دانشيار گروه بيماري‌هاي چشم دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد از ضايعات چشمي، به عنوان يكي از عوارض شايع و مهم تصادفات رانندگي و بويژه تصادف با موتورسيكلت در اين شهر نام برد.

دكتر محمدرضا بشارتي روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين يافته، بر اساس تحقيقات من و يكي ديگر از متخصصان بيماري‌هاي چشم بر روي‪ ۱۲۶‬نفر از موتورسواران تصادفي انجام شد، بدست آمد.

وي تصريح كرد:اين پژوهش ازنوع توصيفي و بر روي سانحه ديدگان موتورسيكلت كه طي مدت زمان‪ ۱۰‬ماه به يكي از مراكز فوريت‌هاي پزشكي مراجعه كرده بودند انجام شد.

به گفته اين متخصص، نتايج حاصل از اين مطالعه، نشان داد ميزان تصادفات با اين وسيله نقليه در شهر يزد، بالا، عوارض چشمي آن شايع و شامل آسيب به گلوب، پلكها، اربيت و سيستم اشكي است.

وي اظهار داشت‪ ۹۸/۴‬درصد موتورسواران تصادفي در اين تحقيق، مرد و81 درصدآنهافاقد كلاه ايمني‪ ۹۶‬درصد آنان شهري وبقيه روستايي بودند.

او ميانگين سني اين افراد را‪ ۲۷/۴‬سال و دامنه سني آنها را از نوزاد پنج ماهه تا سالمند‪ ۸۱‬ساله اعلام كرد.

او بيشترين شغل مصدومان را آزاد و بيشترين نوع تصادف را با‪ ۶۵/۹‬درصد مربوط به تصادف موتورسيكلت با خودرو ذكر كرد.

وي گفت: بيشترين ضايعه چشمي در اين زمينه با‪ ۴۶‬درصد، مربوط به خونريزي زير ملتحمه در چشم راست و‪ ۴۲/۹‬درصد در چشم چپ بوده است.

به گفته دكتر بشارتي، وجود جسم خارجي در چشم راست و چپ به ترتيب با8/7 و‪ ۶/۳‬درصد و پارگي ملتحمه با‪ ۱/۶‬درصد در رده‌هاي بعدي قرار داشتند.

تحقيقات بر روي افراد مورد مظالعه نشان داد:كاهش حدت بينايي در حد18/3 درصد بوده، ضمن آنكه ميزان آسيب ديدگي به پلك‌ها‪ ۴۷/۶‬درصد بوده است.

اين متخصص بيماري‌هاي چشم اعلام كرد‪ ۷۲/۲‬درصد مصدومان چشمي در بخش‌هاي مختلف بيمارستان، بستري‪ ۲۷‬درصد پس از اقدامات درماني، ترخيص و يك نفر هم فوت نموده است.

وي شكستگي اندام‌ها با‪ ۴۶‬درصد، آسيب به قفسه صدري با‪ ۱۹/۱‬درصد، شكستگي فك با‪ ۱۴/۳‬درصد و شكستگي بيني با‪ ۱۳/۵‬درصد را از ديگر ضايعات ناشي از تصادف با موتورسيكلت در اين تحقيق اعلام كرد.

دكتر بشارتي از تصادف با موتورسيكلت، بعنوان يكي از علل منجر به مرگ در افراد جوان و درجات بالاي عوارض در تمام گروههاي سني ذكر كرد.

وي اظهار داشت: ضربه به چشم، يكي از عوامل آسيب يا كوري يك طرفه و گاهي دو طرفه دركودكان و جوانان است و جوانان و بويژه پسران، بيشترين قربانيان آسيب‌هاي نافذ چشم هستند.

به گفته وي وجود دههاهزار دستگاه موتورسيكلت و شيوع زيادتصادف در استان يزد، سبب عوارض زيادي از نظر سلامتي، اقتصادي و اجتماعي مي‌شود.

هر چند، تاكنون مقايسه‌اي ميان وضعيت تصادفات باموتورسيكلت در اين استان با ساير نقاط كشور نشده اما مسئولان راهنمايي و رانندگي از موتور سواران، بعنوان يكي از معضلات اساسي شهر يزد كه جان شهروندان را تهديد مي‌كند ياد مي‌نمايند.

به گفته آنها هم‌اكنون‪ ۳۰۰‬هزار دستگاه موتورسيكلت در استان يك ميليون نفري يزد، تردد مي‌كنند كه‪ ۱۸۰‬هزار دستگاه‌آن در شهر يزد رفت وآمد دارند.

اين در حالي است كه ماهانه‪ ۷۵۰‬دستگاه موتورسيكلت صفر كيلومترنيز وارد بازار يزد مي‌شود.

به عقيده آنها عامل‪ ۸۰‬درصد تصادفات و سوانح رانندگي در اين استان، موتور سواران هستند.

بر اساس پژوهش انجام شده از سوي دانشگاه علوم پزشكي يزد، سالانه يكهزار مورد ضربه مغزي ناشي از تصادف در شهر يزد گزارش شده كه‪ ۷۰‬درصد آن متعلق به موتور سواران است.

طبق آمار موجود‪ ۱۲‬درصد ايرانيان از اين وسيله استفاده‌مي‌كننددر حاليكه اين رقم در استان يزد‪ ۵۳‬درصد است.

هم اينك‪ ۹‬واحد توليد و مونتاژ موتورسيكلت در شهرهاي ميبد و يزد فعاليت دارند

منبع"ايرنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا