جهت عدم افزايش قيمت در بازار:

سامانه اطلاعاتي براي اعلام موجودي كالاهاي اساسي راه‌اندازي شد


معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني يزد از راه‌اندازي سامانه اطلاعات و مشخصات واحدهاي توليدي و همچنين سامانه اعلام موجودي 22 قلم كالاي اولويت‌دار خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی استان یزد، مسعود زارع در خصوص طرح هدفمندكردن يارانه‌ها در استان يزد گفت: با راه‌اندازي اين سامانه اطلاعاتي جهت اعلام موجودي خدمات كالا و 22 قلم كالا در حال حاضر 160 واحد توزيعي و توليدي هر ماه دو مرتبه اعلام موجودي مي‌كنند سپس اين اطلاعات مستقيماً وارد سيستم مي‌شود و همزمان با اطلاعات ساير استان‌ها براي رصد قيمت و ميزان موجودي كالاها با توليد آنها در دسترس مسئولين وزارتخانه قرار مي‌گيرد
وي در اين رابطه گفت مشخصات جامعي از واحدهاي توليدي استان جمع‌آوري و ثبت اين سامانه مي‌گردد كه علاوه بر بهره‌برداري از اطلاعات آنها در اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها در آينده نيز در انجام وظايف مرتبط مورد استفاده قرار مي‌گردد.
وي انجام اين كار را بخشي از اقداماتي دانست كه وزارت بازرگاني بايد در طرح تحول اقتصادي انجام دهدوافزود : وزارت بازرگاني و به تبع آن سازمان‌هاي بازرگاني با بكارگيري تكنولوژي جديد و سامانه‌هاي الكترونيكي گره خورده در اين امر موجب كارآمدي هوشمندي وظايف و حيطه‌هاي كاري در وزارت بازرگاني مي‌گردد.
زارع در رابطه با طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: در حال حاضر اقدام به تقويت و ساماندهي درون زماني نموده‌ايم تا تقسيم كارها با وظايف محوله منطبق‌تر باشد. تفويض وظايف بازرسي و نظارت صنفي به مديريت نظارت و بازرسي اصناف و استفاده از تشكل‌هاي صنفي و توليدي از اقداماتي است كه در همين رابطه بعمل آمده است.
مسعود زارع با بیان اینکه تمركز سازمان بازرگاني بر واحدهاي توليدي امري حياتي در نظارت و كنترل بازاراست كه با اجراي طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه اجتناب‌ناپذير است ادامه داد : هر گاه واحدهاي توليدی تحت كنترل و نظارت نباشند و توليد و توزيع و قيمت‌گذاري كالاهايشان سامانه نيافته نباشد اجراي اين قانون با مشكل جدي مواجه مي‌شود. بنابراين ما در حال جمع‌آوري اطلاعات واحدهاي توليدي و مراكز توزيع هستيم . دستورالعمل‌ها و مقررات و ضوابط موجود هم پشتيباني خوبي از اين طرح دادند.
معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني تصریح کرد: واحدهاي توليد در قالب اجراي طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه‌ها بايد خود را با شرايط اعلامي از سوي وزارت بازرگاني منطبق نمايند چون با در نظر گرفتن اهميت اجراي طرح و اجتناب‌ناپذير بودن اجراي آن برخورد قانوني بدون چشم‌پوشي و اغماض توسط تعزيرات حكومتي تنها راه كار در اجرايي نمودن وظايف خواهد بود.
وی تاکید کرد: واحدهاي توليدي همچنين مي‌بايست داراي قيمت درب كارخانه و مصرف‌كننده باشند. آنها بايد قيمت كالاي توليدي خود را بر روي كالا درج و سپس اقدام به عرضه آنها در بازار نمايند. همچنین بايد قيمت محصولات خود را به سازمان‌هاي بازرگاني با ادارات بازرگاني شهرستان ارائه دهند تا در سامانه اعلام قيمت بانك اطلاعات واحدهاي توليد ثبت شوند.
زارع خاطر نشان کرد: واحدهاي توليدي جهت اجراي قيمت محصول خود بايد قبلاً نسبت به ارائه آناليز قيمت تمام شده و مدارك مثبته به سازمان بازرگاني (سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان) اقدام نمايد. تا پس از بررسي و در صورت مطابقت با ضوابط سازمان حمايت تأييد و سپس براي اجرا اقدام نمايند واحد های مذکور تا قبل از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه به هيچ وجه نبايد قيمت‌هاي خود را افزايش دهند و بعد از اجراي طرح هم تنها با تأييد سازمان حمايت امكان تغيير قيمت دارند.
این مقام مسئول اظهار امید واری کرد : با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها يك مشكل اساسي و پايه‌اي در راه اجراي طرح تحول اقتصادي رفع مي‌شود و مسير براي رسيدن به اقتصاد كار آمد و پويا و خود كنترل و بدور از شرايط تورمي هموار مي‌گردد و همه احاد جامعه از آن متنفع مي‌گردند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا