۹۰ نکته در مدیریت
یزدفردا "۹۰ نکته در مدیریتعلوم و تكنولوژی بدون وقفه رشد می یابد و به دنبال آن مدیریت نیز ناگزیر به تجدید نظر در روش ها و رفتارهای خود می شود. امروزه نظریه ها و روش های جدیدی در مدیریت مطرح است كه نقش خود را به خوبی در عرصه اجتماعی، صنعت و فرهنگ ایفا كرده اند و مورد تایید اكثر صاحب نظران و اندیشمندان علم مدیریت می باشد.
مدیر روند حركت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت می كند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تكاپوست.
۹۰ نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و كلیه افرادی كه به طور مستقیم با نیروی انسانی سر و كار دارند، ارایه كرده ایم كه می تواند چكیده دهها كتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.
۱) رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و كاركنان است.
۲) هیچ گاه نكوشید تا خود را عوض كنید( این كار چندان شدنی نیست) بكوشید و سخت بكوشید تا روش كاركرد خود را بهبود ببخشید.
۳) مدیر بایدهنر ارایه پیشنهادات اساسی را به مسوولان ذی ربط داشته باشد.
۴) مدیران برنامه ریز از قبل می دانند كه در زمان های آینده، چه كسانی چه كارهایی باید انجام دهند.
۵) حیات هر سازمان، بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.
۶) قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امكان سنجی انجام شود.
۷) برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط كار، ایجاد نماییم كه موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۸) از انجام كار به روشی كه می دانید چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندكی دارد بپرهیزید.
۹ـ در گذشته كاركنان اداره می شدند، اكنون كاركنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.
۱۰) اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای، ایجاد نماییم كه موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
۱۱) در انجام كارها روی شیوه ای خاص تاكید نكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۱۲) توجه داشته باشید دانش و تجربه هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آن ها هوای تنفس ما تامین می شود. می توان با آمیختن دانش و تجربه راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.
۱۳) هركسی را فقط با خودش مقایسه كنید نه با دیگران.
۱۴) به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان موثر است.
۱۵) با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آن ها را از بین نبرید.
۱۶) از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
۱۷) با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
۱۸) در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشید.
۱۹ ) برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهره وری آنان، كلاس های آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
۲۰) دقت كنید كه توبیخ كارمند خطا كار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
۲۱) انعطاف پذیر باشید.
۲۲) در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
۲۳) سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
۲۴) طوری رفتاری كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
۲۵) هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود پشت سر افراد بدگویی نكنید.
۲۶) رعایت سلسله مراتب اداری را به مسوولان و سرپرستان گوشزد كنید.
۲۷) برای آزمودن كارمندانتان با آزمایش های فاقد ارزش و بی اساس، شخصیت آنان را زیر سوال نبرید.
۲۸) با شروع به موقع جلسات، وقت شناسی را عملاً به حاضرن بیاموزید.
۲۹) برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آن ها را به كار ببرید.
۳۰) در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
۳۱) انتقادپذیر باشید.
۳۲) با بی توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی ارزش نكنید.
۳۳) با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی شود.
۳۴) برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
۳۵) به واسطه مدیر بودن خود از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
۳۶) خواسته های خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه ای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
۳۷) از هركس، مطابق دانش و تجربه اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
۳۸) وظایف كارمندان را متناسب با توانایی های فیزیكی و حرفه ای آنان تعیین كنید.
۳۹) اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سوال كنید.
۴۰) در موارد بحرانی خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحران زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش بینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آن ها استفاده كنید
۴۱) از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی می كند، پرهیز كنید.
۴۲) انتقامجو نباشید.
۴۳) زمان پیاده سازی تصمیم ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب در زمان نامناسب با شكست روبه رو شود.
۴۴) در مورد چیزی كه نمی دانید به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی دانم هراسی نداشته باشید.
۴۵) با محول كردن مسوولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
۴۶) بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
۴۷) نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آن ها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند كه در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفت وگو بپردازند.
۴۸) برای ثبت ایده های درخشانی كه ناگهان به ذهن می رسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید.
۴۹) معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
۵۰) همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما می افزاید.
۵۱) اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توام باشد، تاثیر شگفت انگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسوولیت پذیری می دهد.
۵۲) سامانه ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می كنید.
۵۳) مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسوولان و سرپرستان سازمان رعایت می شود.
۵۴) چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف و گفت وگوی رو در رو با كارمندان اختصاص دهید.
۵۵) در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
۵۶) با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصت های طلایی باشید.
۵۷) صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
۵۸) مسوولیت پذیر باشید.
۵۹) به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
۶۰) چند تكیه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
۶۱) تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت تر از پیدا كردن چاره ای برای تغییر آن چه عنوان شده می باشد.
۶۲) وقتی می خواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای مطرح نمودن انتخاب كنید تا حس مسوولیت افراد برانگیخته شود.
۶۳) با بی اهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بی ارزش نكنید.
۶۴) با انجام ورزش های فكری، قابلیت های ذهنی خود را تقویت كنید.
۶۵) به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاری اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداش های مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
۶۶) حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق كسی ضایع شود.
۶۷) اجازه ندهید بار مسوولیت كارمندان بی كفایت و كند بر دوش كارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.
۶۸) دانش حرفه ای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سوالات حرفه ای حاضر جواب باشید.
۶۹) با آرامش و خونسردی به حرف های دیگران گوش كنید و برای صرفه جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنید.
۷۰) هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید.
۷۱) وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیم گیری نكنید.
۷۲) همیشه وقت شناس باشید و برای حضور به موقع، می توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه به جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
۷۳) هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آن ها برای تلاش از بین می رود.
۷۴) سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبه رو شوید.
۷۵) به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آن ها علاقه و اعتماد دارید.
۷۶) هیچ گاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
۷۷) به شایعات بی اساس بی توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن بینی قضاوت نكنید.
۷۸) خشكی جلسات طولانی را با شوخ طبعی قابل تحمل كنید.
۷۹) از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
۸۰) برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه رسان ها احترام قایل شوید.
۸۱) از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است برایشان ارسال كند.
۸۲) در موقع امضا كردن نامه ها و مكتوبات آن ها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آن ها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
۸۳) ریسك پذیر باشید.
۸۴) با قدردانی به موقع همكاران، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حس خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
۸۵) موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
۸۶) هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعده های بی اساس فریب ندهید.
۸۷) سعی كنید اسامی همكاران را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
۸۸) مدیران باید در اولین فرصت به فرایند گردش اطلاعات موجود در سازمان سر و سامان دهند.
۸۹) علت شكست های سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا با تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
۹۰) امین و راز دار باشید.
نیلوفر رستمی منابع: ۱- مدیریت استراتژیك،دكتر علی پارسائیان- دكتر سیدمحمد اعرابی ۲- نقش مدیریت در سیستم های كامپیوتری، مهندس محب اله گلبابایی ۳- روش های كمی در تصمیم گیری مدیریت،دكتر محمدعلی سوخكیان ۴- سیستم های اطلاعاتی مدیریت، دكتر هوشنگ مومنی ۵- كاهش هزینه ها،شورای بهره وری هندوستان
روزنامه جوان
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 14,نوامبر,2024