واقعه بزرگ

غلامعلي مديح

اساس نهضت امام حسین علیه السلام در دو جمله خلاصه می شود، اول نفی استکبار و طاغوت و حاکمان باطل و دوم اصلاح امت بر اساس حکومت صحیح و عدل اسلامی، اگر مصلحان بخواهند جامعه را از هر گونه طاغوت و استکبار و کجروی نجات دهند، بهترین راه این است که از قیام امام حسین (ع) الهام بگیرند، چرا که حسین چراغ روشنی بخش هدایت و کشتی نجات است چنانکه پیامبر اسلام (ص) فرمود : « اِنه لمکتوب عن یمین عرش ا... حسین مصباح هدی و سفینه نجاه». همانا در جانب راس عرش خدا نوشته حسین چراغ تابان هدایت و کشتی نجات است.
علامه شهید مرتضی مطهری در باره بهره برداری از نهضت امام حسین می فرماید :
امام حسین به واسطه شخصیت عالیقدرش، به واسطه شهادت قهرمانه اش، مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است. اگر رهبران مذهبی بتوانند از این مخزن عظیم در جهت شکل دادن و همرنگ کردن و هم احساس کردن روحها با روح عظیم حسینی بهره برداری صحیح کنند، جهان اصلاح خواهد شد.
نظام جمهوری اسلامی نیز به رهبری حضرت امام خمینی (ره) از همان آغاز از پانزده خرداد 42 و چه در مراحل دیگر تا 22 بهمن 57 و چه در پیروزی های دفاع مقدس، تمام بهره برداری از قیام امام حسین (ع) و عزاداری و مجالس بزرگداشت یاد و نام آن بزرگوار و شهیدان کربلا، بود. عاشورای خونین کربلا، سرچشمه زلال و گنجینه گرانبهایی بود که نهال انقلاب اسلامی ایران از هیئتهای عزاداری آن واقعه بزرگ نوشید و نیرو گرفت و به بار نشست. شور حسینی که نمود بارز آن در هیئتهای سینه زنی و زنجیرزنی است، بزرگترین موانع و دست اندازها را بر سر راه اصلاح جامعه بر می دارد، همچنان که تاکنون این رسالت را بخوبی ایفا نموده است نام حسین و عباس و علی اکبر نیرومندترین اهرم برای یورش بر ناهنجاریها و بدیهای رفتار و اخلاق بشر و جامعه انسانی است. این الهام، عمیق ترین سلاحی است که به روحها نشاط می بخشد و قلبها را نیرو و قوت می بخشد و مشتها را محکم و استوار می سازد و بی تردید، این نهضت عظیم و منحصر به فرد با همه ابعاد سازنده اش بیش از پیش در شریانهای جوامع بشری جاری و ساری و موجب اصلاح انسان تا قیام قیامت خواهد شد و زیباترین نمود این شعار بزرگ الهی یعنی هیئتهای عزاداری پر رونق تر و پر شورتر برای زنده نگه داشتن این حرکت ماندگار خواهد شد.

انتخاب مطلب یزدفردا "علیرضا نقلی

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا