي ادامه داد: مشكل امروز جوامع از بي‌هويتي است، فروپاشي خانواده‌ها و اخلاق از آن موارد هستند، ما فرهنگي ريشه در دين مبين اسلام داريم، ردّ پاي دين و آثار ديني در معماري‌هاي گذشته به چشم مي‌خورد، دروني و اندروني و هشتي ريشه در اسلام و فرهنگ ما دارد كه به معناي حجاب و عفاف و رعايت حرمت‌ها است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران با بيان اينكه دنياي امروز با قفس‌هاي خود ساخته فرهنگ ما را دستخوش تغيير مي‌كند، اظهار داشت: ما موظف و مكلف به حمايت‌هاي مادي، معنوي و كاري تلاشگران اين عرصه فرهنگ هستيم و همت آنها وظيفه ما را سنگين‌تر مي‌كند.

حسين بختياري مدير مجمع هنرمندان صنايع دستي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید: هنرمندان صنايع دستي شهرهاي مختلف کشور بدنبال ايجاد و راه اندازي "مجمع ملي هنرمندان صنايع دستي" بودند و تا حد زيادي برنامه هاي راه اندازي و فعاليت اين مجمع انجام شده است.

وي اظهار داشت: هم اکنون بدنبال کسب مجوز براي فعاليت مجمع ملي هستيم و اميدواريم تا دهه فجر اين مجمع اعلام موجوديت کرده و به طور رسمي فعاليت هاي خود را آغاز کند.

مدير مجمع هنرمندان صنايع دستي در خصوص انجام فعاليت هاي ديگر صنايع دستي در حوزه مجلس گفت: با معاونت صنايع دستي رايزني هايي را براي تشکيل فراکسيون صنايع دستي در حوزه مجلس انجام داده ايم و مجمع هنرمندان صنايع دستي، خواهان راه اندازي فراکسيون صنايع دستي در مجلس هستند.

بختياري در خصوص مصوبه دولت در سال 83 و 84 اظهار داشت: دولت در سال 83 و 84 مصوبه اي در مورد اجراي يک درصد از بودجه سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادها براي صنايع دستي تشکيل داد.

وي افزود: بنابراين مصوبه سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادها مجاز به خريد صنايع دستي هستند و دولت در سال 85 در اين مصوبه سازمان ها را مکلف به انجام چنين اقدامي کرد.

مدير مجمع هنرمندان صنايع دستي عنوان کرد: اما متاسفانه اين مصوبه بخوبي ساماندهي نشد و بودجه سازمان ها بطور کامل در اين مسير خرج نشد؛ چرا که ستاد و تشکيلاتي که بتواند آنرا ساماندهي کند، وجود نداشت.

بختياري افزود: مجمع ملي هنرمندان صنايع دستي، با همکاري معاونت صنايع دستي، بدنبال احياي اين مصوبه است و طبق رايزني ها قرار بر اين شد که نمايندگاني از هنرهاي صنايع دستي و نمايندگان سازمان هاي دولتي، فعاليت و اجراي درست و دقيق اين مصوبه را بکار گيرند.

هرچند که قائم مقام سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي بر اهميت توجه جدي به بازارهاي مصرف کشورهاي جهان به خصوص کشورهاي همجوار در راستاي افزايش هدفمند توسعه صادرات صنايع دستي تاکيد می کند.

راستی گفت: پس از استان تهران، بيشترين صادرات کشور از استان ما صورت مي گيرد.

وي افزود: بيش از 35 درصد صادرات فرش کشور از گمرکات آذربايجان شرقي انجام مي گيرد که سالانه مبغلي در حدود 200 ميليون دلار را شامل مي شود.

به گفته راستي، استان آذربايجان شرقي در بخش هاي مختلف فعال و پيشگام بوده و شروع به کار نخستين شهرک تخصصي چرم در کشور با بيش از 300 عضو فعال، و اختصاص بيش از 90 درصد صادرات چرم کشور در تبريز، تاييدي بر اين ادعا است.

قائم مقام سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي با اشاره به ديگر توانمندي هاي استان گفت: هم اكنون در سطح استان بيش از 2200 کارگاه توليدي و آموزشي در خصوص کفش دست دوز داريم و در حدود 40 هزار نفر در اين حوزه مشغول به کار هستند و با توجه به اين مساله، بيشترين صادرات کفش را نيز در کشور به خود اختصاص داده ايم.

راستي گفت: تمام اين توانمندي ها ايجاب مي کند که به مقوله صادرات بيش از پيش توجه کنيم و در اين راه همکاري با سازنامها و نهاد هايي مانند سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مي تواند مثمر ثمر باشد.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا